Dojmy z hraní: Battlefield 1 dokazuje, že se hry nemusí 1. světové války bát
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Battlefield 1 dokazuje, že se hry nemusí 1. světové války bát

14. 6. 2016 22:52 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Battlefield 1 si odbyl premiéru už před nějakým časem, ale až během E3 jsme si konečně mohli střílečku od DICE sami vyzkoušet, a ztratit ve válečném mumraji Velké války neboli 1. světové. Ještě pořád se volba tohoto konfliktu může jevit jako zvláštní a možná trošku nečeká, ale autoři vědí, co dělají. Už po vyzkoušení multiplayerového dema lze totiž prohlásit, že v podání Battlefield 1 ta válka velká, ba dokonce obrovská, skutečně bude.

Prvoválečné orgie¨

DICE sází na efekt a Battlefield 1 vyvolává už po první mapě příjemné mrazení v zádech. Na vrub jde především parádní atmosféře a audiovizuálnímu megalomanství, kterého se tvůrci skutečně nebojí. Tvůrci z DICE jsou známí bezchybnou zvukovou stránkou, která v novém Battlefieldu opět nezklame, ale kupředu hru táhne především grafika. Konečně totiž zaznamenala výraznější kvalitativní posun, ale hlavně parádně vytěžuje dobové zasazení, které svou svěžestí a elegancí nepřestává okouzlovat ani pár týdnů po oznámení.

Atmosféra by se tak dala v Battlefield 1 doslova krájet a jeden obyčejný výstřel z pušky vás okamžitě přesune do zákopů jižní Francie. Někdy je to až tak působivé a realistické, že si mnozí během prezentace, hlavně v případě boje na blízko s bajonetem či kladivem, zakrývali ústa a tajili dech.

Battlefield 1 zdroj: tisková zpráva

Autorům se totiž podařilo vytvořit autentické bojiště první světové se vším tím chaosem a kakofonii střelby minimálně do takové míry, že to běžnému hráči skutečně autentické připadat bude. Dobová vozidla a tanky či zbraně nemají chybu, a když se z nebes snese chemický útok a vám se výrazně zúží zorné pole a utlumí okolní zvuky, dostává hra skutečně již dlouho neviděný punc neopakovatelné atmosféry.

Zároveň jde ale jen těžko mluvit o bazírování na historických detailech. DICE se rozhodně nesnaží upřednostnit realitu nad zábavností. V jeden moment se mi tak například stalo, že si o venkovské stavení v módu Conquest zaválčila hned pětice tanků, navíc podporována dalšími vozidly a letadly, což má do reality přeci jen daleko. Třeba s nasazením techniky tvůrci vůbec nešetří, jak se možná původně čekalo.

zdroj: Archiv

Představená mapa z jižní Francie nabízí hned několik bojových prostředí od zákopů, přes venkovské stavení, až po polorozpadlý mlýn na poměrně malé ploše - ve skutečnosti by to takhle také nebylo. Vůbec to ale není na škodu. Battlefield 1 nepostrádá dynamiku a multiplayer je navýsost zábavný.

V 64 hráčích se ani na středě velké mapě nebyl problém dostat téměř okamžitě do akce. Rychlý a hlavně konečně rozumně fungující spawn zaručuje, že byť láká Battlefield 1 na taktiku a spolupráci v týmu, užijete si i dostatek rychlé a notně arkádové akce.

Pořád jde o Battlefield hru - nelze očekávat výrazně nové či překopané herní mechanismy. Battlefield 1 je klasický Battlefield se vším, co k tomu patří, jen perfektně udělaný a obohacený o bezchybné a stylové zasazení. 

Battlefield 1 zdroj: tisková zpráva

Klasika v novém 

Péči, jakou tvůrci věnovali nejen detailům, ale i zcela základním herním mechanismům, si můžeme demonstrovat třeba na pocitu ze střelby. Battlefield 1 nachází zlatou střední cestu a ani u jedné ze 4 základních a pro sérii naprosto běžných tříd nebyl s chováním zbraní a zpětným rázem žádný problém. Tvůrci už zkrátka po letech vědí co si mohou dovolit a skutečně platí, že v případě Battlefieldu se potkává talent se zkušenostmi a hlavně nápadem. Obavy o fungování základních prvků jako jsou právě spawny či návrh mapy, aby byla vyvážená a hratelná z obou stran, tak Battlefield 1 rozptýlil už nyní.

Multiplayerová klání nabízejí filmový zážitek a po opravdu dlouhé době fungují "wow" momenty v Battlefield hře na jedničku. Po rozpačitém Hardline jde o návrat ve skutečně velkém stylu, a když se nad mapou objeví héliem naplněné monstrum Behemoth, nebo když se v ohnivé explozi zřítí na zem, stává se z Battlefield 1 zážitek hodný srovnání s lepšími momenty ze singleplayeru výrazně filmovějšího Call of Duty.

Částečně je to dáno i tím, že prvky jako destrukce či počasí konečně mají smysl. Zrovna destrukce snad vůbec poprvé od dob Bad Company připomíná reálné rozstřelování zdí a nikoli jen předpřipravené a hodně umělé domino. Počasí pak ovlivňuje především viditelnost a v návaznosti i taktické možnosti, která vám autoři dávají do rukou.

zdroj: Archiv

Remarque se mýlil 

Celkově chci Battlefield 1 pochválit. Když se totiž na bojiště jižní Francie snese procedurálně generovaná mlha a vy zaboříte bojovou sekeru za zvuku válečné vřavy do hrudníku nepřítele, strhne vás hra takovým způsobem, že i hráči, co jinak FPS hrám neholdují, si dají alespoň na pár momentů říci. Nejde však jen o efektní souboje, ale třeba i adrenalinové vzdušné bitvy s již zmiňovanou vzducholodí, nebo o chemické útoky a skutečně působivý boj v plynové masce. Battlefield 1 to jednoduše vzal za ten správný konec.

Změna zasazení je tah, který DICE vyšel parádně. Minimálně hodně zajímavý titul ale dělá z Battlefield 1 především přístup, jaký autoři zvolili, a jejich uvědomění, že dobová atmosféra není samospasná, a bez kvalitního základu se multiplayer neobejde. I ten ale Švédové nabízí. V kontextu klasického Battlefieldu, akorát teda v daleko zajímavějších kulisách, než je v žánru poslední léta zvykem, rozehrávají nadmíru kvalitní multiplayerovou zábavu, a poučují Remarqua, že válka se skutečně mění - k lepšímu.

Nejnovější články