Star Wars Galaxies - speciál
zdroj: tisková zpráva

Star Wars Galaxies - speciál

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

18. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato MMORPG se před týdnem stala zase o chloupek lepší hrou díky velkému patchi Imperial Crackdown. Vedle něj vás také seznámíme s českou komunitou, jejími názory na hru nebo užitečnými linky na webu.

Autor: Petr Chlumský
Publikováno: 18.února 2004
Verze hry: prodávaná
Doba recenzování: červen 2003 - únor 2004


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Od napsání recenze MMORPG Star Wars Galaxies neuběhly ani dva týdny a opět je všechno jinak. 11. února 2004 vyšel šestý velký patch s názvem Imperial Crackdown, díky němuž se SWG stává zase o chloupek lepší hrou. Na soudy je velmi brzo, neboť prozkoumání všech aspektů novinek nelze stihnout obsáhnout v jednom týdnu. Nicméně se v tomto článku zkusím podělit alespoň o pocity.

ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.
Čtvrtek 12.2.
Středa 18.2.
Pátek 27.2.
Bonus

Kromě opravení chyb a drobných vylepšení je největším tahákem nového patche vyhrocení konfliktu mezi rebely a přívrženci impéria. Imperátor se na bujení revolučního podhoubí dívá s pochopením velmi malým a tak do hry vchází nové aspekty.

 Pašeráci konečně v akci
Tou asi nejzajímavější změnou je, že pašerák (smuggler) konečně může pašovat, neboť celá řádka vybavení byla prohlášena za kontraband (spice – nelegální povzbuzovadla, nelegálně upravené zbraně a zbroje a samozřejmě jakékoliv očividně rebelské vybavení). Kdo bude s kontrabandem načapán, zle se mu povede.

Ve hře jsou přítomni scanovací droidi, jejichž úkolem je právě odhalovat takto nelegálně vybaveného hráče (a speciálně rebela). Jak se tato část povedla, těžko soudit po tak krátké době hraní. Já doufám, že v budoucnu tato situace povede k tomu, že se ve hře vyskytnou oblasti, které budou pro rebela (byť overta) velmi nebezpečné. Jak moc Imperial Crackdown tuto situaci pomůže nastolit se ukáže až v budoucnu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Zatím však tento pokus hodnotím velmi pozitivně. Do hry vnáší potřebné napětí. A spolu s nečekaným raziemi imperátorských hord a možností odhalit rebelského overta se stává pobyt v SWG zase o chloupek více vzrušující.

 Kuchař a jeho vylepšený jídelníček
Kompletního předělání se dočkalo povolání kuchaře (chef), jehož sortimet byl kompletně přepracován. A zdá se, že opět k lepšímu. Jednak došlo provázání tohoto povolání s bio-inženýrem (ve společné symbióze mohou vyrábět mnohem silnější dryáky) a také kuchařův jídelníček je mnohem zajímavější a řekněme i účinnější než dříve. Bohužel celá řada jídel se vaří z dosti obskurních surovin, takže na praktické vyzkoušení některých jídel nebyl zatím čas. Nicméně tuto změnu zatím hodnotím také velmi kladně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přepracování a úprav se dočkaly i statické questy, které tak slibují býti mnohem zábavnějšími. Také přibyla možnost tyto theme parky (rebelský, imperátorský a jabbovský) si střihnout znovu, i když už jste je jednou splnili. A hlavně autoři opravili badge, takže i ti hráči, kteří tyto questy splnili před uvedením systému badgů, za ně obdrží vyznamenání.

Další změny jsou již spíše kosmetického rázu. Objevilo se velmi přehledné okénko, kde jsou obsaženy informace o aktivních buffech (dočasných vylepšeních), je možno si přebarvovat vozítka, a bylo i usnadněno PvP (v případě smrti v PvP souboji nedojde k téměř žádným postihům).

