Dojmy z hraní preview verze GRID 2 jsou rozporuplné
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní preview verze GRID 2 jsou rozporuplné

1. 5. 2013 18:30 | Dojmy z hraní | autor: Václav Rybář |

Původní GRID byl právem miláčkem PC publika. S kořeny v sérii TOCA, enginem z Dirtu, ale především se snahou poslat vás přímo do centra závodního dění, nabídnul na stolní klasice to, co hráči znali jen z konzolí.  V mnohém taky předběhl svou dobu, protože skutečné budování závodní stáje, včetně najímání spolujezdce, se popravdě objevilo až v Gran Turismu 5.

Na semirealistickou náturu zmíněné série si ovšem GRID nehrál. Tady šlo hlavně o to, aby se závodnický život přiblížil co nejširšímu spektru hráčů - prostřednictvím líbivé grafiky plné efektů a arkádovějšího jízdního modelu. Po pěti letech by Codies rádi tenhle husarský kousek na PC i konzolích zopakovali. Z prvních desítek minut strávených za volantem druhého GRIDu to ale vypadá, že budou útočit spíše ze zadních pozic.

Co to vidím na Horizontu?

Půlka dekády je dost dlouhá doba na to, aby během ní vznikla celá nová generace závodních her. Je fakt, že Gran Turismo tuhle periodu už sotva stíhá, ale autoři Forzy přišli nejen s perfektně odladěným čtvrtým dílem, ale rozhodli se oslovit i širší publikum svým odvázanějším titulem Horizon. Arkádovější feeling, otevřený svět a spousta krásných cool lidí za volantem. Přijetí mezi hráčskou veřejností bylo spíš rozporuplné, ale při prvním pohledu na druhý GRID se nelze ubránit dojmu, že právě Horizon byl jednou z největších inspirací při restartování původní myšlenky.

GRID 2 opět nabídne závodnický svět se vším všudy, sestávající ovšem z navazujících akcí, které odškrtáváte z tepla své garáže, nikoliv skrze popojíždění otevřeným světem. Větší důraz než minule je však kladen na vás. Jste ten smrkáč z venkova, co závodí v polorozpadlých mašinách a chce se dostat výš.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Chce ochutnat slávu, změřit síly s nejlepšími závodníky v jednotlivých auto-moto disciplínách. A tahle hra vám to dopřeje. Jen se o vás musí dozvědět lidi. Musíte se stát populárním. Čím víc lajků nachytáte, tím víc sponzorů si u vás bude podávat dveře. Se sponzory přijdou peníze, s penězi přijdou lepší auta... atd.

Ano, neúprosný kapitalismus už dorazil i sem. Nebudeme tvrdit, že v reálu to takhle nefunguje, ale nabouraný idealismus toho, že vlastně nejde o to, abyste byli nejrychlejší na trati, trochu skřípe v základech. Kam až tahle nová myšlenka ve finálním produktu zajde?

Slyšeli jsme o in-game sekvencích, kdy hrdinu zpovídají reportéři z ESPN, ve videích jsou vidět ohňostroje a párty ve světových metropolích. Tenhle cirkus drží např. ve vlastní F1 sérii Codies na uzdě, a přitom by se tam tak hodil. Inkasujeme ho se vším všudy právě v druhém GRIDu? Tím by se o dalších pár skoků přiblížil právě atmosféře Forzy Horizon.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Splašení koně

Pokud vám ovšem Horizon připadá jako příliš výrazný odklon k arkádovému závodění, pak byste auta v GRIDu neměli ani startovat. V preview verzi jsem měl možnost se svézt s muscle ikonou, závodním DTM speciálem a supersportem na třech různých tratích (okreska, městský okruh, závodní okruh) a jakkoliv se jejich řízení výrazně liší, je ve všech případech extrémně nervózní a rozlítané.

