Master of Orion vymění tradiční tahové bitvy za real-time souboje s pauzou
zdroj: tisková zpráva

Master of Orion vymění tradiční tahové bitvy za real-time souboje s pauzou

2. 3. 2016 12:15 | Preview | autor: Honza Konfršt |

Tvůrci novodobé verze Master of Orion se snaží ke klasickému námětu přistupovat s respektem, zároveň ale hodlají napravit nedostatky zdrojového materiálu a přizpůsobit hratelnost zvyklostem současné doby. Právě proto například nahradili původně zamýšlené tahové bitvy za souboje v realném čase s možností pauzy. Své rozhodnutí, které může fanouškům prvních dvou dílů připadat jako zrada, podrobně vysvětlují v updatu na Steamu a na záběrech videa, co blíže představuje průběh vývoje a plány studia NGD.

Tvůrci z argentinského studia NGD pracovali od začátku s tahovými souboji, ale postupem času narazili na několik problémů. Nechtěli opakovat jeden z nedostatků Master of Orion 2, kde každý souboj mohl zabrat několik desítek minut, což narušovalo tempo hraní. Chtěli dosáhnout větší dynamiky, proto na konto několika experimentů došli k rozhodnutí, že pro moderní Master of Orion bude nejlepší systém soubojů, které probíhají v reálném čase. Aby ale ze soubojů nevznikl jeden nepřehledný clickfest, přidali do hry pauzu, aby si hráč mohl každý svůj krok rozmyslet a připravit se na něj – například sdružit lodě do letky a podobně.

Důvody, proč jsou pro MoO lepší bitvy v reálném čase, a proč by v kontextu hry nemohly dobře fungovat souboje tahové, podrobně rozebírají tvůrci v updatu na Steamu. Aby mohla hra operovat s tahovými souboji, měly by bojová pole představovat zajímavě rozvržený a členitý prostor, a boje by se mělo účastnit méně (aby bitka netrvala věky), ale zato silně specializovaných jednotek. Navíc by v tahových soubojích bylo nutné kompenzovat výhodu prvního tahu, tradičně s pomocí systému iniciativy, což zvyšuje komplexitu soubojové části na úroveň, která je kontraproduktivní.

V kontextu MoO by bylo velmi obtížné udělat členitá a zajímavě vypadající bojová pole, protože vesmír v tomto ohledu příliš možností nenabízí. Menší počet jednotek by nebylo možné zajistit, protože jejich množství se liší bitvu od bitvy dle aktuální situace a herního stylu každého hráče – možnost hrát na tisíc různých způsobů má být jednou z předností MoO. V neposlední řadě nelze v MoO zajistit, aby se bitev účastnily silně specializované jednotky, protože si je hráč vytváří sám. Někdo spoléhá na specializované jednotky, jiný hráč dává přednost víceúčelovým.

Díky využití systému soubojů v reálném čase s pauzou mohou tvůrci bitvy výrazně zrychlit a zároveň zachovat taktickou povahu. Hráč sám se podle situace rozhodne, jestli soupeře ukliká bez pauzování, protože má strategickou nebo početní převahu. Když chce, může pauzovat co sekundu, aby soupeře umanévroval a přetlačil svou taktikou. Souboje tak mohou trvat pár sekund i několik hodin, záleží na herním stylu hráče, ne na soubojovém systému.

zdroj: Archiv

Zastánci původních tahových soubojů mají samozřejmě plné právo brblat a nadávat na znesvěcení své oblíbené značky. Kdyby ale na chvilku spustili hlavně Master of Orion 2, což jsem udělal pár dní nazpátek, možná by naznali, že na uvažování tvůrců z NGD Studios něco bude. Zprvu se mi myšlenka soubojů v reálném čase vyloženě eklovala, ale early access verze mě velmi rychle přesvědčila, že jde spíš o krok správným směrem.

Přestože soubojový systém v novodobém díle Master of Orion má ještě spoustu malých děr a potřebuje ještě hodně péče, v jádru je funkční, jak jsem se přesvědčil v aktuální early access verzi. Na rozdíl od MoO2 se souboje netáhnou jako dehet, mají skvělou dynamiku a zároveň umožňují taktizovat, což je nutné hlavně ve chvíli, kdy se na bojišti setkají dvě naprosto odlišné armády. Přestože mám rád MoO2 až za hrob, byl bych všemi deseti pro, aby někdo do hry namodoval souboje z moderní verze MoO.

V early access verzi si můžete, krom jiného, vyzkoušet i multiplayer, který půjde provozovat i napříč platformami, jak zmiňují tvůrci na záběrech videa z vývoje hry. Dále se v něm věnují i umělé inteligenci a své snaze ji navrhnout uvěřitelnou, aby hráč neměl pocit, že AI cheatuje.

Master of Orion vyjde v průběhu tohoto roku pro PC, Mac i Linux a časem nabídne i českou lokalizaci (zřejmě jen textovou).

Nejnovější články