Gothic II - návod 1.část
zdroj: tisková zpráva

Gothic II - návod 1.část

3. 8. 2003 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

O nutnosti návodu pro vynikající fantasy RPG Gothic II nás přesvědčily četné prosby v různých fórech. První díl nabízí řešení úvodní kapitoly i vedlejších questů, obecné rady, rozbor frakcí a také mapky.

Autor: Musli
Publikováno: 3.srpna 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva O nutnosti návodu k vynikajícímu Gothic II (recenze #1, recenze #2) nás přesvědčily četné dotazy a prosby v různých diskusních fórech na internetu. Ačkoliv bychom si to přáli, nezahrnuli jsme do návodu všechny vedlejší úkoly. Tolik času a prostoru bohužel nemáme. Hlavní pozornost jsme věnovali cestě za čaroděje, ale v závěru se zmíníme i o postupech za jiné frakce. Jistě víte, že se v průběhu hry můžete přidat na stranu paladinů, žoldáků nebo kouzelníků. Přestože hlavní dějová linie zůstává u všech cechů stejná, postup se občas liší. Ostatně variabilita a možnost řešit prakticky každý úkol několika způsoby je hlavní devizou Gothic II. Z toho důvodu se také omlouváme za asi ne vždy ideální řešení problémů. Dokonale obsáhnout Gothic II je nadlidský úkol. Za své mluví i herní doba, která se v průměru pohybuje okolo 70 hodin čistého času! Při pečlivém a „vychutnávacím“ způsobu hraní počítejte klidně s 90 hodinovou pařbou. To by na úvod stačilo, čeká nás pěkný kus práce!

 Hrátky s konfigurátky
Dříve než se pustíte do nadšeného hraní, není od věci podívat se do konfiguračního souboru gothic.ini. Naleznete ho v adresáři /Systems hry. Obsahuje několik zajímavých a hlavně užitečných nastavení, která lze aktivovat pouze manuální cestou. Ke komentáři jsme vybrali čtyři nejužitečnější kousky.

bloodDetail - pokud máte rádi krvavá jatka, doporučujeme přiřadit hodnotu 3.

playLogoVideos - úvodní loga vás budou už po druhém spuštění pěkně iritovat. Nastavíte-li tuto funkci na nulu, už je nikdy neuvidíte.

usePotionKeys - možnost přiřadit pití lektvarů jednoduchou klávesu byla sice z hratelnostních důvodů zablokována, ale můžete to změnit. Stačí nastavit hodnotu jedna a ve hře v konfiguraci ovládání pak dílo dokonat.

useQuickSaveKeys - funkce pro rychlé ukládání ještě není v aktuální verzi hry úplně vychytána, ale do budoucna se s ní nepochybně počítá. Nastavte hodnotu jedna a předběhnete dobu. Ale pozor, můžete pak o takto uložené pozice bez varování přijít!

 Stručný rozbor frakcí
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Paladinové - jsou první gildou, na kterou ve hře narazíte. Z toho důvodu je i nejsnazší se k nim přidat. Pokud chcete dát věcem rychlý průběh, nebojte se kontaktovat městskou stráž. Nejprve se budete muset stát součástí městské stráže a teprve později přestoupíte k elitním paladinům. Paladinové využívají k boji zbraně i magické dovednosti.

Žoldáci - k boji tito tvrdí hoši využívají pouze hrubou sílu, spoléhají se na své silné paže a ostré meče. Jsou to čistí bojovníci, kteří jsou experty ve způsobování masivních zranění. Čarovat dovedou pouze z magických svitků. Dříve než se k nim přidáte, musíte přesvědčit většinu žoldáků, aby s vaším členstvím souhlasili. Později se z nich stávají lovci draků.

