Football Manager 2016 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Football Manager 2016 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

11. 1. 2016 19:30 | Recenze | autor: Aleš Smutný |

Ve dvacáté minutě doma „teču“ s Tottenhamem 4-0 a začínám přemýšlet nad tím, jak je letošní ročník Football Manager nějak věštecky nadaný. Vzhledem k tomu, že reálná Mourinhova anabáze byla jen o chloupek horší, zatímco ta má o fous kratší (virtuální Abramovič zjevně má pro portugalského egomaniaka slabost), je to asi dobrý štempl na analytické schopnosti téhle fotbalové simulace s RPG prvky. Každopádně, přišel čas dát Londýnu vale a vrátit se do rodné Příbrami.

Stejně jako předešlé ročníky nabízí Football Manager 2016 ne revoluční, nýbrž evoluční změny. Od zavedení 3D zápasového enginu místo tradičních koleček s nožičkami se z toho stala tradice, kterou narušilo snad jen přidání Classic módu. Původně se zdál být jen přívěskem, který ze hry osekává prvky, co tak složitě v předchozích nabrala, a v nichž si veteráni série nadšeně rochnili - třeba tiskovky viz „Tak tobě se nelíbí, jak jsem na tiskovce řekl, že jsi hrál jako ten nejposlednější nýmand? Alou do béčka a uvidíme se na konci sezóny“.

Jenže postupem času se Classic mód ukázal být nesmírně atraktivním pro hráče, co nechtějí trávit herním měsícem týden reálného času. Jeho přejmenování na Touch mód v novém ročníku jasně deklaruje propojení s tabletovou verzí, aniž by ale tato odlehčená a stále hutná verze ztrácela cokoliv ze své komplexnosti.

Pokud by ale mělo nějaké slovo symbolizovat letošní ročník obecně, bylo by to „vyladěný.“ Ačkoliv se ve hře objevuje spousta dílčích a funkčních novinek, všechny znamenají, že se FM16 nehraje jinak, ale lépe. Někdo si ve Sports Interactive sedl nad celou hru a začal ladit jednotlivé prvky tak, aby byly uživatelsky co nejpohodlnější a nejsrozumitelnější. 

Intuitivní, přehledné, učesané

Už jen menu, které se zase přesunulo na levou stranu obrazovky, působí příjemně, když se proklikáváte položkami ve snaze o řádnou správu vašeho fotbalového impéria. Největší přínos ovšem tento nový styl přináší v taktické přípravě. I pro nováčka je celkem snadné pochopit, jakou funkci mají jednotlivé hráčské role a co asi čekat od trequartisty, raumdeuter nebo loňské novinky v podobě inverted beků.

Přehledné tabulky každému ukáží, jak se daný hráč hodí na post a roli. Skoro je pak až problém nenechat se tabulkami strhnout – člověk má tendenci stavět hráče do role, která mu nejvíce sedí, ale tím si jen rozklíží taktiku. Možná, že se útočník nejlépe cítí jako defenzivní útočník, ale pokud od něj potřebujete, aby se držel spíš na hraně ofsajdové pasti, prostě ho musíte donutit i do role, ve které nemá skvělé hodnocení. Někdy vám asistent a další členové týmu cpou spíše roli, ve které má nejlepší hodnocení, ale jindy mě má pravá ruka překvapila konstatováním, že vážně hraju Bednáře v neefektivní roli a stačí se podívat, jak málo toho naběhal. A měla pravdu!

Příjemně všeříkajícím způsobem působí i tvorba taktiky pro standardní situace. Konečně máte plnou představu kdo bude odkud nabíhat, kam poletí míč. Dříve jste si to mohli maximálně představovat, teď konečně hra vše ukáže - z pravé i levé strany. Můžete tvořit i rutiny standardek podle toho, kdo je zrovna kope, tedy jestli levou nebo pravou nohou, a zkoušet střílené centry i nadýchané obláčky pro vaše hlavičkáře. Abyste pak deset zápasů nadávali, že ti skrčci stejně nevyhrají jediný hlavičkový souboj.

zdroj: Archiv

Pomocník fotbalového trenéra 101

Konečně je také stránka s taktickými pokyny (které se dlouho vyvíjely z pouhých výkřiků od lajny) plně přehledná i pro nováčky. Veteráni se po čase naučili, co jednotlivé povely znamenají, ale noví hráči byli při pokynech jako "čekat na doplnění" ztracení. Teď už daná taktická položka vysvětluje jednotlivé příkazy buď slovně, nebo graficky a víte, co po hráčích chcete a nechcete.

Zápasový engine udělal také mnoho drobných krůčků dopředu, až bych skoro řekl, že vydají na jeden velký skok. Nové animace potěší, vše vypadá zas o něco reálněji, skoro jako opravdový fotbal. V nemocnici jsem tím dokonce jednoho kolegu zmátl natolik, že se mě ptal, kdo že to hraje ve čtvrtek dopoledne nebo jestli koukám na záznam.

Jak funguje propojení PC a tabletové verze 

Football Manager 16 je pro PC k dispozici v plnohodnotné verzi se vším všudy, nebo v levnější Touch verzi, která obsahuje „jenom“ Classic mód. Právě Touch verze je dostupná i pro vybrané výkonné tablety, přičemž mezi desktopovou a PC verzí je možné přenášet pozice, protože jsou identické. Proces je jednoduchý. Po vypnutí PC verze se uložená pozice synchronizuje do Steam cloudu. V tabletové verzi si pak pozici po propojení se Steamem stáhnete, nahrajete a můžete pokračovat v hraní. Po dokončení hry na tabletu musíte pozici do Steam cloudu manuálně uploadnout, což ale není žádný problém. Podstatné je, že systém funguje bez bugů. Jinak tabletová Touch verze nabízí stejná vylepšení oproti loňskému ročníku jako verze desktopová. Pořád se ale mnohem hůř ovládá, protože interface je rovněž identický a není tedy přímo uzpůsobený dotykovému ovládání.