Obě Forzy hraji nárazově už několik měsíců, takže mám v ruce řadu návyků, které jsem musel u GRIDu zahodit. Jinak bych totiž pokaždé skončil v druhé půlce pelotonu. Překoňovaná zadokolka nebyla schopná držet stopu v zatáčce při jakkoliv citlivé práci s plynem a dalo práci, než člověk získal cit pro správné kontra (odehráno na PS3, takže s gamepadem).

Při intenzivním brždění se závodním speciálem zase auto poskakovalo jak oktávka se zvlněnými kotouči. Skoro jako kdyby někdo navrhnul jízdní model, a pak přišli lidi od efektů a řekli, že je to příliš piánko a předvídatelné, a frkli tam pár nečekaných překvapení.

S návrhem chování jednotlivých aut prý pomáhal Chris "Monkey" Harris, známý motoristický novinář, ale výsledek se stejně kloní spíš k bezhlavému driftování á la Project Gotham Racing, ve kterém tu a tam budete muset poslat auto bokem do slepé zatáčky a doufat, že nebudete muset použít zpětné přetáčení - tahle funkce není pro zbabělce, protože druhý GRID nemá neviditelné bariéry ani zvlášť kvalitní svodidla. Když se vysekáte na lesní cestě, kutálíte se pěknou chvilku po svahu, zatímco z auta opadávají drahé ozdoby.

...

Arkádový model potvrzuje i chování vašich soupeřů, kteří jdou do zatáčky tělo na tělo. Zahoďte džentlmenský kodex, protože pořád je lepší se o někoho kontrolovaně opřít, než držet stopu a čekat, až vás někdo zezadu vystrčí mezi stromy u tratě. Tohle popravdě hrozí jen u závodění na okreskách, protože ostatní tratě mají buď zábrany nebo jsou dostatečně široké, ale agresivita protivníků vám občas nedá na vybranou.

Tohle není hra pro Dušíny, takže si radši berte příklad ze Schumachera a občas to riskněte. Po pár odjetých závodech tomu přivyknete. Neříkám vám, abyste GRID 2 hráli jako Burnout, ale znáte to - kde není soudce, není ani zločinu.

A GRID 2 zjevně bude o účelech, které světí prostředky. Multiplayer např. v upoutávkách odhaluje systém followerů jako na Twitteru. To znamená, že ona bájná popularita bude hrát roli nejen v singlu, ale i při online zápolení. Skoro se bojím, že člověk co přijede na startovní rošt v růžovém Ferrari s nápisem "Schumi umí", dostane nejvíc XPéček, bez ohledu na to kolikátý přijede do cíle.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Petrolheadi všech zemí, spojte se!

Jasná sázka Codies na kartu sociálních sítí se může vyplatit. Hardcore hráči sice už teď brblají nad absencí pohledu zevnitř, ale v zaměřovači investorů tahle skupinka tvoří menšinu (podle producentů ho používá jen 5% hráčů, a tak se s ním prostě nepiplali). Ostatní chtějí líbivou grafiku, spoustu naleštěných mašin a hru, která z nich udělá hvězdy.

Jakž takž solidní a zábavný jízdní model tu zůstává posledním pádným důvodem, proč se o hru zajímat, pokud jste vyložený fanda žánrů. Zbytek je kopa nejistot, obalených do zatím nepříliš přesvědčivého vizuálu (nevypadá to špatně, ale oproti konzolové konkurenci to zvlášť na srovnatelné mašině, tedy PS3, rozhodně není výhra).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Moc rád bych GRIDu držel palce, ostatně po neslavném konci série SHIFT je to momentálně jediná šance PC hráčů na solidní automobilovou zábavu mimo chřadnoucí Need for Speed. To, že je ale trůn závodních her na PC prázdný ještě neznamená, že na něj usedne opravdový král. Tu korunu si zkrátka Codies budou muset odmakat. Zatím předvedli slušnou arkádu, která ovšem stojí na vratkých příslibech daných slavným původem. Pevně doufám, že za měsíc u plné verze budeme optimističtější.

Nejnovější články