Mágové - cesta k čarovnému cíli je dlouhá a trnitá. Nejprve se musíte probojovat do zapadlého kláštera Ohnivých Mágů, splnit startovní zkoušky a pak hledat vědění v nováčkovském úboru. Teprve po splnění mnoha testů se z vás stane opravdový mág. Tito učenci spoléhají čistě na své magické dovednosti a kouzla aplikují s pomocí vlastnoručně vyrobených run. Jakmile vstoupíte do kláštera, stane se učení všech bojových dovedností mnohem těžší!

 Zajímavosti a rady úvodem

- Jablka sice vypadají z hlediska regenerace životů nezajímavě, ale tím se nenechte odradit. Pokud jich totiž sníte 25, permanentně se vám zvýší síla o jeden bod! Bohužel se počítá jenom prvních 25 kusů, takže už se pak nemusíte dále přejídat.

- Obyčejné houby (Dark Mushroom), které se povalují skoro u každého pařezu mají podobný efekt. K jeho dosažení jich ovšem musíte spořádat padesát! Odměnou vám bude permanentní zvýšení many o deset bodů! Opět jde pouze o jednorázový efekt, který se konzumací dalších kusů nezvyšuje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva - Doporučujeme vám nepojídat ani prodávat vzácné bylinky Goblin Berries, King`s Sorrel, Healing Root, Fire Root ani Dragon Root. Od alchymisty se můžete naučit míchat z těchto rostlinek lektvary, které vám výrazně zlepší atributy! Jmenovitě +5 obratnost, +15 životy, +10 mana, +5 síla.

- Syrové maso si můžete usmažit na pánvi. Stačí, když přistoupíte ke kamnům, které jsou téměř v každém domě a kliknete na ně. Pokud máte nějaké syrové maso, bude automaticky uvařeno. Takto můžete kuchtit u některých ohnišť v přírodě vybavených pánví.

- Pokud vám ranní vstávání nedělá problémy (alespoň ve hře by nemělo), tak se zajděte mezi pátou a sedmou hodinou podívat do kasáren. Horlivý trenér Wulfgar si bude protahovat tělo bojovými finesami. Sledováním jeho pohybů získáte +2% k umění ovládání jednoručních zbraní! Prostě se na něho chvilku koukejte a nakonec ho oslovte.

- Během svých toulek narazíte na několik oltářů boha Innose, u nichž se můžete pomodlit. Pokud obětujete 50 nebo 100 zlatých, dočkáte se příjemného požehnání! Ovšem pozor, interval mezi modleními by měl být okolo dvou dnů! Spěcháním se více požehnání nedočkáte.


Kapitola první - The Menace

 Cesta do města
Po úvodní animaci se objevíte u necromancera Xardase. Důkladně ho vyzpovídejte a dozvíte se, proč vás přivedl zpět k životu. Po zborcení bariéry se na jednom místě shlukla silná monstra, v jejichž čele stojí mocní draci. S vidinou zajímavé budoucnosti se pusťte do zkoumání čarodějovy věže. Nebojte se sebrat vše, na čem spočine váš zrak a není přikováno k podlaze. Hlavně si přečtěte všechny knížky, za což získáte zkušenosti. U krbu stiskněte tajný spínač (vystouplá kostka), čímž otevřete mříže v čarodějově pracovně. Podobných a jiných spínačů je ve hře spousta, takže mějte oči na stopkách!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po důkladném ohledání věže vylezte ven a vydejte se po pěšince dolů. Cestou sbírejte hlavně bylinky a vůbec pečlivě prohledávejte okolí. Už se o tom nebudu dále zmiňovat. Zastavte se u malého jezírka s vodopádem po levé straně a vlezte do jeskyně. Jeskyně vede do malého údolí, které zmiňoval Xardas. U ohniště vyzpovídejte starého známého Lestera a v rohu údolí vlezte do další jeskyně. Hora krys skrývá šikovný mečík. Vraťte se zpět na hlavní cestu a pokračujte dál. Za gobliny potkáte číhajícího banditu. Ideální je ho přesvědčit, že jste jeho známý z prvního dílu hry. Na oplátku vás varuje před svými kumpány, kteří číhají uvnitř jeskyně (obrázek). Za pár zlaťáků vám také odhalí, kdo touží po vašem krku.

