Football Manager 2013 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Football Manager 2013 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 11. 2012 20:30 | Recenze | autor: Aleš Smutný |

„Rok s rokem se sešel a nový Football Manager nám vyšel“, pravil básník-amatér a byl zabit pro prznění dobrého jména poezie. Všichni závisláci na virtuálním fotbálku, kde nezáleží na tom, jak to umíte s páčkami a klávesami, ale na tom, jak dobře čtete tuny tabulek i soupeřovu hru, se ale mohou radovat - nový ročník je tu a to znamená minimálně nové statistiky. Což by ale bylo trochu málo za cenu plné hry. Tvůrci to vědí, takže se nebojte, je toho víc. I když možná ne tolik, kolik bychom chtěli.


Když se o Football Manageru řekne, že je to hra návyková, drtící vztahy, koníčky a biorytmus, není to přehánění. Sice rád říkám, že skoro nemám čas hrát jiné hry, než ty na recenzi, ale pak se podívám na počitadlo hodin u FM12 a vidím 676 hodin, což už zní jako diagnóza.

Jasně to však vyjadřuje, jak je tahle série návyková a vzhledem k tomu, že jsem za tu dobu stihnul jen „pár“ sezon také to, jak moc celý systém nabobtnal a rozrostl se. Za večer už neodehrajete půl sezony, ale budete rádi za pár zápasů a to ještě nesmíte mít přestupové okno. Někdo si v tom rochní, ale nováčci přijdou, podívají se na tunu statistik, rozhovorů a nastavení, a potichu zase vycouvají k FIFA Manageru, který je dynamičtější a nejde tak do hloubky.

Klasika vás vrací do snadnějších časů

Proto v letošním ročníku FM reagují tvůrci ze Sports Interactive přidáním nového módu, který nazývají Classic a má symbolizovat návrat k dobám, kdy jste za dva, tři dny odehráli v poklidu sezónu, nemuseli jste řešit milion a jednu věc a prostě jste se ke svým vysněným cílům mohli propracovat mnohem svižněji. Classic mód by měl představovat jak alternativu pro ty, kteří chtějí trochu svižnější tempo hraní, tak i snadnější cestu pro nováčky, jak do hry proniknout.

Nečiní tak ale na základě nějakého zjednodušení či odstranění požadované hloubky hráčských statistik. Spíše ořezává veškerou komunikaci s médii, hráči a všechno to, co se na hru za roky nalepilo a co nemusí každému sednout. Skutečně jde odehrát sezonu za tři večery.

Když to srovnám s tím, že mně normálně trvala sezona v Premier League skoro padesát hodin čistého času, je celkem jasně vidět, kde tkví výhoda tohoto módu. Neznamená to ovšem, že jsem Classic módu nějak propadl. Vlastně vůbec. Když se roky propracovávám ke zdokonalování manažerské simulace, nechci dělat kroky zpátky. Ale je určitě dobře, že tato možnost ve hře je. Nikdo vám ji nenutí.

Stará hvězda nepatří na lavičku

Kariérní mód doznal vlastně jen kosmetických změn. Je to ale věc, s níž se každý rok znovu a znovu setkávám. Pokud něco funguje, musíme nutně požadovat změny? Mám trhat hru za to, že se drží úspěšného modelu, který funguje? Není řešením pouze vytváření těchto malých, kosmetických změn?

První, co vás v kariéře udeří do očí, je nový interface, na který jsem si hodně dlouho zvykal a pořád některé jeho prvky nepovažuji za dobře rozvržené. Na druhou stranu, některé změny jsou povedené a je to hlavně o osobních preferencích - co považujete za intuitivní a uživatelsky příjemné. Důležitější rozhodně je, co nového se v tomto interfacu nachází.

Potěšil mě nový systém tréninků, který mi přijde intuitivnější v jeho rozložení do jednotlivých dnů a v tom, jak snadno nyní jde začít přeučování hráčů na určené pozice. Co se týče delegace povinností na různé členy klubu, konečně je tu přehledná velká tabulka s informacemi o tom, kdo se má o co starat. Nechybí ani pár novinek, které zahrnují i šéfa klubu apod.

Nyní můžete na klub delegovat víc věcí včetně samotných přestupů, ale nečekejte od něj nějaké zázraky. AI neumí moc dobře handlovat a ukecávat, většinou je lepší, když se pokusíte hvězdu získat sami za pomocí tuny klauzulí. Nicméně, delegace se rozšířila a může vám hodně věcí, o které nestojíte, sejmout z trenérských ramen.

zdroj: Archiv

Asistent, který štěbetá do ucha

Potěšující je nový prvek v rámci rad asistenta, který vám nyní posílá své postřehy k probíhající hře a jednotlivým hráčům. Dříve jste na tohle museli skočit do menu nebo to vyčíst sami ze hry. Je to funkce užitečná, protože urychluje celý zápas a nemusíte spoléhat na své čtení enginu a statistik.

