Facebook koupil Oculus Rift za 2 miliardy dolarů
zdroj: tisková zpráva

Facebook koupil Oculus Rift za 2 miliardy dolarů

25. 3. 2014 23:43 | Novinky | autor: Aleš Smutný |

Tohle asi nikdo nečekal. Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, oznámil, že Facebook zakoupil společnost Oculus VR, která vyvíjí známý systém přilby pro virtuální realitu Oculus Rift. Tuto informaci na svých stránkách potvrdil i Oculus. Cena obchodu je přibližně dvě miliardy dolarů, přičemž 400 milionů dolarů bylo splaceno přímo a zbytek v akciích Facebooku.

Akvizice bude dokončena v druhém kvartálu letošního roku. Pro Facebook je to velká sázka na virtuální realitu, pro Oculus velký skok vpřed, otázka je samozřejmě kam. Oficiálně se pro vývojový tým Oculus Rift nic nemění. Centrum stále zůstává v kalifornském Irvine a dále pracuje na Riftu. Zuckerberg vysvětluje, že Facebook se doteď zaměřoval na hlavní technologii dneška, tedy mobilní platformy. Do budoucna ale vidí potenciál pro další krok vpřed v komunikaci ve virtuální realitě - v Oculus Rift.

Ovšem už nyní je jasné, že pod Facebookem projekt Oculus Rift nebude končit u hraní. „Pohlcující herní zážitek je první na seznamu a Oculus už má v této oblasti velké plány. Ty nebudeme měnit, naopak je pomůžeme urychlit. Rift je velmi očekávaný v herní komunitě a vývojáři mají velký zájem o tvorbu her na tuto platformu. Pomůžeme Oculus Rift zaměřit se na produkt a vytvoříme partnerství, která podpoří tvorbu dalších her. Oculus bude nadále pracovat nezávisle uvnitř Facebooku, aby tohoto dosáhl.“

Dle Zuckerberga jde ale jen o začátek. Po hrách by se měl Oculus stát platformou pro mnoho dalších zážitků a funkcí. „Oculus má šanci vytvořit platformu, která změní způsob, jak pracujeme, hrajeme a komunikujeme,“ říká Zuckerberg. Jako příklad uvádí virtuální přednášky ve studovně se spolužáky a s profesorem nebi vyšetření u lékaře skrze brýle virtuální reality.

Zuckerberg vidí v Oculus Rift potenciál jaký známe ze sci-fi filmů. Je pak otázkou, zda právě akvizice ze strany Facebooku nemá tu sílu a moc udělat z Oculus Rift všemi přijímaný komunikační model budoucnosti.

Toto směřování potvrzuje i oficiální vyjádření šéfů Oculus Rift: "Věříme, že nové platformy pohání komunikace, chceme přispět k otevřenějšímu a propojenějšímu světu a my i Facebook vidíme, že virtuální realita je dalším krokem." Námluvy podle všeho trvaly několik měsíců a hlavním impulsem pro uzavření obchodu prý byly společné ideje a vize ohledně propojení milionů lidé novým způsobem. Pokud nebude do struktur Oculus Rift nijak zasahováno, jde pro tento projekt de facto o výhru.

„Toto partnerství je jedním z nejdůležitějších momentů pro virtuální realitu. Dává nám šanci na opravdovou změnu světa. Otevírá dveře novým možnostem a partnerstvím, snižuje riziko v oblasti výroby a kapitálu, dovoluje nám vydat víc obsahu určeného pro virtuální realitu a umožňuje nám zaměřit se na to, co umíme nejlépe - řešení obtížných technologických problémů a vytvoření budoucnosti virtuální reality,“ můžete si přečíst slova zástupců Oculus Rift.

A možná tolik nepřehání. Spojení s kapacitami Facebooku skutečně dává společnosti výhody v byznys oblasti i širším marketingu, stejně jako rozvazuje ruce v oblasti financování. Uvidíme tedy, co budoucnost přinese. Jak Facebooku a jeho sázce na virtuální realitu, tak samotné vizi virtuální reality a samozřejmě Oculus Rift, který před rokem a půl začínal na Kickstarteru jako projekt žádající o čtvrt milionu dolarů. Nyní má obchodní cenu dvou miliard.

Nejnovější články