Cestou dál narazíte na první posvěcenou sochu Innose. Po mapě jich je roztroušených celá řada a pokud se u nich pomodlíte a věnujete 100 nebo 50 zlaťáků, bude vám zvýšen některý z atributů. Za sochou potkáte pastevce Maletha. Důkladně ho proklepněte a pokud jste zabili bandity v jeskyni, budete odměněni zkušenostmi a vínem. Řekne vám také, že budete ke vstupu do města potřebovat farmářský oblek. Jděte za majitelem farmy Lobartem a proklepněte ho. Za určitou cenu vám šaty prodá. Sklidíte-li pole, sníží vám ji o deset zlatých.

Obrázek zdroj: tisková zpráva To samé udělá, pokud přinesete Hildě pánev od obchodníka (sedí na rozcestí u farmy), zabijete bandity v jeskyni (a poreferujete Malethovi) a ostatním farmářům přinesete víno (dá vám ho Maleth). Výsledná cena pak může být pouze 30 zlatých! Nebojte se do šatů investovat a poctivě Lobartovi zaplaťte. Pokud mu je ukradnete, při dalším setkání vás s celou farmou napadne! Ohozeni novými šaty se vydejte k městu. Strážím nakukejte, že jdete ke kováři nechat spravit poničené nástroje (obrázek). Bez nutnosti sahat po úplatcích vás pustí dovnitř.

 Ve víru velkoměsta
MAPA zdroj: tisková zpráva Jakmile projdete branou, osloví vás značně nafoukaný a o pár facek si koledující paladin Lothar (obrázek). Své školící choutky však udržte na uzdě a vyslechněte si jeho uvítací rady. Dozvíte se, že cesta k současnému vůdci města, lordu Hagenovi je komplikovanější než vám Xardas vylíčil. Nejprve se budete muset dostat do horní části města, kam mají přístup pouze respektu hodné osoby. Pro vás to znamená, že se musíte stát členem městské milice, ohnivým mágem, žoldákem nebo občanem. Začneme tím posledním, tedy cestou za občankou, kterou dostane každý, bez ohledu na budoucí ambice. K tomu, abyste se stali občanem města musíte přesvědčit vážené obchodníky o svých kvalitách a k jednomu z nich se zapsat do služby.

Po krátké obchůzce střední části města se dozvíte, že zde žije pět mistrů obchodníků. Jako svého učně vás přijme buďto kovář, alchymista nebo výrobce luků. Ovšem pouze jeden z nich! Jakmile se k jednomu přidáte, už nebude cesty zpět! Dříve ale musíte uspokojit všech pět mistrů (tedy stačí čtyři, ale zkušenosti se hodí).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Začněme prvním na koho narazíte, obchodníkem Matteem, který sídlí ve skladišti po vaší levé ruce (obrázek). Proklepněte ho a dozvíte se, že má nesplacené dluhy u Gritty. Tato ufňukaná dámička bydlí u tesaře Thorbena. Běžte ji navštívit a ona vám vylíčí svůj nešťastný příběh. Buďto můžete použít sílu hrubých slov a peníze z ní vymámit nebo si zahrát na kavalíra a dluh uhradit z vlastní kapsy. Pokud dluh zaplatíte, Thorben i Gritta k vám budou milejší. Záleží pouze na vás. O svém úspěchu běžte informovat Mattea a on vám za odměnu přislíbí svůj hlas.