 Česká komunita
Převážná část české komunity hraje na americkém serveru Eclipse. Je to dáno tím, že v Evropě byla hra spuštěna až loni na podzim a netrpěliví čeští hráči ji hráli již od konce června, kdy jim nezbývalo nic jiného než se připojit na některý ze serverů umístěných v USA. Vzhledem k tomu, že právě Eclipse byl vyhlášen neoficiálním evropským serverem, není divu, že se na něm sešli i čeští hráči.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Konektivita z Evropy je na tento server velmi dobrá. Pokud nejste připojeni k internetu přes GPRS, tak běžně budete hrát s pingem pod 200ms, což je pro SWG naprosto dostačující. Až na pro Evropany nevhodný čas pravidelné údržby (13:00 – 14:00), kdy se nelze na server připojit, nás nic nenutí si zakládat nové účty na evropských serverech. Jestli se tedy rozhodnete do hry připojit, začněte právě s tímto serverem.

Českých hráčů ve hře najdete několik desítek rozdělných převážně do dvou guild Bohemian Mercenaries /BoH (dříve Kurva Drát, ještě dříve Mor do Kulí a Cthullu) sloužící Impériu nebo Czech Aliance/CzA, jež se kloní na stranu rebelskou. BoH je guilda početnější (cca 50 hráčů) a je v ní více powergamerů. CzA je naproti tomu spolek komornější (cca 30 hráčů) a řekněme i pohodovější (sám jsem právě jejím členem :-) V současné době mají obě guildy po jednom FSCS.

Přes drobné guildovní rozepře zaviněné odlišným postojem k Impériu tyto dvě skupiny společně dobře vycházejí a rády uvítají jakéhokoliv nováčka ve svých řadách. Bohemian Mercenaries založili svoje vlastní město na Loku jménem Bohemia.

 Názory hráčů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jankův nářek nad realismem SWG:"V SWG je přibližně 3x tolik rebelů co císařských, Luke Skywalker sídlí v paláci Exara Kuna (EXARA KUNA! Panebože, to už mu rovnou mohli dát Santa Clausovkou čapku a nechat ho rozdávat holocrony). Rebelští informátoři otevřeně stojí v druhém největším městě Corellie a nevšímají si imperiální přitomnosti. Rebelové otevřeně pochodují v Theedu beze strachu z protiútoku a z Dark Trooperů zase padají holocrony (což je mimochodem jeden z nejvzácnějších artefaktů vůbec, snad s výjimkou perly Krayt Dragona).

Císařští nemohou nosit čepici patřící k uniformě a armor Stormtrooperů funguje naprosto stejně jako ve filmu - jeden výstřel a jste mrtví (pozor, tohle je jedna z mála věcí, která na filmu založená být nemá), přičemž to má být jedna z nejúčinnějších ochran v galaxii. Oproti tomu Rebelové mají brnění s úplně stejnou odolností, které ale vypadá jako oblek potápěče z 20. let 20. století s helmou dělanou speciálně pro šišouny.

A mise, co jen říct? Celá maškaráda s galaktickou válkou spočívá v tom, že si u terminálu vyberete misi, která je nejblíže, dojdete na místo určení a zničíte praporek. Ale pozor, někdy je praporek třeba zásobovací stanice nebo centrum vyšetřování, ale to už autoři nechali na naší fantazii. WOW!!!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A co teprve Jediové. Je čas Galaktického Impéria a řád Jediů má být vyhlazen. SOE si to ale zjevně nemyslí. A tak najdete ve hře Jedie postávající před Starportem v Theedu a prodávající Lightsaber Crafting Kity, po mnoha planetách běhají Jediové nosící Composite Armor (pohoda, počítáme do deseti...), někdy dokonce levelují společně! Jedi má být solo postava, která se má skrývat, a ne používat Sílu na veřejnosti. Jakmile to udělá, celá galaxie se o něm má dozvědět a Lord Vader ho má hodit na seznam odměn pro lovce. Pokud se o něj nepostará sám nebo se o něj nepostará některá z císařových rukou (Mara Jade například). Ale kdepak, to je na SOE moc - oni radši budou sledovat, jak si Jedi nasadí 90% Composite a jde levelovat. Skutečně SW jak pr...."

Žabožrout:"Za těch mnoho let jsem kromě svých začátků na DP1 nikde nepotkal tak dobrou českou herní komunitu jako právě teď v SWG. Když se lognu do SWG a pozdravím se s těmi, kdo jsou online, mám stejný pocit, jako když se sejdu v kavárničce se starými dobrými přáteli. A tak to má být."

