Dojmy z hraní: Abzû navazuje na Journey, když čaruje grafikou i atmosférou
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Abzû navazuje na Journey, když čaruje grafikou i atmosférou

22. 6. 2016 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Soudě dle konferencí Sony a Microsoftu by se mohlo zdát, že nezávislé tituly hrály na letošní E3 až druhé housle. Rozhodně totiž nedostaly takový prostor, jako v minulých letech. O to více se ale mohly předvést na výstavišti, a některé z nich hravě překonaly i zvučnější konkurenci. Právě to je případ hry Abzû od studia Giant Squid, které založil art director her Flower a Journey Matt Nava. A jeho přítomnost je znát, protože nádhera Journey vyzařuje z Abzû už na první pohled.

Z pouště až na mořské dno 

Nezaměnitelná barvená paleta, melancholická hudba a hratelnost, která vás nechá plavat oceánem podivností, působí neskutečně svěže a zvláštně. Abzû sází na první dojem a vyráží dech svou krásou a minimalistickou elegancí. Zároveň se ale také při hraní nemůžete zbavit pocitu, že už jste to někde viděli a hráli, byť v trošku jiném obalu. Journey sice dominoval písek a snad stovka odstínů žluté oranžové a červené, ale jinak šlo o naprosto stejný princip. Je až s podivem, jak podobný zážitek jsem si nakonec ze stánku studia Giant Squid odnesl. Abzû jednoduše překvapila a rozhodně jde o něco více, než jen další nezávislou hru s líbivou grafikou a perfektní hudbou.

Tvůrcům se totiž, podobně jako v případě Journey, daří posunout koncept extravagantní indie hry na novou úroveň - v případě Abzû se skutečně snoubí hra a audiovizuální umění v jeden dokonale fungující celek, který pohladí po duši. Skrze jednoduché zvukové efekty i grafické velikášství zvláštních budov, pohřbených na mořském dně, vzbuzuje hra až překvapivě velké množství emocí. Nikdo ve hře nemluví a samozřejmě chybí i jakékoli vysvětlivky. Přesto, když během prezentovaného dema oživíte a následně ztratíte robůtka, který vám mimo jiné otevře dveře dále, zanechá to větší vypravěčskou stopu než třeba celá půlhodina opulentního Gears of War.

Abzû poznáte už na sto honů podle grafiky, která navazuje na stylizaci Journey, a je jisté, že se hra v nabité podzimní sezoně neztratí. Od Journey si vývojáři půjčili celkovou filozofii, ale jinak má Abzû úplně jinou, daleko veselejší náladu, a i barevná paleta je oproti Journey zcela odlišná - svá a nezaměnitelná.

Představivosti a hlavně stylizaci se ale ve světě Abzû,  podobně jako v případě, Journey meze nekladou a sami vývojáři se holedbají, že nakonec pod vodou naleznete až 100 rozdílných druhů ryb. Když stisknete čtvereček, univerzální akční tlačítko, a postava vydá zvuk doslova vystřižený z Journey, začne se kolem vás rojit přenádherný rybí kaleidoskop barev a tvarů.

zdroj: Archiv

Audiovizuálně působivý svět navíc hraje i roli vypravěče a po vzoru Journey se hráč s osudem podmořského světa plného nejen přenádherných ryb, ale i bizarních a technologií nacpaných staveb a polorozpadlých bran, seznamuje skrze sérii fresek. Jestli to bude fungovat stejně dobře jako ve hře od thatgamecompany, na to si musíme počkat.

Na první pohled se ale zdá, že po stránce grafiky a nálady se Abzû veleúspěšné Journey minimálně vyrovná. Minimalismus, snoubící se s opulentními scenériemi mořského dna, vás doslova uhrane a Abzû podobně jako Journey vytváří i díky ambientnímu doprovodu Austina Wintoryho epické momenty, které se obejdou bez drahého CGI a velkolepých explozí. A přece ve vás zanechají mnohem silnější dojem.

Umění pro umění? 

Pohříchu jediné, co E3 demo pořádně neukázalo, přestože to rozhodne o kvalitách celku, je samotná herní náplň. Kratičká ukázka totiž nabídla jen možnost se kochat - na žádnou akci či jinou činnost, než je plavání, bohužel nedošlo. Na jednu stranu tak člověka nic nerušilo od vychutnávání atmosféry a skutečně unikátní audiovizuální stránky hry, ale na tu druhou se nabízí otázka, jak dlouho to bude hráče bavit.

Byla by škoda, kdyby jedinými lákadly Abzû byly pouze atmosféra a zpracování. Závěr E3 dema alespoň naznačil přítomnost žraloka, který by měl podle tvůrců hrát v Abzû velkou roli. Navíc ne tak černobílou (záporák), jak by většina hráčů očekávala.

Nakolik se autorům podaří vsadit do krásné hry i nějakou hratelnost, se ukáže 2. srpna, kdy hra vyjde pro PC a PS4. I kdyby ale nakonec mělo jít pouze o simulátor plavání, stejně si Abzû pustím. Nic podobně krásného totiž žádná jiná hra na trhu momentálně nenabízí.

Nejnovější články