Druhý v pořadí je výrobce luků, který sídlí hned naproti Matteovi. Navštivte ho a dozvíte se, že shání pomocníka. K tomu, abyste se u něho mohli zapsat nebo získali jeho hlas musíte prokázat své lovecké schopnostech. Za pět skill bodů se od něj naučte stahovat kůže ze zvířat. Pro splnění úkolu se musíte vypravit za brány města a ulovit šest vlků. Až budete připraveni lovit, opusťte město a zabijte šest vlků, kterých je všude dost. Kůže doneste Bosperovi a získáte i jeho hlas.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Mistr Thorben od vás za svůj hlas rovněž požaduje jisté protislužby. V jeho případě jde spíše o prokázání dobrých záměrů. K tomu, abyste si ho získali, potřebujete dostat požehnání od dvou knězů. První z nich se jmenuje Vatras a potkáte ho na malém náměstíčku za domkem tesaře (obrázek). Jděte za ním a vyzpovídejte ho. Požehnává vám pouze v případě, že budete mluvit pravdu a prozradíte Xardase. Pokud chcete dodržet své slovo a mlčet, nezbude vám nic jiného, než knězi darovat 100 zlatých a získat jeho požehnání tímto dražším způsobem. Druhý kněz Daron se potuluje u východní brány. Za své žehnací služby si od vás sprostě vezme padesát zlatých. Jakmile získáte požehnání obou mužů, běžte se pochlubit Thorbenovi. Pomocníka sice nepotřebuje, ale jeho hlas se hodí.

Čtvrtým, koho musíte přesvědčit, je kovář Harad. Po krátkém rozhovoru se dozvíte, že respektuje pouze skutečně muže. Jako důkaz chce předložit zbraň orka. Opět existuje mnoho způsobů, jak k takové zbrani přijít. Kupříkladu se můžete vydat na lov s Bartokem a jednoho orka společně zabít. Nebo se můžete vypravit za město východní branou a držet se levé stěny. V malém údolíčku u hradeb objevíte jeskyni, ve které se povaluje orčí sekyra. Klidně můžete také zaskočit na Onarovu farmu a sekyru si koupit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Posledním obchodníkem je alchymista (obrázek). Zajděte za ním a zjistíte, že vám klidně dá svůj souhlas. Výhodnější ale je pokusit se stát jeho učněm. Dostanete za úkol nasbírat pěknou hromádku bylinek. Všechny se povalují v okolí města. Až se vám je podaří nashromáždit, jděte opět za ním. Nejen, že vám dá svůj hlas, ale klidně vás vezme i do učení. Ovšem zrovna služba u alchymisty mi přišla nejméně výhodná. Třeba u kováře si rychle přijdete k slušným penězům (za každý ukovaný meč získáte 100 zlatých) a u Bospera rovněž (bude od vás vykupovat kůže za plnou cenu!). Z dlouhodobého hlediska je asi nejvýhodnější Bosper, protože kůží získáte ve hře tuny.

Jakmile se k jednomu mistrovi zapíšete, získáte přístup do horní části města. Skočte se tam podívat, ale brzy zjistíte, že je vám to k ničemu. Za Hagenem vás stejně zatím nepustí. Mimochodem dostat se Hagenovi je hlavním úkolem první kapitoly.

 Cesta do zlodějského cejchu
Členem zlodějské gildy se můžete stát bez ohledu na své zaměření. Kouzelník, paladin nebo žoldák, všichni kradou o sto šest, pokud na to mají žaludek. Samozřejmě i v tomto případě vede do gildy vícero cest, ale my si probereme tu nejférovější, „poctivě“ zlodějskou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vydejte se do přístavu a vstupte do zakouřené putyky. Promluvte si s hospodským a zeptejte se ho na „Special Jobs“. Za všechny informace musíte zaplatit! Budete odkázáni na podezřelého chlapíka v rohu u stolu. Oslovte ho a přijměte jeho pracovní nabídku. Dostanete za úkol se stát poslíčkem obchodníka Baltrama. Jděte ho tedy navštívit, staňte se jeho poslíčkem a utíkejte za farmářem Akilem (obrázek). Zásilku předejte Nagurovi a budete mít hotovou první část přijímacích zkoušek. Ať vás ani nenapadne Nagura prásknout!

