Memento Mori 2 - adventurní dojmy z českého thrilleru
zdroj: tisková zpráva

Memento Mori 2 - adventurní dojmy z českého thrilleru

14. 10. 2011 19:30 | Dojmy z hraní | autor: Petr Ticháček |

Herní vystava Gamescom 2011 byla bohatá na spoustu zajímavých her, nechyběly mezi nimi ani adventury. Právě na ně se zaměřil Petr Ticháček, poctivě je všechny oběhal, obhlédl a některé si i zahrál, aby vám mohl z každého jednotlivého titulu nabídnout své dojmy v rámci adventurního speciálu. Výpis všech článků, které v rámci speciálu vyšly, najdete za tímto odkazem. Dnes se zaměříme na českou produkci, konkrétně na očekávaný detektivně-mysteriózní thriller Memento Mori 2 od Centauri, jejíž tvůrce jsme nedávno zpovídali v tomto rozhovoru.

Německá firma dtp Entertainment už léta patří k předním světovým vydavatelům adventur, což potvrdila i na letošním Gamescomu… I KDYŽ její portfolio už není tak silné, jako v nedávné minulosti. Spolupráce s legendárními vývojáři, jako je Hal Barwood (ex-LucasArts) nebo Jane Jensen (ex-Sierra), k mému velkému zklamání nezplodila sladké ovoce, čehož důkazem je fakt, že novou hru od autora Indiana Jones and the Fate of Atlantis nebo autorky trilogie Gabriel Knight společnost dtp aktuálně nechystá. Přesto ale produkci adventur nezastavila a intenzivně spolupracuje se dvěma vývojovými týmy, které pro ni hry tohoto žánru kontinuálně produkují. Jedním z těch týmů jsou čeští Centauri Production, známí třeba tituly Gooka 2 (2004), Žhavé léto 3 a ½ (2005) nebo Memento Mori (2009).

„V Mementu Mori 2 se vrací na scénu stejní hlavní protagonisté jako v prvním díle – Lara a Max,“ rozpovídala se o obsahu hry PR manažerka dtp Mareike Hoffmann a dodala, že „události v prvním díle Laru a Maxe velmi sblížily, zamilovali se do sebe a vzali se.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Hra začíná v době, kdy si novomanželé užívají líbánek v Kapském městě. Jednoho rána, když se Lara ještě válí v posteli hotelového pokoje a Max na balkoně dokončuje další ze svých děsivých obrazů, inspirovaných jeho častými nočními můrami, zazvoní telefon. Na druhém konci drátu je Charlotte Renierová, Lařina někdejší šéfka z lyonského Interpolu, která (nyní již paní Durandovou) žádá o pomoc s vyřešením krádeží dvou rituálních sošek v místním muzeu.

Lara s Maxem to berou jako zpestření své dovolené, a tak vyrážejí na okouknutí muzea a pouští se do vyšetřování v nezvykle lážo-plážo atmosféře, která celou hru staví na překvapivě uvolněnou úroveň. Naštěstí pouze dočasně. „V okamžiku, kdy mají zloděje na dosah ruky, se po Maxovi najednou slehne zem. Nikdo neví, kde je, a co se s ním stalo. Lara se dostane na své psychické dno a od té chvíle hra získá výrazně temnější a tajemnější charakter,“ naznačuje budoucí změnu atmosféry hry Maraike.

Psychicky zničená Lara se vrací do Lyonu, kde přijímá výzvu své kamarádky Keiry z FBI a pouští se do řešení případu pohřešovaných osob, na místě jejichž zmizení FBI objevila podivný obrazec okřídlených bytostí, namalovaný lidskou krví.

zdroj: Archiv

Vraťme se ale k první kapitole hry, která je situována do Kapského města, a kterou celou odehrajeme v kůži Maxe. Několik krátkých ukázek z ní prozradilo, že hra se stylem i zpracováním od své předchůdkyně nijak výrazně lišit nebude. Stále jde o klasickou 3rd person point-and-click adventuru, a to i přesto, že běží na plně 3D enginu. Třetího rozměru nicméně tvůrci využívají při mnoha příležitostech – nejen co se vizuální stránky týče (dynamické pohyby a střihy kamer nebo detailní záběry na obličeje hovořících postav v cutscénách), ale i v hratelnosti.

