Horké léto 2 - obstála česká klasika s Izerem v iOS konkurenci?
zdroj: tisková zpráva

Horké léto 2 - obstála česká klasika s Izerem v iOS konkurenci?

5. 4. 2012 18:00 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

Zatímco na GoGu se mi záloha starých a starších her od zahraničních firem utěšeně rozrůstá, nikdy mě vlastně nenapadlo, že bych si chtěl podobným způsobem „archivovat“ i hry české, kterých mám u rodičů ve sklepě úplný pytel. Všecko uvnitř jsem hrál, ale sběratelská vášeň mě nepoutá ani k jedné z těch her. Jejich kouzlo, které řadu zahraničních her ještě stále obestírá, vyprchalo s dobou a dnes už jsou z nich jen rarity a kuriozity. Tedy byly z nich rarity a kuriozity, dokud nenašly nový život třeba na iOS a Android zařízeních, jak jsem sám s překvapením zjistil.

V porovnání s běžnou herní produkcí na mobily a tablety je totiž i u těch starších tuzemských her cítit jejich původ: jsou to plnohodnotné tituly a ne zjednodušené hříčky, stavěné cíleně na pár minut hraní (neplatí pro všechny, samozřejmě). Třeba kompletním dabingem se na iOS zas tak moc adventur pochlubit nemůže, zatímco český Mrazík nebo nedávno vydané Horké Léto 2 ano.

Když jsou navíc oba dva tituly dostupné za cenu, za kterou se v poledne nenajíte do zdravého polosyta ani v té nejpravověrnější nádražce, tak absence nostalgické vazby nehraje roli. Na ukrácení dlouhé chvíle a připomenutí si minulosti si tu hru zřejmě koupíte. A pak se divíte, že čas byl v tomto případě docela milosrdný.

Na mysli mám zejména Horké Léto 2, jehož kříž čítá už skoro 13 zářezů, a pokud si dobře vzpomínám, ani v době vydání to nebyla žádná adventurní pecka. Se sedmičkou, kterou hře přilepil BigPeter na BonusWebu jsem souhlasil tehdy, a jakkoli je to možná paradoxní, klidně bych ji hře ve verzích pro iOS hračky nechal i dnes (kdybych chtěl psát recenzi).

Restaurátorská práce tvůrců z Centauri dostala grafiku a interface na úroveň, která je na iOS odpovídající s tím, že zbylý dojem už je dán tím, jestli se vám ručně kreslené dílko Jana Štěpánka trefuje svým stylem do vkusu. Osobně jsem byl na vážkách v roce 1999 a stejné je to i nyní. Na druhou stranu, výrazná stylizace znamená, že hra po vyleštění do „HD“ kabátu tolik nezestárla. Rozhodně méně, než samotné adventuření a vtípky.

Celá první kapitola hry je zdarma, což znamená hezkých pár desítek minut hraní, pokud si tedy ještě pořád nepamatujete řešení (já ne). Horké Léto 2 se už tehdy drželo v rámci možností nějaké vnitřní logiky a nezkoušelo na hráče nijak zvlášť zvrhlé kombinace, na rozdíl od konkurence. Hraní i díky docela vydařeným minihrám tak nějak pěkně odsýpalo a mohli jste se soustředit na slovní humor, který nepramenil z dosti naivních dialogů (z dnešního pohledu), ale z dabingu Zdeňka Izera. Pokud vám nesedl, ztrácela hra pár cenných bodíků a ani na tom se nijak zvlášť nezměnilo.

Je jasné, že některé úkoly už dnes nejsou tak „nápadité“, jako před léty. Ale nepůsobí trapně, protože ruku na srdce: ony se adventury za ta léta zas tak moc nezměnily, a když si zahrajete pár nových kousků, tak kolikrát zjistíte, že jsou na tom s logikou a nápaditostí puzzlů a problémů k řešení ještě hůře.

No a s tímto dojmem, tedy že to není žádný zázrak, ale vlastně je to docela vtipné a zábavné, se dostanete na konec první kapitoly, kdy na vás hra vybafne s žádostí o menší obnos, abyste mohli pokračovat dál. Kdyby to bylo třeba 10 euro, tak bych s díky odmítl, ale těch 1,59 europeněz klidně schvaluji a jedu dál. A jsem rád, že tentokrát mě paměť nezklamala. Rozjezd v indiánském táboře je totiž nejslabší část hry, po níž přeci jenom nabere hra slušné tempo a ani ten Izer, pardon Majer, už nehází své vtípky hlasem Zemana a Klause tak neobratně.

Když jsem po pár hodinách čistého hraní (párkrát jsem do toho návodu juknul, to zas jo) odložil Majerovo druhé dobrodružství k ledu a hru si smáznul z obou iOS udělátek, přemýšlel jsem, jestli mělo hru jako Horké Léto 2 smysl oprašovat a znovu vydávat. Z hlediska ekonomického určitě ano, přeci jenom, všichni ti puberťáci, co tenkrát Majerovy trapárny žrali jako největší odvaz na světě, jsou dneska dospělí a určitě si za těch pár šestáků rádi zavzpomínají. To mi bylo jasné hned, ale nějakou chvilku jsem dumal nad tím, jestli to mělo smysl z hlediska herního.

Ukázka z původní PC verze, převzatá z YouTube

Appstore je plný předělávek starších her a jakkoli se nechci nikoho dotknout, většinou taková hra jen dokládá fakt, že čas nebývá vždy milosrdný. Záleží však hodně na žánru a v tomhle mají adventury strašnou výhodu – moc se nemění. Proto je Horké Léto 2 vlastně stejně slušná hra, jako před lety. Na takové Broken Swordy rozhodně nemá, ale to málokterá (nejenom) iOS adventura. Nejenom tvůrci z Centauri, ale také původní tvůrčí tým okolo Viktora Bocana (Re-Play, Warhorse, Bohemia Interactive), se rozhodně nemají zač stydět. Ne tehdy, ne dnes.

Zdůrazňuji, že ale můj pohled na Horké Léta 2 platí pro mobilní platformy. Že bych takovou hru dnes hrál na PC dobrovolně, i kdyby byla zdarma, to si představit nedokážu. Každá platforma holt slouží k uspokojení jiných potřeb a na software pro ni jsou tedy kladeny jiné nároky. A Horké Léto 2 se do těch nároků pohodlně vejde, i když musím říct, že už dříve vydaný Mrazík mě pobavil ještě o fous víc.

Předpokládám, že řada z vás svého času Horké Léto 2 a české adventury obecně hrála. Pokud jste tedy měli tu možnost iOS port vyzkoušet, zajímal by mě váš názor. S nikým ve svém okolí jsem jej totiž nemohl porovnat a vycházet z hodnocení hráčů na Appstoru je vždy dosti ošemetné.

Nejnovější články