Mark H. Walker's Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Mark H. Walker's Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

15. 3. 2014 19:00 | Recenze | autor: Tomáš Jung |

Ohrnovat nos nad deskovým válečným hraním je jako považovat naše předky za tupce. Válečné deskovky byly a jsou podkladem nespočtu videoher z různých platforem. Kromě PC využívá jejich principy nemálo mobilních her, konvertuje je na displeje tabletů i dotykových telefonů.

Důvodem je čistota nápadů, vypočitatelná přímost herních pravidel a jednoduchost ovládacího rozhraní. Tahová strategie Mark H. Walker's Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad má jednoznačné kořeny v deskovce, a to ve velice promyšlené, úspěšné a mezi pohovkovými generály populární. Nyní se dočkala počítačového převedení.

Papírové rodiště

Série deskovek Lock 'n Load a především její druhoválečné téma s názvem Band of Heroes si získala dobré jméno svou relativní jednoduchostí. Většina jiných papírových válečných her, které s co největší přesností simulují co nejvíce aspektů bojiště, má významně složitější herní systém i pravidla. Zatímco v počítačových strategiích za vás výsledek souboje spočítá stroj, u deskovek si s hordou čísel musíte poradit sami.

V deskovém Lock 'n Load: Band of Heroes, přestože se zabývá vlivem morálky, pohybu, střelby, průrazem pancířů i terénu, je hraní i přes výpočty svižné. S pomocí několika tabulek a hodů kostou se rychle doberete závěru každého výstřelu či pohybu jednotek. V PC konverzi Heroes of Stalingrad výsledky samozřejmě stanovuje počítač, ale to neznamená, že by hráče zcela zbavil povinnosti znát pravidla a principy. A to může být první kámen úrazu pro část wargamerů a nepřekročitelná rozvodněná řeka pro část dnešních hráčů.

Kanonáda čísel

Tutoriál je ve hře přítomen a jeho jednotlivé mise protkané texty s vysvětlením projdete snadno. Jenomže v ostré hře už žádnou pomoc nedostanete a budete jen zírat, jak padají kostky, zobrazují se různá porovnání čísel a umírají jednotky. Že jste si nezapamatovali co znamenají čísla na žetonech, při tutoriálu si nedělali poznámky na papír nebo nemáte vytištěný manuál? Heroes of Stalingrad na to odpoví jednoduše – vaše chyba!

Těžký průnik do hry a hlavně nulová pomoc ze strany autorů při hráčově snaze pochopit pravidla, je zásadní a výrazný nedostatek. Stačilo by do hry dát vyskakovací kontextuální vysvětlivky a nebo nějakého rádce, který by na požádání vypsal, co by v dané chvíli bylo nejpříhodnější učinit a jaké šance při tom máme. Sám vlastním i aktivně hraji mnoho let papírové Band of Heroes a neměl jsem s pochopením problém, ale dovedu si představit to klení pravidel neznalých hráčů.

Vyděržaj pijaněr

Předchozí odstavec si ale nevykládejte špatně. Kritika v této oblasti je určitě na místě, ale s druhým nádechem musím dodat, že si ulevíte sprškou nadávek, pokračujte dál. Zkuste si pravidla osvojit a hru pochopit, stojí rozhodně za to. Grafické zpracování map, na které koukáte svrchu i kreslený styl žetonů dovede stratéga nadchnout. Má šmrnc, který musí wargamer milovat. Je dobře, že se autoři nesnažili vecpat do grafiky nějaký pochybný 3D model. Z celé hry je díky grafice i zvukům dokonce cítit závan Steel Panthers.

...

Zaposlouchejte se do zvuků bitvy a poznáte, že ozvučení je z většiny převzato právě z téhle legendární strategie. Zvukovou kulisu trochu kazí jen některé průpovídky vojáků. Vypěstoval jsem si prostě už alergii na výkřiky v anglickém jazyce s německým a ruským přízvukem. Je takový problém nechat namluvit hlášky, které nejsou účelové, ale slouží čistě k prohloubení atmosféry, v přirozené němčině nebo ruštině? Kritiku si slízne i občasné proložení kampaně obrázky s dialogy unaveně vyprávějícími za vlasy přitažený příběh.

