Dojmy z hraní: Expeditions Viking nabídne 2 kampaně a upozadí hru na mapě
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Expeditions Viking nabídne 2 kampaně a upozadí hru na mapě

6. 11. 2016 19:15 | Dojmy z hraní | autor: Jakub Kovář |

Expeditions: Conquistador byla povedená strategie s RPG prvky, která se snažila drnkat především na objevitelské struny. Jako téma si vybrala období kolonizace Ameriky španělskými dobyvateli, a přestože se v ní objevila řada fantaskních prvků, zůstala ukotvená v realistických kulisách a tradičních mýtech. Hlavními složkami hratelnosti byly tahové souboje (včetně možnosti stavět barikády), pohyb po mapě světa s důrazem na objevování i nutnost rozdat strategické pokyny při rozbití tábora, a samozřejmě také dialogy a vylepšování postav. Expeditions: Viking se snaží stavět na tom, co fungovalo, a odřezává to, co až taková zábava nebyla. 

Přestože byla Expeditions: Conquistador výborná hra (viz recenze), občas nudila jistou zdlouhavostí a hlavně tím, jak se člověk většinu času díval jen na mapu světa. S tím je ale v pokračování konec. Jak při rozhovoru a následném hraní zdůraznil Alex Mint, rozhodli se tvůrci v případě Viking vymodelovat veškeré lokace tak, jak je uvidíte v bitvě. Tedy z ptačí perspektivy, která připomíná třeba Pillars of Eternity. Hlavně se ale v lokacích pohybujete i mimo boj stejně, jako v každém RPG – tedy volně a ne po hexech, jako tomu bylo v předchozí hře. Mapu byste měli využívat jen v případě vzdálenějších přesunů a pro obecnou orientaci. Z mapy se tak stane spíše jen zajímavý doplněk, ve kterém budete plánovat delší cesty.

Expeditions: Viking se jinak přesouvá ze slunné Ameriky do Dánska a Anglie. Obě země si projdete ve dvojici kampaní, přičemž ta první, podobně jako v Conquistador, bude o něco kratší. Samozřejmě vás také uvede do hry, ale vyloženě za tutoriál se označit nedá, protože v ní podle tvůrců ovlivníte i výchozí podmínky kampaně druhé.

Pro slávu a smrt!

Jako potomek a následovník zesnulého jarla se na začátku sice chopíte svých vůdcovských povinností vládce, ale už během smutečního obřadu vás napadnou příbuzní z jiné rodinné větve, a jejich vůdce vás vyzve na souboj o následnictví. První bitva tak na sebe nedá čekat dlouho. Otěže jsem ale převzal až o den později, kdy hrdinu probudí zvuky bitvy, která se odehrává za okny. Musíte vyskočit z postele, absolvovat rychlý rozhovor se dvěma příbuznými a rozhodnout se, jestli budete rodnou hroudu bránit na severu, nebo na jihu.

Vybral jsem si jih kvůli strategickému mostu, který se dal dobře bránit, abych alespoň na jedné straně nepřátele zlikvidoval a mohl pak bojovat jen na jedné straně. Samotný boj vypadal velmi podobně, jako v Expeditions: Conquistador. Systém je pořád podobný modernímu XCOMu, kdy se můžete pohnout o určitý počet hexů a bojovat, pohnout se na dvojnásobnou vzdálenost nebo jen vypálit. Specifikem jsou samozřejmě boje na blízko - ve chvíli, kdy se ocitnete vedle nepřítele a pokusíte se popojít o políčko (ustoupit i obejít), má soupeř „reakční úder“, kterým vás může volně zasáhnout i během vašeho tahu.

Na papíře to možná působí otravně, tento prvek se ale osvědčil už v předchozí hře a navíc otevírá další taktické možnosti. Obklíčit nepřítele díky tomu neznamená jen zatarasit mu cestu, ale vážně jej ohrozit na životě. Stejně tak přiblížit se na dosah s jedním silným hrdinou neznamená automaticky silný úder do nepřítele, ale naopak výrazné ohrožení reka, třeba v podobě obklíčení hordou slabších nepřátel.

zdroj: Archiv

Taktizuj, taktizuj

V jedné bitvě jsem si vyzkoušel základní možnosti jako je schovávání se v krytu za bednami, ostřelování nepřátel lukem a šípy i sklapnutí pasti, když se nepřátelští bojovníci vydali přes most přímo pod sekery mých věrných. Kořením bitvy však byly speciální schopnosti, které můžete u každého svěřence využít jen několikrát za bitvu. Lučištníci třeba mohli vystřelit dva šípy rychle po sobě výměnou za snížení přesnosti. Válečník mohl chytit nepříteli štít, aby jej ostatní rychleji odrubali a štít se nezapočítával do hodnoty zbroje, kterou je třeba nejdřív zničit, než začnete nepříteli ubírat body života.

