Hráli jsme Far Cry Primal - na zadek vás neposadí, ale baví od první minuty
zdroj: tisková zpráva

Hráli jsme Far Cry Primal - na zadek vás neposadí, ale baví od první minuty

4. 12. 2015 19:50 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Proč něco měnit, když to funguje a hráči i recenzenti si to pochvalují? Přesně takto přistoupili tvůrci z montrealského Ubisoftu k návrhu Far Cry Primal a do třetice všeho dobrého zabalili principy z roku 2012 do nového kabátku. Střelné zbraně nahradily luky a oštěpy a bláznivé záporáky zase suplují sympatičtí huňáči s chobotem a kočky s přerostlými zoubky. Nenechte se ale ošálit nablýskaným pravěkem, zběsilé a nadsazené Far Cry je zpět, o čemž jsem se přesvědčil na vlastní oči a ruce v Londýně.

Cesta do pravěku

Další Far Cry bude opět o tom samém - kdo doufal, že se konečně vyhne stahování divé zvěře z kůže či snad sbírání bobulí všeho druhu, ten může jít rovnou o dům dál. Primal na tom bude přímo stát a stejně jako se křečovitě drží craftování prakticky čehokoli v pravěkých mantinelech, nevzdává se ani osvobozování táborů a dalších propriet, které sérii v posledních třech letech charakterizovaly.

Z pohledu autorů to ale vlastně dává i smysl a vzhledem ke zběsilému tempu tvorby nových her se ani nemůžeme divit, že inovace si vývojáři schovávají až na regulérní pátý díl, kterým Primal (i dle jejich slov) skutečně není.

zdroj: Youtube

Určitě to ale neznamená, že by snad v Montrealu jenom přešlapovali na místě. Nový díl Far Cry je rozhodně daleko větším oživením než svého času jako přes kopírák udělaná čtyřka. Nastavované kaši tady totiž nesmírně svědčí právě radikální změna prostředí a rozhodnutí zasadit vyprávění někde na konec mezolitu zhruba nějakých 10 tisíc let právě před himalájské dobrodružství.

Příslušnost k sérii Far Cry odhalíte v Primal na první pohled už podle stylu mapy a objektů, ale zároveň by to mohli hráči přijmout daleko lépe než přechod z trojky na čtyřku. Far Cry Primal na to totiž jde daleko více od podlahy a zcela přepracovává například koncept zbraní a nepřátel, které se logicky přizpůsobují zvolenému historickému tématu. Navíc dostává smysl i doslova všudypřítomný crafting, který v moderních časech působil rozpačitě. V Primal se střetává příroda s již poměrně vyspělým lidským druhem a díky scenáristickému fíglu nebudou chybě ani šavlozubí tygři či mamuti.

Far Cry Primal zdroj: tisková zpráva

Tomu bys nerozuměl

Tvůrci ostatně kladou na pravěkou faunu zvláštní důraz a staví ji na úroveň lidského druhu. Hlavní hrdina - lovec Takkar - v celé hře nepromluví hlasem Adama Jensena ani slovo anglicky a lingvistickou fikci budou po celou dobu doprovázet jen titulky. Minimálně částečně je patrné, že se autoři se snažili změnit a pojmout trošku jinak alespoň prvky, které jsou nejvíce na očích. I když tak hráč neustále naráží na již známé prvky, vůbec to vlastně ani nevadí, protože když AK-47 vyměníte za prostinký luk, má to něco do sebe.

Ne vždy se jim to ale bohužel podařilo, protože například absence srozumitelného mluveného slova v záplavě akce, kterou je Far Cry pověstná, a která nechybí ani tady, spíše ruší. Ale minimálně přístup zvolili tvůrci sympatický a pokud se to vše podaří doplnit alespoň trochu zajímavým příběhem, mohla by vlastně Far Cry Primal nakonec působit svěžím dojmem. Nejen díky svým, jako přes kopírák udělaným předchůdcům, ale i faktu, že na mamuty si jen tak někde nevyrazíte. že je pak musíte hezky zpracovat na kůže, už se nějak přežije.

Far Cry Primal zdroj: tisková zpráva

Pán šelem

Na mamuty si bohužel nevyrazí Kopčem či Veverčák, kteří se s hrou míjejí epochálně o pár tisíc let. Kdo všechno se ale nakonec v Primal objeví, to je zatím tajemstvím a vedle Takkara přišli tvůrci jen s několika epizodními NPC, zadávajícími hráči sběratelské výzvy. Ano, hledání skalních maleb, primitivní bižuterie a průzkum jeskyň, to všechno se vrací a užil jsem si toho plnými doušky. Hodinová ukázka se totiž soustředila výhradně na sandboxový rozměr hry a základní herní mechanismy.

Zda tak autoři i do třetice všeho dobrého stvoří dalšího šílence, tentokrát oděného do zvířecích kůží, se asi jen tak nedozvíme. Stejně tak zatím není ani jasné, jakým způsobem vlastně tvůrci příběhovou kampaň uchopí. Hra totiž v alfa verzi neobsahuje ani náznaky filmečků a jiných klasických vypravěčských metod. Skoro se zdá, že tentokrát bude vyprávění upozaděno ještě více než je u podobných her zvykem.

zdroj: Youtube

Očekávat každopádně nelze cokoli realistického nejen proto, že na mamuta se musí s oštěpem a na jakoukoli taktiku můžete v přísně arkádových mantinelech hry zapomenout. Far Cry Primal se také nad rámec vší akční a značně nadsazené zábavy, kdy kosíte pravěké lovce po desítkách a šavlozubé tygry drbete na hlavě, rozhodla jít cestou spirituálna - hodně se tak podobá Wild od Michela Ancela. Takkar totiž skrze svého ducha umí ovládat divokou zvěř a poté, co si tak ochočíte některého ze 17 dostupných predátorů herního světa (mamuta bohužel hlubokým pohledem do očí neochočíte), začne teprve ta pravá zábava a jedno z hlavních oživení zažitých herních mechanismů.