Nyní se vydejte na Šibeniční náměstí, kde se zdarma čepuje pivo. Promluvte si s Jorou a dozvíte se, že mu byla ukradena peněženka. Z krádeže podezřívá lapku Rengaru. Jděte za ním (rovněž se potuluje na náměstí) a obviňte ho z krádeže. Vezme nohy na ramena a poběží pryč. Nakonec zakotví u stromu pod kasárnami. Sledujte ho a znovu vyzpovídejte. Vezměte si od něj peníze, ale ani jeho se nepokoušejte udat!

MAPA zdroj: tisková zpráva Poslední část zkoušek vás zavede mimo město. Jděte k Akilově farmě (na rozcestí za městem jděte doprava) a brzy narazíte na kratší schody. Vylezte po nich a namísto doprava k farmě jděte doleva. Držte se stále levé strany (či spíše hory, po okraji se dostanete pouze k mrtvole městského strážného). Brzy narazíte na jeskyni lupičů, jejíž objevení je součástí úkolu od Hakona. Vypořádejte se s lupiči a prohledejte truhlu. Objevíte podivnou rybu, kterou rozbalte a přečtěte si ukrytou zprávu. Vraťte se do přístavu a promluvte si s chlapíkem prodávajícím ryby (má obchod v přístavu). Zmiňte se o nalezené zprávě a přislibte, že ani jeho neprásknete.

V přístavní putyce si promluvte s majitelem. Sdělí vám, že na vás kdosi čeká za domkem prodejce ryb. Jděte za jeho dům a potkáte Attilu (obrázek). Po krátkém představení vám věnuje klíč, s jehož pomocí otevřete dveře do zlodějské gildy.

 Jak ukrást alchymistův prsten?
Obrázek zdroj: tisková zpráva Zahřívací úkol, který od královny zlodějů (obrázek) dostanete, obnáší vykradení alchymistova domku a získání jeho magického prstenu! K tomu, abyste byli úspěšní, potřebujete dovednost tichého pohybu a páčení zámků. Počkejte si na noc a pak se potichu vkraďte do pracovny městského alchymisty (toho ve střední části města - Constantina). Aktivujte tichý pohyb, abyste ho nevzbudili a dojděte k truhle. Vypáčte ji, seberte prsten a budete mít vyhráno! S tichým pohybem je tuto akci možné risknout i ve dne.

 Šest krvavých kalichů!
Po splnění zahřívacího úkolu dostanete skutečný quest hodný mistra zloděje. Vaším cílem je šest krvavých kalichů. Ty jsou ukryty v obydlích bohatých měšťanů v horní části města. První z nich naleznete v prvním domku po pravé straně, ve kterém bydlí Gerbrand. Hned nad tímto domem se skrývá Valentinovo sídlo, v němž je druhý kalich. Dříve než otevřete jeho truhlu, zamaskovanou tajným spínačem v podobě svícnu (v druhém patře domu) si musíte opatřit klíč. Stačí okrást Valentina a bude váš. Pokud máte na jeho okradení nízkou obratnost (potřebujete minimálně 30), tak budete muset zvolit cestu boje. Zbouchejte ho (až bude mimo dosah cizích osob) a začarujte na něj Oblivion.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Třetí kalich je v domě soudce a opět ho skrývá tajný spínač (obrázek). Tentokrát jde o štít na stěně ve druhém patře. Truhlu v přízemí domku otevřete pouze klíčem, který má u sebe soudce (vyberte mu kapsy jako Valentinovi). Čtvrtý kalich se volně povaluje v prvním patře Hagenova domu. Pátý kalich je v domku nalevo od alchymistova sídla. Konečně poslední kalich je jako jediný mimo čtvrť bohatých měšťanů. Má ho v přístavním domku lichvář Lehmar. Nejlepší čas pro vykrádání domů nabízí pochopitelně noc (ve dne nelze otevřít tajné stěny!). Lovení v horní části města si můžete usnadnit podplacením strážce Wamba (dostanete tip od Ramireze). Za 250 zlatých se rád vzdá své noční šichty.

