V herním světě kraluje inteligentní a propracovaná Left 4 Dead 2, na které z druhé strany barikády nenápadně pokukuje série Dead Rising. V Techlandu si od samého začátku byli vědomi, že jejich hra nemůže být hloupá. Zároveň se rozhodli vypůjčit si nejeden herní prvek z L4D2 i z Dead Rising. Otázkou ale zůstává, co z toho Poláci uplácali a jestli Dead Island není "jenom" slušná napodobenina.
Brrraaaaaiiinnzzzz
Uplácali něco nevídaného a neokoukaného – ostrov. Ve vší jednoduchosti a genialitě, která se za tímto slovem skrývá. Tam, kde vás ostatní vězní v obchoďácích nebo městských zástavbách, Techland řekl ne. Vytvořil obrovské rekreační letovisko, které zaplavil mrtvolami a řekl: „Běžte a hrejte si! Máte svobodu.“ A věřte, že velice rádi uposlechnete, vyberete si jedno ze čtyř hrdinů, z nichž každý má trochu jiné dovednosti, a ponoříte se do světa, kde mrtvá je nová černá.
Tak odstartuje vaše pouť kusem země, který je obklopený slanou vodou a zamořený obživlou smrtí, jejímž cílem je samozřejmě utéct. Jakkoliv banální a jednoduchý se příběh zdá, je nutné ho vyzdvihnout za jeho morální vyspělost. V žádném případě se totiž nejedná o bezduchou jízdu, kde na jednom konci stojíte vy a vaše zbraně a na konci druhém helikoptéra koupající se v západu slunce.
Po cestě příběhem potkáte celou řadu nejrůznějších charakterů, jejichž osud a život v zombíky zamořeném světě výrazně ovlivníte a bude vás bavit ho sledovat. Vývojáři nešetřili uvěřitelností, a tak se nesetkáte pouze s tupým enzutiasmem a touhou po životě, ale právě naopak se zmarem, neštěstím, odevzdáním a celou řadou dalších způsobů, jak se vypořádat s nově vzniklou situací.
Někteří bojují, jiní si zoufají. Jsou také jedinci, kteří se na to rozhodnou vykašlat, obklopí se podobně smýšlejícími a rozjedou poslední alkoholově drogové orgie jejich života. A pak samozřejmě existují skupinky, které vám opětovně potvrdí pravidlo, že i na ostrově plném nemrtvých jsou nejhorší zrůdy normální lidé.
Tropické peklo
Právě tato uvěřitelnost světa jde ruku v ruce s atmosférou, která by se dala doslova krájet. Už Resident Evil 5 jasně ukázal, že horor se dá budovat i v prosluněných lokacích. Dead Island v této formuli pokračuje a díky chytře volené hudbě a autentickým zvukům tropického ostrova vytváří kulisy, které v mnoha ohledech jsou nejen chytřejší jak tma, ale hlavně podobně děsivé.
Život jako by na ostrově někdo utnul ve vteřině. A věřte, že jakmile budete procházet bazénovým komplexem, kde jsou rozházené židličky, poválené slunečníky, rozlité krvavé louže a společnost vám bude dělat jemná ambientní hudba mísící se s větrem, neubráníte se příjemnému mrazení.
Vývojáři samozřejmě nevsadili jen na jednu kartu a z letoviska se vydáte také do města, džungle, kanálů a do dalších lokalit, které jsou zpracovány s morbidním citem pro detail a nejen díky chytrým hrátkám s počasím mají rozhodně, co nabídnout.
Chop ‘till you drop!
Dvacet a více hodin herní doby by vás u sebe hra neudržela jen pouhým procházením se lokacemi. K tomu musí nabídnout i solidní hratelnost a z tohoto pohledu je Dead Island first person hack-and-slash RPG v té nejryzejší podobě. Na své cestě potkáte skupinky přeživších, které logicky mají problémy a jelikož vy rádi zkušenosti, peníze a další bonusové vybavení, bez okolků jim nabídnete pomoc. Rozjede se tak před vámi mašinérie hlavních a vedlejších úkolů i náhodného pomáhání přeživším, na které natrefíte při prozkoumávání otevřeného světa, levelování, přidávání dovednostních bodů a sběru vybavení.