Dobře vše promysli

Průběh boje je, stejně jako u papírové verze, příjemně plynulý. Bitva se skládá z několika tahů, v průměru asi desíti, v každém z nich se hráči střídají s aktivacemi jednotek, s nimiž následně podnikají akce. Boj je intenzivní a napínavý. Každá akce s žetonem představujícím vojenskou jednotku, zbraň nebo vozidlo má svou důležitost. Mnohdy se stačí špatně pohnout, zůstat stát na nechráněném místě nebo chybně zvolit cíl palby a už se to s vámi veze až do konce. Je to jako domino, jedna zničená jednotka pěchoty, demoralizovaný velitel nebo neúspěšný výstřel z tanku nechá popadat všechny kostky.

Já vím, že to zní spíše jako frustrující systém, ale věřte mi, že v tom je paradoxně Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad zábavný, pohlcující a napínavý. Budete důsledně promýšlet, zda vystřelit s jednotkou a získat bonus od velitele na stejném hexu, což vás ale následně prozradí. Jakmile vystřelíte, již jste pro nepřátele viditelní a stanete se cílem. Pak stačí nemít štěstí v hodu kostkou a je vymalováno. Nebylo by lepší vyjít ven s jednou jednotkou, přitáhnout palbu nepřátelského kulometu a teprve pak přeběhnout se zbytkem pěchoty? Nebo se radši pokusíte využít kouřovou clonu? Mám tank postavený v dobré pozici, že vidí na nepřítele a tedy může vystřelit? Desítky takových otázek vás provázejí před každým uděleným rozkazem. Přesnost a důmyslnost rozhodnutí je základ k vítězství.

Scénáře a kampaň

Hlučný potlesk si zaslouží nejen grafické zpracování, ale také objem kampaní a scénářů, včetně jejich variability. S hrou dostanete celkem dvě kampaně (za Rusy a za Němce) s celkem 33 scénáři, plus dalších 15 samostatných misí. Ani jedna bitva není stejná, vlastně ani podobná. Už z papírové verze vím, že autor Mark H. Walker dokáže ze systému hry vymačkat maximum a vyladit scénáře do posledního puntíku. Budete dobývat vesnice, mosty, bránit se před masivním útokem ruské pěchoty, zatápět Němcům partyzány či se účastnit líté tankové bitvy za podpory pěchoty vezené v obrněných transportérech. Rozmanitost map, jednotek, šikovné využívaní bonusových karet a také provázanost jednotlivých scénářů v kampani doplňuje vysokou kvalitu celé hry.

Nečekej úlevy vojíne

Od PC konverzí deskových her se většinou očekává jisté zjednodušení a přizpůsobení zmlsaným videoherním válečníkům. Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad tohle nedělá. Autoři se rozhodli, že se s vámi nebudou mazat. Pochopení principů a pravidel hry je zcela nezbytné. To samé platí pro obtížnost, která je nastavená drsně vysoko a často se o výsledku bitvy rozhoduje až v posledním tahu. Pokud jste se někdy zakoukali do válečné deskové hry jako jsou k vidění tady, pořídili jste si ji nebo jste o jejím nákupu jen uvažovali, Lock 'n Load: Heroes of Stalingrad bude pro vás. Ostatní dejte ruce ruce pryč. Tohle je zkrátka čistá a drsná transformace papíru do virtuální podoby bez zbytečných příkras a pozlátka.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Konverze deskové válečné hry do virtuální podoby, která od své papírové předlohy neustoupila ani o píď. Nečekejte žádné úlevy nebo ulehčení, tady se budete biflovat pravidla stejně, jako kdybyste si koupili deskovku. Vadí? Tak rychle pryč! Nevadí? Těšte se na parádní válečné představení.

Nejnovější články