Mareike mi předvedla například scénu, kdy Max na posteli svého hotelového pokoje objeví jmenovku uklízečky, kterou sebere. V inventáři ji pak musíme pohybem myši nebo pomocí táhel na obrazovce otočit a objevit na zadní straně telefonní číslo, které je potřeba k vyřešení následné hádanky. Hádanky vůbec oproti předešlému dílu výrazně přitvrdí a hra představí řadu velice komplexních a propracovaných puzzlů.

V další ukázce mi Maraike přiblížila situaci, kdy ve vykradeném muzeu musíme nejdříve odhalit a sejmout několik otisků prstů z okenního rámu a následně je porovnat s referenčními otisky potenciálních lupičů. Vzájemné srovnání desítek otisků ovšem neprobíhá automaticky, jako třeba v sérii CSI, nýbrž je třeba na sejmutých a referenčních otiscích nalézt a manuálně označit minimálně tři unikátní shody v papilárních liniích, čímž se obtížnost významně zvyšuje. Podobně komplexních hádanek tvůrci připravili desítky a řešit je budeme nejenom v roli Maxe a Lary, ale později také v kůži třetí hratelné postavy, agentky FBI Keiry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Prezentace Memento Mori 2 se více než na hratelnost soustředila na vizuální kvality hry, které Mareike přirovnala k moderním filmovým hrám. A nutno dodat, že nebyla daleko od pravdy, i když o srovnání se špičkami typu Heavy Rain nebo L.A. Noire samozřejmě nemůže být řeč. Paradoxní v tomhle případě je, že se dtp ani slovem (natož obrazem) nepochlubili tím, že hra podporuje optické 3D ve formě aktivní stereoskopie, čímž se mezi adventurami nemůže pochlubit žádná jiná hra kromě již zmíněné cross-žánrové L.A. Noire.

Naštěstí jsem měl možnost si hru vyzkoušet soukromě také v pražském studiu Centauri Production s 3D brýlemi na hlavě a mohu svědomitě prohlásit, že třetí rozměr dodává hernímu prostředí v pravém slova smyslu… hloubku. :) Výhodou v tomto případě je, že Memento Mori 2 je poklidná hra bez divokých pohybů kamer (vyjma animaček), takže její sledování ve 3D není tak náročné na oči.

Memento Mori 2 vychází v Německu v listopadu 2011, krátce poté by měl na trh uvést anglickou verzi britský vydavatel Lace Mamba Global. Česká verze prozatím nebyla oficiálně potvrzena, i když ze zákulisí snad mohu prozradit, že vydání hry v naší rodné řeči je na dobré cestě. Na letošní rok to ale rozhodně nevypadá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

V dalším adventurním preview z letošního Gamescomu se Petr 'BigPeter' Ticháček zaměří na adventurku The Lost Chronicles of Zerzura od tvůrců Posla Smrti II a III, která se do značné míry zabývá středověkou inkvizicí a protáhne vás mnoha kouty tehdejšího světa.

V rámci adventurního speciálu z Gamescomu 2011 vyšly články:

  • Gamescom 2011 - horké adventurní novinky
  • Jurassic Park: The Game – adventurní dojmy  z GC 2011
  • Testament of Sherlock Holmes - adventurní dojmy z GC 2011
  • Captain Morgane and The Golden Turtle - adventurní dojmy
  • Asylum - hororové adventurní dojmy z GC 2011
  • Lucius -  GC 2011 dojmy z ďábelské adventure
  • The Book of Unwritten Tales - adventurní dojmy
  • Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles - GC 2011 dojmy
  • L.A. Noire - dojmy z PC verze
  • Y: The Case of John Yesterday - dojmy z hororového thrilleru
  • Nejnovější články