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Lucky Lee:"Je pravda, že mě je celkem jedno jestli budu mít FS slot. Dělám, co mě baví a vím, že to, co dělám, jiní dobře využijí a ocení. Až mě to bavit přestane, tak začnu dělat něco jiného. Třeba to bude povolání z holocronu. Časem se k Jedimu určitě dohrabu. Ale hnát se za FSCS rozhodně nebudu. To si myslím, že pak má člověk ze hry velkej prd."

Hrošík:"Shrnu to krátce. Určitě to není špatná hra. Ale těch dobrých věcí je v porovnání s těmy špatnými trošku málo. Oni [tvůrci] snad sami nevědí, jak co má fungovat, jak která věc má co dělat. Pořád si s něčím hrajou jako v nějakým testu na úkor nás hráčů. Někdo tomu může říkat balancování hry, ale já tomu, co si jeden den vymyslej a druhej daj pryč, říkám prasárna."

Nejdrsnější český PvP hráč Gizmo o PvP:"Je nevyvážené. Některá povolání (Bounty Hunter, Rifleman) jsou fakt nechutně silný. Opravdu šílenej problém vidím v server delay, protože ta vzdálenost, kterou vidíme na targetu, může být o 20 metrů rozdilná oproti skutečnosti. Tj stává se „out of range“, když je 50m, nebo naopak že dostanete po palici od melee, když je od vás 25m. V PvP jsem se společně s Lahvanem suprácky bavil i jako rozbitá postava (Carbineer, Squad leader) a sóloval si i Riflemany nebo Bounty Huntery (když jsem byl připravenej a vybavenej). Sice to není tak propracovaný jako Dark Age of Camelot (reakční specky atd.), ale na druhou stranu je zábava při 2vs5 jim nakopat prdel a smát se jejich ubohým hláškám (nejčasteji: "You're gay"). PvP, dokud ho nezničily holocrony, byla zábava a tečka."

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

První český jedi Khaot o cestě síly:"Poté, co člověk propadne šílenství a masteruje jako o život a získá FSS, zjistí, že to za to vůbec nestálo. Jedi je naprosto nehratelná postava, neustale se válející na zemi s dizzy a jednou nohou v cloningu. Nemluvě o tom, že je to neuvěřitelně drahá postava. V době, kdy ve hře má cenu pouze a jenom Kryat perla, která je asi tak 10x lepší, než krystaly na výrobu mečů, je Jediho téměř nemožné uživit na začátku jeho cesty. To, že někteří Jediove přežijí napadení jinými hráči, svědčí pouze o neschopnosti útočících hráčů, protože Jedi v boji svede asi tolik, co master Marksman v rukou šikovného hráče. Takže co se hratelnosti Jediho týče, jsem silně zklamán. Nejde o to, jestli je silný nebo slabý, jde o hratelnost."
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Khaot o posledním patchi Imperial Crackdown:"Patch se asi povedl. Říkám asi, protože kuchaři jsou banda lenochů a pořád nemůžu 24 hodin po patchi sehnat jídlo. A taky se docela obávám toho, jak se crackdown projeví na Jediovi. Protože to, co jsem zatím četl, mě pobavilo. V nejhorší možné chvíli vyskočí 10 impů a když človek uteče, za chvíli se objeví zase."

Lahvanova algoritmizace zákaznické podpory v Sony Online:

"Pokud máte problém se SWG:
1) odlogujte se na 15 minut a zkuste znovu
2) pokud 1) nepomůže, odlogujte se, restartujte počítač a po 15 minutách se nalogujte
3) pokud 2) nepomůže, zopakujte a použijte Full scan
4) pokud 3) nepomůže, nainstalujte nové ovladače na grafiku, motherboard, zvuk.kartu atd.
5) pokud 4) nepomůže, reinstalujte SWG
6) pokud 5) nepomůže, reinstalujte OS a SWG nainstalujte na čistý operační systém
7) pokud 6) nepomůže, jste blbci a SOE nenese žádnou odpovědnost za nefunkční stav vašeho systému.
TIP: Nejprve se přesvědčte, zda máte aktivní připojení k internetu a PC připojeno do elektrické sítě.
TIP 2: Nikdy neobtěžujte CSR, snaží se odpočívat."


