Dead Island - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Dead Island - recenze

11. 9. 2011 18:10 | Recenze | autor: Vilém Koubek |

Ačkoliv se to na první pohled zdá zcela logické, na tupých, instinkty hnaných stvořeních, jako jsou obživlé mrtvoly, už dnes zkrátka nemůžete postavit tupou a jednoduchou hru. Právě naopak – máte v rukou neopracovaný, ale velice populární a hlavně snadno tvárný materiál, tak by bylo docela vhodné z něj vytvořit něco, co svou propracovaností přesáhne formu. Seriál Walking Dead to dokázal, komedie Shaun of the Dead či její žánrový protiklad Dawn of the Dead to dokázaly taky, Zombieland nebyl skvělý jen kvůli jednomu hvězdnému kameu a tak dále.

V herním světě kraluje inteligentní a propracovaná Left 4 Dead 2, na které z druhé strany barikády nenápadně pokukuje série Dead Rising. V Techlandu si od samého začátku byli vědomi, že jejich hra nemůže být hloupá. Zároveň se rozhodli vypůjčit si nejeden herní prvek z L4D2 i z Dead Rising. Otázkou ale zůstává, co z toho Poláci uplácali a jestli Dead Island není "jenom" slušná napodobenina.

Brrraaaaaiiinnzzzz

Uplácali něco nevídaného a neokoukaného – ostrov. Ve vší jednoduchosti a genialitě, která se za tímto slovem skrývá. Tam, kde vás ostatní vězní v obchoďácích nebo městských zástavbách, Techland řekl ne. Vytvořil obrovské rekreační letovisko, které zaplavil mrtvolami a řekl: „Běžte a hrejte si! Máte svobodu.“ A věřte, že velice rádi uposlechnete, vyberete si jedno ze čtyř hrdinů, z nichž každý má trochu jiné dovednosti, a ponoříte se do světa, kde mrtvá je nová černá.

Tak odstartuje vaše pouť kusem země, který je obklopený slanou vodou a zamořený obživlou smrtí, jejímž cílem je samozřejmě utéct. Jakkoliv banální a jednoduchý se příběh zdá, je nutné ho vyzdvihnout za jeho morální vyspělost. V žádném případě se totiž nejedná o bezduchou jízdu, kde na jednom konci stojíte vy a vaše zbraně a na konci druhém helikoptéra koupající se v západu slunce.

Po cestě příběhem potkáte celou řadu nejrůznějších charakterů, jejichž osud a život v zombíky zamořeném světě výrazně ovlivníte a bude vás bavit ho sledovat. Vývojáři nešetřili uvěřitelností, a tak se nesetkáte pouze s tupým enzutiasmem a touhou po životě, ale právě naopak se zmarem, neštěstím, odevzdáním a celou řadou dalších způsobů, jak se vypořádat s nově vzniklou situací.

Někteří bojují, jiní si zoufají. Jsou také jedinci, kteří se na to rozhodnou vykašlat, obklopí se podobně smýšlejícími a rozjedou poslední alkoholově drogové orgie jejich života. A pak samozřejmě existují skupinky, které vám opětovně potvrdí pravidlo, že i na ostrově plném nemrtvých jsou nejhorší zrůdy normální lidé.

Tropické peklo

Právě tato uvěřitelnost světa jde ruku v ruce s atmosférou, která by se dala doslova krájet. Už Resident Evil 5 jasně ukázal, že horor se dá budovat i v prosluněných lokacích. Dead Island v této formuli pokračuje a díky chytře volené hudbě a autentickým zvukům tropického ostrova vytváří kulisy, které v mnoha ohledech jsou nejen chytřejší jak tma, ale hlavně podobně děsivé.

Život jako by na ostrově někdo utnul ve vteřině. A věřte, že jakmile budete procházet bazénovým komplexem, kde jsou rozházené židličky, poválené slunečníky, rozlité krvavé louže a společnost vám bude dělat jemná ambientní hudba mísící se s větrem, neubráníte se příjemnému mrazení.

Vývojáři samozřejmě nevsadili jen na jednu kartu a z letoviska se vydáte také do města, džungle, kanálů a do dalších lokalit, které jsou zpracovány s morbidním citem pro detail a nejen díky chytrým hrátkám s počasím mají rozhodně, co nabídnout.

Chop ‘till you drop!

Dvacet a více hodin herní doby by vás u sebe hra neudržela jen pouhým procházením se lokacemi. K tomu musí nabídnout i solidní hratelnost a z tohoto pohledu je Dead Island first person hack-and-slash RPG v té nejryzejší podobě. Na své cestě potkáte skupinky přeživších, které logicky mají problémy a jelikož vy rádi zkušenosti, peníze a další bonusové vybavení, bez okolků jim nabídnete pomoc. Rozjede se tak před vámi mašinérie hlavních a vedlejších úkolů i náhodného pomáhání přeživším, na které natrefíte při prozkoumávání otevřeného světa, levelování, přidávání dovednostních bodů a sběru vybavení.