Občas se vám do rukou dostanou návody k výrobě nějaké té vypečené zbraně, jako je třeba elektrická mačeta, či basebalová pálka zkrášlená rotujícím kotoučem cirkulárky. Pak už stačí jen najít pracovní ponk a po vzoru Dead Rising se pustit do výroby. Své oblíbené zbraně si zde můžete samozřejmě vylepšit a v neposlední řadě opravit.
zdroj: Archiv
Krční páteř rupne, když se na ni dupne!
V souvislosti s opravováním zbraní se musím zmínit o tom, že jen tak sami od sebe se vám nezničí – k úhoně přijdou většinou tím, že s nimi mlátíte do mrtvol. Mluvím o tom proto, že zdejší likvidace mrtváků si to rozhodně zaslouží. Zapomeňte na nějaké tupé mlácení do figurín, které se posléze odporoučejí k zemi. Dead Island se výhradně zaměřuje na boj zblízka a tomu se také přizpůsobil design tohoto herního prvku. Ze zombátorů tedy nestříká pouze krev, ale chovají se relativně uvěřitelně. Jinými slovy – pořádná rána tupou zbraní dokáže urazit půlku hlavy, sekáním mačetou se dají amputovat končetiny a podobně.
Vedle skutečně „pěkného“ estetického efektu to hře dává jistou taktickou vrstvu, kdy například vytuhlejší zombii můžete nejprve zlámat obě ruce, aby na vás nemohla utočit, a pak jí v klidu kladivem rozdrtit hlavu. Potyčkám to přidává na živelnosti a hlavně díky variabilitě poškození baví i po delší době neustálého zabíjení. A kdyby přece jen omrzely, můžete sednout za volant a namazat si mozky na nárazník – nebo si zavolat na pomoc přátele. Dead Island totiž nabízí možnost procházet kampaň kooperativně až ve čtyřech hráčích. Jedinou podmínkou je, aby vaši spoluhráči byli někde blízko vás v příběhu, protože si z hraní s nimi odnášíte zkušenosti pro postavu a splněné úkoly.
Naštěstí, kdybyste chtěli hru s kamarády projít od začátku, založení nové postavy je velmi jednoduché. Otázkou ale je, jestli vůbec s dalšími lidmi hrát chcete. Přeci jenom, hororová atmosféra se buduje velice těžko, když vedle vás poskakuje nějaký internetový kašpar a dělá ze sebe opičku. Z tohoto úhlu pohledu bych doporučil spíš hrát pouze se známými, u nichž víte, že zážitku přidají, namísto aby ho kazili, nebo hru projít o samotě.
Hnijící maso
Bohužel, vedle nesporných kladů má Dead Island i pár much, z nichž nejvýraznější je netečnost světa. Poznáte to hlavně při jízdě autem. Stačí se dotknout nějaké překážky a vozidlo se zastaví: můžete jet jakkoliv rychle, ale polootevřená brána z plotu vás přimrazí na místě; sloupky u cesty sice porazíte, ale nízký dřevěný plot už ne. Aspoň náznak fyziky by v tomto ohledu rozhodně potěšil, neboť bez ní je například jízda džunglí doslova utrpením a i kličkování po silnicích není nejúžasnější.
Trochu podivně působí některá omezení pohybu. Někdy si můžete běhat, jak je vám libo, ale pak narazíte například na lagunu, kde vidíte z jedné strany na druhou, ale hra vám nedovolí ji přejít/přebrodit. Namísto toho vás hodí na nějaký záchytný bod. K tomu si můžete přičíst i standardní nešvary otevřených RPG, jako třeba nefungující úkoly, případně navigaci, která není úplně z nejspolehlivější a ne vždy vás vede tou nejlepší cestou – nebo naopak vymýšlí trasy doslova neuvěřitelné, jen když se na malý kousek odkloníte z té plánované.
Občas zamrzí i úroveň české lokalizace, která má neskutečné problémy se skloňováním přídavných jmen a stará se o to, aby všechny postavy ve hře mluvily hovorovou češtinou – což logicky nemusí všem sednout. Z jistého úhlu pohledu není zrovna nejlepší ani grafické zpracování, které v některých aspektech, jako je třeba mimika tváří, poněkud zaostává za konkurencí. V utváření hutné atmosféry to sice nebrání, ale občas je potřeba trochu přivírat oči.
Nic to ale nemění na faktu, že Dead Island je výborná hra, která těží z jednoduchého a přitom vlastně geniálního nápadu: dát hráči ostrov plný mrtvol a svobodu.