Bitva byla i díky taktickým rozhodnutím velmi zábavná, dalo se v ní dobře orientovat a plánovat. Právě díky výše zmiňovaným prvkům si zachovávala dynamiku a příjemné jsou i možnosti interakce s prostředím – třeba, že soupeř uklouzne na ledě a tím se přeruší jeho tah. Sami si tedy musíte dát během bitev pozor, kam šlapete. Vedle barikád jde tak o další interaktivní prvek na bojišti, mezi které mají patřit ještě další, jak nezapomněl Alex Mint podotknout – třeba hnízda vos, co se dají sestřelit, nebo nádoby s dehtem, které můžete rozbít a dehet následně zapálit.

Jakkoliv však bylo demo zaměřeno výhradně na boj, Viking nebude jenom o něm, o čemž vypovídá i fakt, že prohraná bitva neznamená konec hry, stejně jako smrt v bitvě nebývá permanentní. Může se tak stát, že i když jednou prohrajete, útok nakonec odrazíte a budete muset „jen“ vyléčit zranění svá i svých spolubojovníků.

RPG je tu hodně

Kořením hry, stejně jako v první hře, budou opět rozhovory, jejichž průběh by měly ovlivňovat i statistiky právě hovořící postavy. Nepřátele můžete v rámci rozhovoru zastrašit, nebo díky vysokému charismatu ukecat a z nesmiřitelného protivníka udělat spojence nebo dokonce člena družiny. To ale může záležet i na výsledku bitev, jak tomu bylo v prezentovaném demu.

Nedílnou součástí každého RPG je samozřejmě i vývoj postav, který ve Viking nechybí. V první fázi tvoříte postavu avatara, kdy mu přidělujete různé body do statistik, a učíte ho speciální schopnosti, nebo si vyberete z předvolených 10 tříd. Jak ale budete rozvíjet svého bojovníka dál, to už je na vás: klidně si můžete z berserkra udělat i dobrého lovce a mít tak univerzálního bojovníka na blízko i na dálku. Novinkou oproti Conquistador je fakt, že celou družinu bojovníku neverbujete a netvoříte na začátku. Spolubojovníci se k vám přidávají v průběhu obou kampaní.

Alex Mint změnu vyzdvihoval především v kontextu s příběhem, kdy každý bojovník bude mít svou osobnost, vy si k němu vytvoříte sympatie či antipatie. A také se k většině členů družiny budou vázat roztodivné úkoly a budou mít vlastní morálku, která bude ukazovat, jak moc souhlasí nebo nesouhlasí s vašimi činy.

zdroj: Archiv

Postav třeba… vesnici?

V rámci první kampaně se budete snažit naverbovat silné válečníky, kteří s vámi vyrazí do Anglie, ale zároveň musíte zvelebovat svou vesnici. Zabezpečit ty, co zůstanou doma, abyste se pak měli kam vrátit, není nikdy od věci. Stejně jako není od věci získat na to konto cenné bonusy (třeba zlepšený výběr daní za postavení tržiště). Podle popisu to zní skvěle a jen doufám, že nepůjde o malý detail, jako tomu bylo v případě starosti o pevnost v Conquistador.

Pokud jde o plavbu do Anglie, má loď v případě Viking sloužit jako dopravní prostředek, přičemž při plavbě se mohou stát různé věci. Někdo onemocní, někdo se ztratí, někdo se naštve… a vy se to textově dozvíte, obdobně, jako v Conquistador. Ve hře zatím bohužel nejsou námořní bitvy, jak Alex Mint prozradil, nicméně autoři už nad nimi uvažovali a možná se jich ještě dočkáme.

Anglii jsem v demu neviděl, Alex Mint ji nicméně popisoval jako obrovskou zemi, kde bude hrát velkou roli prozkoumávání (domovské Dánsko dobře znáte, Anglii ale ne, proto je zde průzkum mnohem důležitější). Na určité lokace budete přejíždět lodí, zkoumat je, plundrovat a napadat. Stejně tak se budete moci zapojit do konfliktu mezi Pikty a Severními Umbry a udělat si jméno jako velký válečník, obchodník i diplomat. K bližší specifikaci jsme se nedostali, nicméně fakt, že nebudete hrát jen roli krvežíznivého nájezdníka, je rozhodně příjemný.

Řekni, kde ty prvky jsou?

Pokud jste hráli Expeditions: Conquistador, bude vás nejspíše zajímat, kam se podělo budování tábora, crafting a další činnosti. Nebojte se, ve hře jsou – tábořit budete při přesunu mezi většími lokacemi a měly by s tím být spojené klasické činnosti včetně hlídkování, vyrábění pastí, nasolování přebytečného masa, ošetření raněných atd. Přesuny nicméně nebudou tak časté a na mapu nebudete zírat většinu herního času. Hraní navíc dále ozvláštní třeba možnost zahladit stopy po táboření (když je necháte, může vás někdo při opětovném využití stejného místa přepadnout), možnost přepadu a další.

Zatím se zdá, že si Expeditions: Viking bere z předchozího dílu to nejlepší a na stabilních základech staví ještě zajímavější hru. Uvidíme v prvním čtvrtletí příštího roku, kdy by hra měla vyjít pro PC a údajně nabídnout až 40 hodin herního obsahu. 

Nejnovější články