Vedle střílení z luku sem tam pošlete tygra či medvěda na opodál stojící nepřátele, vytvoříte chaos nebo jen získáte tanka, který na sebe ochotně strhne pozornost. Tento prvek jako jediný přináší něco skutečně nového a zároveň překvapivě zábavného. Poté, co si ochočíte všech 17 šelem včetně pumy, medvěda či hyeny mezi nimi navíc můžete jednoduše přepínat stiskem jediného tlačítka.

Jde o zajímavý nápad, který navíc autoři nenásilně zapracovali do už známého arkádového celku a rozhodně se jedná o vítané rozptýlení jinak trošku přímočařejších soubojů, kde je vrcholem vaší technické převahy luk se zápalnými šípy, což by na mamuta nestačilo.

Far Cry Primal zdroj: tisková zpráva

Stará známá hra

Proti obyčejným neandrtálcům si ale vystačíte minimálně v úvodu hry i s obyčejnou dřevěnou tyčí, primitivním oštěpem či palicí opatřenou kusem poctivého kamene. Házet pak můžete i otrávené bomby, klást pasti a v neposlední řadě se může překvapivě hodit i obyčejný kámen. Takový jeden dobře mířený hod šutrem totiž hra šmahem odmění hláškou headshot.

Ano, na klasickou zběsilou akci se nezapomíná ani v Primal, akorát že davy nepřátel častěji doplňují například hyeny a smrtící medvědi. Boj celkově působí rozmanitěji a nemusel by se tak okoukat hned po prvních dvou hodinách. Důraz na přírodu je totiž všudypřítomný a divoké fauně se prakticky nelze vyhnout.

V praxi tak posíláte svého medvěda na jiná zvířata a buďto z dálky pomocí šípů, nebo pěkně na férovku pomocí palice a dalších dobově relativně uvěřitelných zbraní likvidujete osazenstva táborů. Nutno přitom podotknout, že soubojový systém skutečně obsahuje jen to nejnutnější, palicí se jednoduše rozmáchnete za pomocí stisku R2 a nic jako silnější úder nebo blok tady, alespoň prozatím, nenajdete.

Jedinou frajeřinkou je sova - jejíma očima můžete pozorovat okolí a jednou za pár vteřin také instantně zabít některého z nepřátel. Ti pozornější už asi tuší, že tábory slouží k rychlému cestování a sova do určité míry bude suplovat jinak v Ubisoftu tolik oblíbené věže a rozhledny odkrývající okolní krajinu.

Naštěstí ale nebudete odkázání jen na teleport mezi ohníčky a průzkum pěší, ale dojde i na nějaké "dopravní prostředky" ve formě ochočených zvířat. Za všechny lze jmenovat především medvěda a hlavně mamuta, což je skvělé lákadlo samo o sobě. První hodina navíc naznačila, že mapa bude obrovská a dostatečně rozmanitá. Do určité míry je to nezbytné už kvůli craftingu, který Primal díky tematickému zasazení poprvé plně integruje jako smysluplný herní prvek - vám tak nezbude nic jiného, než něco neustále sbírat na horší časy.

Překvapivě vás ale nutnost většinu věcí vyrábět nijak neomezuje, protože zdrojů i zvěře na kůže je vždy dost a hra celkově zanechává dojem hodně akční a přímočaré zábavy, nad kterou nebude nutné dvakrát přemýšlet, a kde pro ránu nepůjdete daleko. Nekoná se ale ani žádný drsný survival.

Far Cry Primal zdroj: tisková zpráva

Ulovte si mamuta!

Hra se prostě nese v duchu dvou předchozích Far Cry her, akorát v jiných kulisách. Ty jsou bezesporu příjemným zpestřením a vedle možnosti ochočit si divou zvěř určitě budou patřit k hlavnímu taháku hry. Aby také ne, když pravěké lesy, jezera s mamuty poklidně popíjejícími průzračnou vodu či vrcholky hor, kam ještě nedorazila obleva a snadno tam bez ohně umrznete během pár minut, působí tak neotřelým a svěžím dojmem. Tyto netradiční prvky plně vyvažují i přímočarou a jednodušeji pojatou akci.

Pravdou totiž je, že v geotermálním údolí Oros se neustále něco děje, což ostatně potvrdili i vývojáři během kratičké prezentace. Tu nejdříve narušil vlk, který musel nutně vykonat potřebu a následně i medvěd, který potvrdil, že nejde o předem připravenou naskriptovanou habaďůru.

Datum vydání stanovené už na únor tak nakonec nepůsobí nerealisticky, ale nějaké to odložení o měsíc či dva by nebylo úplným překvapením. Hře totiž třeba stále ještě schází většina finálních animací a stejně tak grafika bezesporu projde ještě úpravami. Momentálně Primal působí čistě po technické stránce lehce průměrně, ale vynášet soudy na základě alfa verze by bylo příliš uspěchané.

zdroj: Archiv

O tom, jak se nakonec bude Far Cry Primal hrát, mám ale jasno už nyní. Opět půjde o klasickou first person střílečku, sázející na nadsazenou zábavu. Takovou, která vám padne do rukou už po prvních pěti minutách hlavně proto, že ačkoli vypadá jinak a má i zcela odlišnou atmosféru, už jste ji hráli. Mamuti a pazourky ale mají něco do sebe a Primal bych určitě nezavrhoval. Už jen proto, že je o námět, který vidíme jednou za dekádu.

Nejnovější články