Splasher - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Splasher - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 3. 2017 20:00 | Recenze | autor: Jan Vrobel |

Splasher je sofistikovanou alegorií na sociální sci-fi opus magnum Fritze Langa jménem Metropolis z roku 1927, kde vyšší kasta uvězněná ve zlaté kleci nekončící utopie nevidí každodenní tvrdou práci dělníků a... Ne, já nemůžu, měli byste vidět svůj pohled! Cha cha. Ale teď už vážně.

Raymanův duch

I když se Splasher odehrává v obří továrně jménem Inkorp, kde se na jedné straně nachází mengeloidní (prosím, neplést s mongoloidním) doktor záludně skrytý za přezdívkou Le Docteur a na té druhé zaměstnanci v podobě splasherů, kteří testují aplikace nových barviček na povrch chladných továrních kulis, o příběh tu jde asi tolik jako u Raymana a vlastně většiny plošinovek. Tedy pramálo, zanedbatelně, a tak všelijak podobně.

Jméno legendárního hrdiny poskakování po plošinkách a platformách všeho druhu ještě párkrát vyskloňuji – za Splashteamem, jak si autoři Splashera říkají, totiž stojí mimo jiné designér úrovní a herních mechanik Romain Claude, který pracoval právě na skvělých Rayman Origins a Rayman Legends. A je to opravdu poznat. V dobrém.

Sprint po kolena v barvičkách

Právě Rayman se vám asi vybaví nejčastěji, ale znalci plošinovek si jistě vzpomenou i na hardcore kousek Super Meat Boy, který stál ve své době v popředí pelotonu indie revoluce. Ale teď už k mechanikám Splashera, protože právě ty z něj dělají skvělou hru.

Čeká vás přes dvacet úrovní pospojovaných jakousi základnou, kde si můžete vybrat, zda navštívíte další level, zopakujete některý z předchozích a pokusíte se o maximální skóre, nebo třeba vyzkoušíte speedrun mód. Splashteam ostatně hrdě oznamuje, že Splasher byl vytvořen ve spolupráci se známými speedrunnery, a je to vidět. Skutečně působí jako hra cílená právě na ty, kteří se snaží stále překonávat své tempo a rekordy. Pokud máte úroveň a sekvenci tlačítek dostatečně naučenou, hraje se zdaleka nejlépe.

Rayman v továrně?

Splasher je mimořádně svižný kousek – jakékoli zranění představuje smrt a okamžitý návrat na checkpoint, přičemž mezi vás čeká nutnost popasovat se rychlostí blesku s řadou puzzlů. Ty se neustále mění tak, jak se vyvíjejí herní mechaniky a obtížnost. V těchto disciplínách Splasher exceluje. Stále představuje nové mechaniky, například vítr, který zrychluje pohyb hlavního hrdiny, z čehož vyplývá nutnost přizpůsobit se podmínkám, nebo třeba další barvičky, které můžete vystřelovat po okolí.

Pokud si pamatujete nintenďácký Splatoon, bude vám Splasher povědomý: červená hmota je lepkavá a umožňuje vám běhat po zdech i stropech, oranžová vás zase nutí k výskoku, běžná voda to vše naopak smyje. Z těchto jednoduchých kombinací vyplývá ohromná hromada puzzlů, které prověří vaši práci s ovladačem (na klávesnici hrát opravdu nedoporučuji) na maximum. A protože design úrovní, ovládání i uživatelského rozhraní dosáhl mety, která si s Raymanem nezadá, budete se skvěle bavit, byť bych se nedivil, kdybyste si při hraní zároveň zlámali prsty nebo alespoň rozbili ovladač. Ale hardcore hráči ví, že to rozhodně není v rozporu se zábavou!

zdroj: Archiv

Krystalická hratelnost

Kvalita řemeslného zpracování je skutečně prvotřídní, což se u indie žánrovek zase tak často nevidí. Je jasně vidět, že se autoři zaměřili především na krystalickou hratelnost, a byť je hra vlastně půvabná a disponuje velmi kvalitní tematickou hudbou, neobtěžovali se s pozlátkem na úkor toho, o co tu skutečně běží. Progresivní odhalování nových mechanismů, módů, drobných vtípků, a hlavně divokých puzzlů je to, co dělá Splasher ohromně zábavným titulem, jenž rád doporučím i těm, kteří běžně žánru příliš neholdují.

Jsou tu ale i další věci. Během pobíhání po úrovni totiž sbíráte ještě zlatou hmotu, která představuje body, a zachraňujete ostatní splashery – ano, stejně jako ty modré člobrdy v Raymanovi. Při splnění úrovně na 100 % si odemknete bonusového človíčka. Čím víc odemčených človíčků, k tím více levelům se dostanete. Hra vás zkrátka jednoznačně motivuje k tomu, dohrát ji na sto procent.

Běháme, skáčeme, sklízíme!

Jednoduché mechaniky, náročná, přitom však velmi zábavná plošinovka pro jednoho hráče. To je Splasher: jednohubka, která vám určitě vystačí na pár zábavných večerů, kdy se budete krásně vztekat. Pravda, grafická stránka je přinejlepším obstojná, ale nepříliš působivá. Úrovně jsou vizuálně monotónní a herní pozadí v porovnání třeba právě s Raymanem výrazně pokulhává. Ale upřímně, když si mám vybrat mezi kvalitním designem úrovní a jejich vizuálním zpracováním, vyberu si vždy to první.

Podobně na půlce cesty skončilo i ozvučení: hlavní hrdina je možná až trošku posmutněle němý a prostředí příliš nekomunikuje. Hra zato exceluje skvělým soundtrackem o šestnácti skladbách, který k žánru sedne jako zadnice na vyhřívané prkénko japonských toalet. Pokud máte chuť na náročnější, ale skvěle udělanou plošinovku a baví vás Rayman nebo Super Meat Boy, neváhejte. Splasher představuje velmi důstojnou únorovou sklizeň.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Těžká, ale férová plošinovka raymanovského střihu. Asi by mohla být hezčí, ale co na tom, když se může pochlubit výtečnou hratelností?

Nejnovější články