Pozor na čistě mobilní verzi 

Pozor si také  dejte, abyste si pro tablet nekoupili FM 16 Mobile, protože nabízí opravdu zjednodušený manažerský zážitek i proti osekané Touch verzi a není s ničím kompatibilní. Stejně tak nečekejte kompletní zážitek od Touch verze na Steamu – obsahuje už zmíněný Classic mód, ne plnohodnotnou FM hratelnost.

Ubylo méně bruslení, bizarního točení se na míči a doskakování. Především ale engine začal pořádně počítat s odrazy – a že jich je! Hra díky tomu vypadá o mnoho lépe, protože míč se víceméně reálně odráží v daných úhlech, hráči skluzují do střel a motáni se v malém vápně konečně připomíná správné holomajzny ze Synot ligy a ne spolek přátel lidových tanců.

Z hlediska tiskových konferencí a komunikace s médii a hráči přibylo několik nových odpovědí. Výrazný posun vnímám ale asi jen u komunikace s hráči, kdy lze konečně hráči vysvětlit, že tým je nabitý a on musí čekat na lavičce, slibovat hraní z lavičky nebo v pohárech apod. na občasné neústupnosti některých fotbalistů to nic moc neubírá (tak si táhni, Obi Mikele), ale už jen možnost některým vysvětlit, že holt musí počkat, protože je začátek sezóny a postupem času bude třeba rotovat a přijde jejich šance, je velké plus. 

Nesimuluje, má zlomenou nohu

Postupem času navíc začnete doceňovat další detaily. Lékař vám před zápasem zanalyzuje stav hráčů, kteří se zrovna doléčili a řekne, kolik minut by tak mohli zvládnout. Když dojde ke zranění během hry, hned víte, oč jde. Nemusíte se tedy klepat, jestli se z lehkého zraněné vyklube zlomený prst, nebo jde jen o tržnou ránu na hlavě – hra vám to řekne. A během celé sezóny doceníte číselně vyjádřenou zápasovou připravenost, která se stává stejně důležitou, jako celková kondice. Nedivíte se pak, že váš z cizí lavičky koupený hvězdný záložník sice má plnou nádrž, ale netrefí míčem ani vrata od stodoly.

Mezi úsměvné novinky patří tvorba vizuální podoby vašeho manažera. Editor je bez přehánění otřesný a vypadá jako kdyby vypadl ze začátku minulé dekády. Postavička pak pobíhá po lajně, ale upřímně, zapomněl jsem, že tam je. Víc už jsem si všiml diváků na tribuně, kteří konečně mají transparenty, působí živě (na poměry FM) a dokonce poznáte, když se hraje derby. Naopak užitečnou novinkou je možnost vytvořit si váš vlastní klub, klidně s vašimi vlastními hráči. Můžete tak do hry nasázet tým svých kamarádů a sledovat, kam vás vítr zavane. Ne, že by to nešlo předtím, ale jen s použitím editoru a byla to spíše úmorná práce pro naprosté nadšence.

Ještě lepší je pak online Fantasy Draft, který funguje pro až 32 hráčů. Nadefinujete si podmínky ligy i rozpočty a draftujete hráče i soupeříte ve vaší fiktivní lize. Jindy už asi do jednoho týmu Ronalda s Messim nedostanete. Jednoduše řečeno, Football Manager 2016 působí velice příjemně a zástup vylepšení i troška novinek jí dodává svěží styl. Navíc je to stále stejně návyková hra, což jsem poznal ve chvíli, kdy jsem ještě v půl čtvrté v noci skřípal zuby nad tím, že se mi zranili jediní dva leví křídelníci a ve čtyři si tiše gratuloval, jak jsem dokázal ze svých trosek poskládat sestavu a taktiku, která smetla další čtyři soupeře.

Revoluce? Radši ne

Obvykle na tomto místě každoročně říkám, že Football Manager potřebuje nějaký velký skok dopředu. Letos to ale neudělám. Upřímně řečeno totiž nevím v čem. Kompletně nový engine? Už si nejsem jistý, zda by to něčemu prospělo. Ten současný vypadá solidně a hlavně umožňuje, aby hra měla směšnou hardwarovou náročnost. Letošní ročník jsem bez zaškobrtnutí provozoval na notebooku s integrovanou grafikou a nejdelší čekání jsem zažil u prvního kola poháru.

Myslím, že Sports Interactive budou chtít držet tuto (ne)náročnost, protože cílová skupina Football Manageru nemusí nutně disponovat lepšími herními stroji. I kdyby hra začala vypadat jako FIFA, bude to právě kvůli hardwaru spíše na škodu. Ostatně ani já nevyměním pohodlí možnosti spustit hru na skoro jakémkoliv stroji (a v Touch verzi i na tabletu) za pozlátko, které k jádru hry ničím nepřispěje.

Stejně je hlavní dívat se na statistiky, heatmapy, tabulky a následně sledovat, jak vaši svěřenci aplikují pokyny. A v téhle oblasti funguje nový ročník skvěle, ať už hrajete za giganta a řešíte, jak poskládat dvě jedenáctky pro ligu a Ligu mistrů, nebo jste si zrovna poskládali vlastní East Tokyo United.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Letošní kombinace vylepšení a drobných novinek vytváří vynikající zážitek, který usnadní vstup nováčkům, zatímco přehledností a celkovou odladěností potěší i veterány. Skoková revoluce se nekoná, ale popravdě řečeno, ta by sérii v její momentálně povedené formě mohla spíše uškodit.

Nejnovější články