 Rychlá řešení některých vedlejších questů

- Na náměstí si promluvte s obchodníkem Zurisem a zmiňte se mu o svém úkolu od alchymisty Constantina (sběr bylinek). Nejenom, že vám věnuje cenné rady, ale především vytvoří dvě vzácné bylinky. King`s Sorrel se objeví poblíž Stonehenge u Lobartovi farmy (u skály dole) a Dragonroot zase kousek vlevo od východní městské brány.

- Alchymista Ignaz z přístavu vás poprosí o zkoušku svého nového kouzla. Stačí, když někoho ve městě zmlátíte a dříve než se zvedne na něj začarujete Oblivion. Neměl by si pak vzpomenout na to, že jste ho napadli.

- Alwin z přístavu má problémy s Fellanem, který bez ustání buší kladivem do své chaty. Promluvte si o tom s Fellanem a nakonec ho zmlaťte. Po dalším rozhovoru se svých Zvětšit zdroj: tisková zpráva rámusivých choutek vzdá. Alwin vás odmění zkušenostmi a zlaťáky.

- Alrikovi, který bydlí v přístavní oblasti se „ztratil“ meč. Naleznete ho u obchodníka Jory. Stačí ho koupit a vrátit zpět Alrikovi.

- Bosperův luk a Coragonovo stříbro je ukryto v truhle ve zlodějském cechu. Stačí ji vypáčit a obě věci vrátit původním majitelům.

- S obratností alespoň 20 a znalostí vybíraní kapes se vydejte za Lehmarem. Ukradněte mu jeho knihu půjček. S tímto úlovkem jděte nejprve za Throbenem, dejte mu ho a nakonec si ho kupte zpět (v obchodnickém menu). Stejný postup si zopakujte u Coragona. Poslední osoba, která má o knihu zájem je hostinská Hanna. Za odměnu vám věnuje klíč od pokladu! Mimochodem od Hanny si knihu nemůžete koupit zpět, proto je dobré ji navštívit jako poslední.

- Klíč od Hanny pasuje do truhly na ostrově. V přístavu skočte do vody a plavte stále rovně k ostrovu, který je vidět z mola. Na ostrově plném ještěrů je jeskyně s naditou truhlou (svícen deaktivuje past). Vyberte ji a krom spousty věcí získáte i sochu Innose. Tu od vás chce Edda z přístavu!

- V cechu zlodějů se mimo jiného naučíte i speciální zlodějské gesto. Použijete-li ho během konverzace s následujícími osobami, dočkáte se milého překvapení - Rengaru, Halvor, zahradník (u Hagenova domu), Kardif, Joe (musíte ho nejprve osvobodit), Ramirez a Nagur.

Obrázek zdroj: tisková zpráva - V jedné z šesti městských věží je zamčený zloděj Joe. Konkrétně jde o věž za domkem Gritty a Thorbena. Klíč od této věže má strážný Peck, kterého najdete v bordelu. K jeho okradení potřebujete minimální obratnost 60! Odměnou za osvobození zloděje vám budou nejenom zkušeností, ale i spousta šikovných věciček!

Pokračování příště...

Stáhněte si: Mapy k tomuto dílu návodu ve vysokém rozlišení, Německé demo, E3 trailer, Cheaty, Screenshoty

Související články: Gothic II recenze od Musliho (7/2003), Gothic II recenze od Davida Ducháčka (6/2003), Gothic recenze (2/2002), Novinky, Datadisk a info o (ne)vydání hry v ČR, Gothic II: Night of the Raven galerie



Musli
autorovi je 25 let, pracuje jako zástupce šéfredaktora časopisu SCORE, své herní začátky datuje od roku 1987, kdy prvně usedl ke stroji C64, specializuje se na RPG, MMORPG, strategie a lehce FPS nebo adventury (všechny články autora)


 
 
Musli

Nejnovější články