FilC:"SWG jako hra má obrovský potenciál. Myslím, že zpracováním tzv. "player driven economy" je na tom v současnosti nejlépe ze všech existujícich MMORPG. Vyrobit lze, až na malé drobnosti, úplně všechno. Od chleba až po dvoupatrový barák. Je tím pádem samozřejmé, že výroba věcí tzv. "craft professions", lze skutečně dělat skoro jako druhé povolání (myslím k tomu z normálního světa :) Hra byla takto pojata a prezentována už od své betaverze. Tudíž nečekejte, že zde najdete nějaký "uber loot", to skutečně není cílem. Maximálně můžete najít součástku, která se opět využívá při výrobě dalších věcí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Nesmím opomenout, že ve hře jsou i další typické profese z MMORPG světa. Na své si přijdou jak objevitelé (scout, ranger), tak i dobyvatelé (pistoleer, bounty hounter). Najdete zde i typicky podpůrné profese (doctor, medic, combat medic) nebo dokonce RP profese (entertainer, dancer, musician, image designer). SWG je jednoduše mix toho nejlepšího z ostatních MMORPG her, které jsem v minulosti hrál. A když k tomu přidáte ještě nádech Star Wars, je to skutečně silné kafe (fishak)."

Více názorů hráčů lze nalézt na tomto diskusním fóru.

 Linky
Bohatým zdrojem informací jsou přímo oficiální fóra. Kupříkladu každé povolání má svoje vlastní fórum, kde lze nalézt neoficiální FAQ, aktuální problémy i diskuse hráčů s vývojáři o plánovaných a navrhovaných změnách.

Totéž se týká i jednotlivých serverů/galaxií. Každá galaxie má vlastní fórum ve kterém najdete informace o plánovaných hráčských akcích a především obchodní fórum, kde se prodává a draží všechny významné výrobky a přes které se uskutečňuje valná část obchodu se surovinami.

HomePage: http://starwarsgalaxies.station.sony.com
Oficiální fóra: http://forums.station.sony.com/swg
Česká aliance CzA: http://cza.ingame.cz
České SWG fórum:
České stránky o SWG: http://www.swg.iglu.cz

On-line character builder: http://swgcb.yogn.net/swg-cb.php?prof_id=21
Off-line SWG utilitky: http://www.bloodfin.org
Nejdůležitější stránka pro všechny craftery a těžaře: http://www.swgcraft.com
Rozsáhlé databaze moster, trenérů, návodů apod.: http://www.swgcenter.com
Mapy všech planet: http://www.simantix.co.uk/swgmaps
Badge questy/lokace: http://www.towpc.com/swg/index.htm
Excelovský manažer těžařských aktivit: http://swg.medievalweapons.net/lot_management
Informace o posledním patchi Imperial Crackdown: http://starwarsgalaxies.station.sony.com

Povolání:
Smuggler: http://phreakre.idlegames.com/theden
TKA: http://www.flakshack.com/TerasKasiFAQ.html
Architect: http://www.swgarchitect.com
Medic/Doctor: http://www.swgmedics.com
Tailor: http://zero.hastypastry.net/~shirow/swgtailor/public_html/index.php
BioEngineer: http://www.swgbioengineer.com
DroidEngineer: http://www.jveedroids.com
Chef po patchi: http://www.gamekast.com/swg/foodtables.html
http://home.comcast.net/~sciguyco/swg/FoodChart.htm


ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.
Čtvrtek 12.2.
Středa 18.2.
Pátek 27.2.
Bonus


Stáhněte si: Videa, Trailery, Intro...

Související články: Recenze (2/2004), Dojmy (12/2003), Novinky



Petr Chlumský
autorovi je 30 let, dvě třetiny života strávil hraním počítačových her, třetinu psaním o nich, polovinu věnoval studiu bojových umění a čtvrtinu fotografování; celý život ho provází náklonnost k aplikované matematice, která ho živí; jinak ho můžete znát z působení v TV pořadu GamePage nebo časopisu Level.


 
 
Petr Chlumský
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články