Občas se vám do rukou dostanou návody k výrobě nějaké té vypečené zbraně, jako je třeba elektrická mačeta, či basebalová pálka zkrášlená rotujícím kotoučem cirkulárky. Pak už stačí jen najít pracovní ponk a po vzoru Dead Rising se pustit do výroby. Své oblíbené zbraně si zde můžete samozřejmě vylepšit a v neposlední řadě opravit.

zdroj: Archiv

Krční páteř rupne, když se na ni dupne!

V souvislosti s opravováním zbraní se musím zmínit o tom, že jen tak sami od sebe se vám nezničí – k úhoně přijdou většinou tím, že s nimi mlátíte do mrtvol. Mluvím o tom proto, že zdejší likvidace mrtváků si to rozhodně zaslouží. Zapomeňte na nějaké tupé mlácení do figurín, které se posléze odporoučejí k zemi. Dead Island se výhradně zaměřuje na boj zblízka a tomu se také přizpůsobil design tohoto herního prvku. Ze zombátorů tedy nestříká pouze krev, ale chovají se relativně uvěřitelně. Jinými slovy – pořádná rána tupou zbraní dokáže urazit půlku hlavy, sekáním mačetou se dají amputovat končetiny a podobně.

Vedle skutečně „pěkného“ estetického efektu to hře dává jistou taktickou vrstvu, kdy například vytuhlejší zombii můžete nejprve zlámat obě ruce, aby na vás nemohla utočit, a pak jí v klidu kladivem rozdrtit hlavu. Potyčkám to přidává na živelnosti a hlavně díky variabilitě poškození baví i po delší době neustálého zabíjení. A kdyby přece jen omrzely, můžete sednout za volant a namazat si mozky na nárazník – nebo si zavolat na pomoc přátele. Dead Island totiž nabízí možnost procházet kampaň kooperativně až ve čtyřech hráčích. Jedinou podmínkou je, aby vaši spoluhráči byli někde blízko vás v příběhu, protože si z hraní s nimi odnášíte zkušenosti pro postavu a splněné úkoly.

Naštěstí, kdybyste chtěli hru s kamarády projít od začátku, založení nové postavy je velmi jednoduché. Otázkou ale je, jestli vůbec s dalšími lidmi hrát chcete. Přeci jenom, hororová atmosféra se buduje velice těžko, když vedle vás poskakuje nějaký internetový kašpar a dělá ze sebe opičku. Z tohoto úhlu pohledu bych doporučil spíš hrát pouze se známými, u nichž víte, že zážitku přidají, namísto aby ho kazili, nebo hru projít o samotě.

Hnijící maso

Bohužel, vedle nesporných kladů má Dead Island i pár much, z nichž nejvýraznější je netečnost světa. Poznáte to hlavně při jízdě autem. Stačí se dotknout nějaké překážky a vozidlo se zastaví: můžete jet jakkoliv rychle, ale polootevřená brána z plotu vás přimrazí na místě; sloupky u cesty sice porazíte, ale nízký dřevěný plot už ne. Aspoň náznak fyziky by v tomto ohledu rozhodně potěšil, neboť bez ní je například jízda džunglí doslova utrpením a i kličkování po silnicích není nejúžasnější.

Trochu podivně působí některá omezení pohybu. Někdy si můžete běhat, jak je vám libo, ale pak narazíte například na lagunu, kde vidíte z jedné strany na druhou, ale hra vám nedovolí ji přejít/přebrodit. Namísto toho vás hodí na nějaký záchytný bod. K tomu si můžete přičíst i standardní nešvary otevřených RPG, jako třeba nefungující úkoly, případně navigaci, která není úplně z nejspolehlivější a ne vždy vás vede tou nejlepší cestou – nebo naopak vymýšlí trasy doslova neuvěřitelné, jen když se na malý kousek odkloníte z té plánované.

Občas zamrzí i úroveň české lokalizace, která má neskutečné problémy se skloňováním přídavných jmen a stará se o to, aby všechny postavy ve hře mluvily hovorovou češtinou – což logicky nemusí všem sednout. Z jistého úhlu pohledu není zrovna nejlepší ani grafické zpracování, které v některých aspektech, jako je třeba mimika tváří, poněkud zaostává za konkurencí. V utváření hutné atmosféry to sice nebrání, ale občas je potřeba trochu přivírat oči.

Nic to ale nemění na faktu, že Dead Island je výborná hra, která těží z jednoduchého a přitom vlastně geniálního nápadu: dát hráči ostrov plný mrtvol a svobodu.

Verdikt:

Akční RPG z ostrova zamořeného mrtvolami, které v mnoha ohledech překvapí a potěší výživnou hratelností, jdoucí ruku v ruce s kooperací. Trpí několika chybami, které však najdete de facto v každé sandboxové hře a na výsledný zážitek nemají výrazný vliv.

Nejnovější články