Stejně tak dostáváte informace o důležitých změnách skóre souběžně hrajících rivalů a můžete dle toho měnit svou taktiku. Samotný engine je opět o krůček blíže reálnému zobrazení fotbalu. Ne, že by toho na této cestě neměl ještě hodně před sebou, ale hra vypadá dobře, pěkně se sleduje a máte při ní opravdu autentický pocit.

Celkově je nyní v enginu vidět mnohem více kolizí, náhodných odrazů míče a zároveň se na úpravě stále pracuje. Pryč jsou smrtící centry ze strany z bety, kdy jste vy nebo váš oponent drtili soupeře pomocí rychlých náběhů po křídle a centru na nabíhající útočníky. Ne, že by i teď neměla AI ráda tyto brutální kontry, ale není to automatický gól. U mne dokonce naopak, většinou mi podobnou akci vytáhne gólman nebo solidní obrana.

„Nemám k nadcházejícímu zápasu co říct. Znovu.“

Trochu mne mrzí, že komunikace s médii nedozněla větších změn. Přibylo pár nových frází, ale jinak vše při starém. Sice se objevilo pár nových možností s kým a jak mluvit, ale celkově bych byl rád, kdyby byla tato část hry konečně předělána. Vylepšena.

Komunikace s hráči je opět o něco snazší, tím spíše, že už se většinou nechovají jako primadony a nezničí vám náladu v kabině hned, když prohlásíte, že tenhle zápas jim nevyšel. Morálka je ale stále hodně důležitým prvkem hry - nemůžete na vaše ovečky neustále řvát, i když se snaží.

Trochu mi ale dělá starosti syndrom monsterkids z minulého dílu. Jak víte, velmi často jste se po čtvrté sezoně utápěli se zázračnými hráči z rozvojových zemí, kterým bylo sedmnáct a strčili do kapsy Messiho. Momentálně jsem v polovině druhé sezony a přijde mi, že tvůrci na tomto kiksu trochu zapracovali. Zároveň už ale sleduji, jak se objevují noví skvělí útočníci s parádní technikou, rychlostí, zakončováním a k tomu silou i hlavičkami. Hodně to samozřejmě závisí na nastavení velikosti databáze.

„A schválně, že nezvládneš tohle...“

Další novinkou, která sem připlula z handheldového Football Manageru, jsou výzvy, kdy hrajete připravený scénář. Jde o to vyhrabat se ze sestupové pozice, neprohrát jediný zápas atd. Momentálně jsou k dispozici čtyři scénáře a další půjde pravděpodobně dokupovat jako DLC. Je to celkem zajímavé zpestření klasické hry, pokud máte chuť na výzvy.

Momentálně se ještě chystám na prozkoumání multiplayeru v rámci Versus módu, kdy nahrajete svůj tým do soukromých lig, turnajů apod. Bohužel, je trochu těžší se zorganizovat s českými hráči a hlavně to chce čas, protože hra vyšla před chvílí a všichni veteráni dobře vědí, jak moc jej žere už samotná kampaň pro jednoho.

Takže, jak hodnotit FM13? Jde o nejlepší fotbalový manažer na trhu, to je zcela bez debat. Pro skalní fandy zde bude asi málo novinek, ale zase je tu ten starý dobrý feeling, kvůli němuž ve hře trávíte desítky hodin. Původně zde měla být osmička, protože ve hře zůstalo pár much od minula, které měly zmizet. Jenže pak mi napsal kamarád, že si konečně může zahrát FM, protože je tu nový mód pro nováčky, takže už se nemotá v kruhu, kdy neví co dělat. A to není málo.

Naopak, Classic mód otvírá hru celé řadě nových hráčů, kteří se přes něj mód mohou propracovat k „plné“ hře. Anebo mohou zůstat u Classic, jak je libo. Což je ve vývoji série celkem velký krok – byť jej bylo dosaženo vlastně krokem zpět. Jen prostě neosloví ty, kteří si libují v zákulisní komunikaci, nastavování drobných pozic, taktik a řešení standardek do posledního detailu.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Sports Interactive si zjevně řekli „když to není rozbité, nemusíš to spravovat“. Hlavní mód hry tak doznal spíše kosmetických změn, s nimiž se hra stále drží na špičce fotbalových manažerů. Přidání zjednodušeného či spíše zrychleného Classic módu však otevírá hru a její jádro bez dalších prvků nováčkům a úspěšně tak láká manažerské novice.

Nejnovější články