Prut, vlasec, olůvko
Přitahovací hák tvoří nedílnou složku hratelnosti celé plejády akčních her. Zmíněná série The Legend of Zelda má kupříkladu ve svém repertoáru známy hookshot už dobré dvě dekády. A jelikož jsme si řekli, že si ji Legend of the Skyfish bere za svůj vzor, najdete obdobu háku nutně i zde.
Vzhledem k zasazení hry do kulis vodního světa, posetého četnými ostrůvky, však její hlavní hrdinka netřímá hák, nýbrž rybářský prut, co zároveň slouží jako meč. Proč? Ve snaze zachránit malého bratra a zabránit hrozbě, která se na svět řítí společně s obludou jménem Skyfish.
Na první signální
Pohlcení hráče je zde dílem okamžiku. Děj otevírá skvěle namluvená předmluva, jen aby vás hra o chvíli později vrhla do první z celkem 45 úrovní. Vodní tematika na ně má zásadní dopad. Základní principy vycházejí z klasických izometrických Zelda her, přesto tu hratelnost zůstává příjemné variabilní, ale především zábavná.
Je to dílem rybářského prutu, který slouží jako středobod vašich skopičin, a s jehož pomocí se přesouváte mezi jednotlivými kousky pevniny. Má ovšem hned několik způsobů využití. Budete s ním taktéž bušit do nepřátel a vzhledem k tomu, že pohyb po souši funguje jako rébus sám o sobě, tak i řešit četné hádanky.
Můžete jím na dálku aktivovat všemožné spínače, odvracet bleskové projektily či přitahovat protivníky k sobě a následně je omráčit. Zejména zpočátku jsou před vás předkládány konvenčnější puzzly jako posunout kámen na nášlapný přepínač, doběhnout někam v časovém limitu nebo se vyhnout poli ostnů. S přibývajícím časem se ovšem přihlásí ke slovu desítky vskutku důmyslných momentů. Příklad za všechny. V jedné chvíli musíte odpálit střelu a následně ji pronásledovat, vymrštěním udice jí otevírat dveře, likvidovat oponenty a vůbec se starat, aby bez úhony proletěla až na místo určení.
zdroj: Archiv
Legend of the Skyfish se skvěle daří zachytit atraktivitu Zelda formule, především díky množství chytrých i vtipných situací, které vám předhazuje. Vezměme si takovou interaktivitu prostředí. Nebezpečí hrozící vám totiž hrozí i ostatním. Máte tedy možnost přitáhnout nepřátele na pás s bodáky nebo je postavit do cesty letící střele.
Hra se soustředí na jednu klíčovou prutovou mechaniku a dává vám k dispozici hřiště plné hlavolamů a střetnutí, abyste jej využili ke svému prospěchu i pobavení. Po herní stránce se tak prezentuje obdivuhodnou promyšleností. Vývojáři ze studia Mgaia Studios totiž ve svém dílku vytvořili základní stavební kámen hratelnosti a následně kolem něj vybudovali svět pro jeho realizaci.
Vytříbenost à la Big N
Obzvláště elegantně vyřešené je ovládání. Jeden virtuální joystick obstarává pohyb hlavní hrdinky, druhým lze krásně plynule korigovat směr, jakým poletí vlasec. Příhodně k tomu tvůrci přidali akční tlačítko, které se chová kontextuálně v závislosti na tom, jestli zrovna necháváte promluvit svou čepel nebo otevíráte truhlu. Výsledný dojem je velice příjemný. Vtip je v tom, že ve hře sice podnikáte spousty různorodých aktivit, na všechny vám ovšem stačí jen základní trojice ovládacích prvků.
Výborně si tvůrci poradili i s level designem a od něj se odvíjející obtížností. Jestli první svět spíše načrtne možnosti konceptu, druhý tyto sliby solidně nakopne a třetí už vás prozkouší na všech frontách. Legend of the Skyfish vás ale nikdy přímo nezahltí a s každým kouskem, který vám předvádí, ukazuje záblesky své důmyslnosti. Hádanky, puzzly, rozmístění protivníků a dalších objektů - vše je perfektně promyšlené a celá řada z toho vám po svém pokoření dá pocítit ten skvělý pocit vlastní vynalézavosti. Bravo, ani v Nintendu by to nesvedli o moc lépe.
zdroj: Archiv
Má to ovšem i háček
A je to zřejmě právě proto, proč tváří v tvář těmto vysokým kvalitám vystupují některé drobnosti, které sice nemohou zážitek výrazněji poškodit, ale dokáží trochu pozlobit.
Zápletka? S tou si vůbec nemusíte dělat starosti. Ostatně, nedělá si je ani hra samotná. Nejméně zajímavou složku titulu potom představuje trochu překvapivě soubojový systém. Nejde o vyloženě špatné pojetí, nicméně typů nepřátel existuje jen málo. Ve chvíli, kdy zjistíte, že si je mnohokrát stačí přitáhnout k sobě a několikrát ťuknout na tlačítko akce, stává se ze soubojů lehce nadbytečná činnost, která jen ředí jinak skvěle nastavené tempo.
V tomto ohledu mě zklamaly především souboje s bossy. Svým průběhem se sice drží tradiční nintenďácké šablony “objev slabinu, třikrát ji využij a je po bossovi”, její provedení je ovšem tak banální a očividné, až jsem se podivil, jak moc ostře kontrastuje se zbytkem výzev ve hře.
Čas se ponořit
S odhlédnutím od toho je ale třeba konstatovat, že ač mohla Legend of the Skyfish snadno dopadnout jako mělká a všední nápodoba The Legend of Zelda, došlo na pravý opak – hra dokazuje, že ve stavu, v jakém vyšla, si stojí parádně. Jediné, co mluví v její neprospěch, je příběh do počtu a naprázdno vyznívající boj.
Takové nedostatky se ovšem hravě ztratí v moři jiných pozitiv. Při koupi Legend of the Skyfish získáte co do mechanismů vybroušenou akční adventuru pro mobilní zařízení, která se moc příjemně ovládá, a krásně vypadá.
Zmínil jsem vlastně audiovizuální zpracování? Ty harmonické tóny, hravě doplňující efekty šplouchání vln? Tu fantastickou ručně malovanou grafiku? Že ne? Tak si je také připište na seznam, k tomu přihoďte novátorský přístup k žánru a máte rozhodnuto. Tohle je dobrodružství, ve kterém je radost se ztratit.