Dojmy z hraní: akční RPG Exanima odmění hlavně trpělivé vytrvalce
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: akční RPG Exanima odmění hlavně trpělivé vytrvalce

9. 8. 2016 19:15 | Dojmy z hraní | autor: Jan Vrobel |

Už jsem sledoval snahu několika studií udělat s pomocí peněz z Kickstarteru "revoluční a inovativní RPG", ale většinou to nedopadlo zrovna slavně. Zvláště pokud si tvůrci chtěli vytvořit unikátní mytologii, otevřený svět propojený dimenzionálními branami s dalšími říšemi a čtyři zbrusu nové herní mechanismy, které pak v praxi nefungují. Rozumím fanouškovským snům, že se objeví nové BioWare, ale přijde mi, že je lepší zůstat při zemi, alespoň pro začátek. Bare Mettle Entertainment, tvůrci Exanima, by mohli vyprávět. Původně vybrali na Kickstarteru peníze na open-world epické RPG Sui Generis, ovšem ještě nejspíš chvíli potrvá, než se dočkáme nějaké hratelné verze. A tak mezitím pilují jakousi vábničku na pozdější epické dílko, která má podobu Exanima, což je více méně demo soubojového systému Sui Generis.

Viktor čistič

Exanima je dungeon-crawler se skutečně zajímavým soubojovým systémem. Alespoň tedy na papíře. V praxi se z projektu stává podobně kontroverzní záležitost jako v případě Mount and Blade, který připadal některým takřka nehratelný, přesto se kolem hry díky unikátním mechanismům vytvořila úctyhodná a zasloužená komunita. Inu, třeba to bude i příběh Exanima. Ostatně, nepochybuji, že řadě hráčů se principy hry budou zamlouvat – však už nyní sklízí spoustu nadšených reakcí.

A o co tedy jde? V budoucnu má hráče čekat střelba, rozhovory s NPC a další hromady věcí včetně kooperace, v tuto chvíli však nejde o moc víc než o čištění podzemí plného kostlivců a zombíků s hrdinou. Ale není to tak jednoduché: tam, kde by tradičně hrály roli RPG statistiky, úřaduje v Exanima úplně normální fyzika. Nebo alespoň to, co si tvůrci pod pojmem "fyzika" představují.

zdroj: Archiv

Fyzika vládne

V praxi to znamená, že už tvorba postavy se podepíše na tom, jak bude silná a rychlá. Nikoli však na základě statistik, ale následkem toho, zda si vytvoříte malého a obratného střízlíka, nebo těžkopádného a silného hromotluka. Roli tradičních skillů zastává variabilita úderů, protiúderů a obranných manévrů, které si postupně musíte osvojit, abyste ve hře vůbec měli šanci obstát. A věřte, že to není jednoduché.

Po vytvoření postavy se objevíte ve smrduté, temné kobce, přičemž úvodní vybavení se odvíjí od jedné ze čtyř "tříd", respektive rámcových příběhů, které si zvolíte. A pak začíná peklo, kterým se prokousat vám bude trvat pěkných pár hodin. Ovšem nezoufejte, pocit zadostiučinění se nakonec dostaví, byť vás bude stát hektolitry potu a chuť uřezat si ruku.

Boj s trojkou na žíle

Už jen naučit se pohybovat je v Exanima poměrně složité: to, co si tvůrci představují pod slovy "realistická fyzika" mi totiž spíš připomínalo simulaci někoho, kdo se zánětem středního ucha absolvoval jízdu na tom nejrychlejším kolotoči, přičemž v žíle měl tak 3-4 promile vodky vyrobené z bot. Ale v pohodě, po pár zakopnutích o povalující se trámy, opakujícím vrážení do dveří ve snaze je otevřít, zasekávání se o ně a tak všelijak podobně, se jistě i vy naučíte plus minus důstojným způsobem pohybovat po prostředí. Pak ale přijdou na řadu souboje, a to už je úplně jiný příběh.

Je mi velmi líto, že Exanima nepodporuje gamepad, protože jemná motorika, kterou boje ve hře vyžadují, je něco, co mi s myší způsobovalo nefalšované mravenčení ruky. S nepřáteli však bojujete i pomocí klávesnice, přičemž velkou roli hraje načasování a taktické schopnosti. Pomocí kláves WASD unikáte z prostoru nepřátelských švihů a bodů, nebo se naopak snažíte dostat náležitě blízko, abyste zasadili smrtící úder. Sílu úderu skutečně udává míra švihu, tedy reálného pohybu myší po podložce, přičemž správné načasování je zcela klíčové.

Nejenom to ale hraje roli: striktně fyzikální herní systém také znamená, že velmi záleží na vaší i nepřátelské výbavě. Úder se může snadno odrazit od brnění (a tím myslím opravdu odrazit – zbroj zde není na okrasu, aby jen zvyšovala absorpci poškození, ale může vás skutečně ochránit před zásahem), záleží, jestli použijete tupou nebo ostrou zbraň, jak je velká či rychlá a tak dále.

zdroj: Archiv

Komplexní, ale nereálné

Na fyzice postavený soubojový systém je nesmírně komplexní a bohatý. Osvojit si jej, to je úkol na mnoho hodin. Neumím si moc představit, že by se tento proces dal nějak obejít navzdory faktu, že někteří hráči jsou nepochybně šikovnější než jiní. Hra ale počítá i s využíváním prostředí: potvory například neumí otevírat dveře, navíc jim můžete do cesty nastražit překážky v podobě různých prken a beden, nebo po nich přímo něco hodit. Práce s prostředím vypadá v praxi tak, že na monitoru táhnete předměty podobně jako v Amnesii, tedy bez přímé interakce s postavou prostřednictvím animace.

Herní systém jako takový ovšem funguje vesměs arkádově. Pokud zemřete, objevíte se sice na místě úmrtí, ale začínáte s nižším zdravím. Jakmile takto zemřete několikrát, smrt je finální a začínáte celou úroveň od začátku (případně celou hru, když skonáte v prvním patře dungeonu). Pokud máte pocit, že vám bojování nejde, což se snadno může stát (například proto, že máte příliš malou, drobnou postavu s krátkým perořízkem), třeba je váš talent jinde: ve prchání chodbami a zavírání dveří zombíkům před nosem. No nekoukejte tak, v Exanima jde o legitimní postup hrou!

Každá zbraň a každý build skutečně funguje jinak, a než se pustíte do ostré akce, doporučuji mód "Arena", kde si můžete soubojový systém trénovat. A znovu připomínám, že to je třeba. Jen je dost subjektivní, nakolik vás celý tento proces bude uspokojovat. Exanima totiž stojí na zajímavých mechanismech, které však s reálnou fyzikou nebo reálným šermem mají společného jen velmi málo.

Pořád jen ukázka

Jako demo unikátního soubojového mechanismu a zajímavé technologie to není špatné, ale abych s ní chtěl trávit deset hodin a víc? Při té představě mě polévá studený pot a radši zůstanu u osvědčenějších soubojových modelů. Počkejme si na další obsah, a pak na Sui Generis. I přes mnoho nadšených výkřiků jsem zatím k projektu spíš skeptický.

Nejnovější články