Street Fighter X Tekken - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Street Fighter X Tekken - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 3. 2012 20:00 | Recenze | autor: Václav Rybář |

Určitě vzpomínáte na věčné debaty o tom, kdo by z koho udělal kůlničku na dříví. Van Damme z Norrise, Norris ze Seagala, Seagal ze Snipese a Snipes z Lundgrena? Nebo to bylo naopak? Fandové akčních béček se v devadesátých letech mohli hádat do krve (mnohem častěji spíš do dna, protože tyhle debaty probíhaly v hospodě), ale byl to až Stallone a jeho Postradatelní, co nám dalo alespoň pár odpovědí. A po letech dohadů přichází rozřešení i na herní scéně. Jin vs. Ryu? Ken vs. Paul? Bison vs. Heihachi?

Street Fighter a Tekken patřily k ikonám žánru a peckám, ve kterých se mlátilo o velké peníze, zatímco Mortal Kombat byl tím třetím vzadu, odsouzeným do pozice baviče. Po dlouhých letech se titáni scházejí na jedné obrazovce, aby se rozhodlo, kdo je na tom líp. Zdánlivou výhodu má Street Fighter, protože zve svého kolegu a konkurenta do domácího prostředí - postavy z Tekkena zvyklé na tři rozměry se tak musejí vměstnat do skromnějšího 2,5D. Ale aby jim to nebylo líto, bude se za pár měsíců (nebo možná let) konat odveta na Tekken hřišti. Teď už vám ale musíme prozradit, jak dopadlo první kolo očekávaného derby.

Facelift nebo nový model?

Přiznejme si to, před ohlášením téhle hry jsme mnohem spíš od Capcomu čekali něco jako Super Street Fighter IV Turbo+, tím spíš že Street Fighter na soutěžní scéně vládne, a tak je třeba ždímat kimona dokud jsou zpocená. Crossover s Tekkenem se oproti hře na jistotu rovná spíš otevření Pandořiny skříňky. Právě kolem projektu Pandora, tajemného meteoritu s neuvěřitelnou mocí, se točí základní děj. Mimozemské lákadlo je natolik silné, že se kvůli němu začnou bratřit i postavy, které by se za běžných okolností nemohly vystát. Pár legend sice v soupisce chybí a Capcom je dodá pomocí DLC balíčků (ano, na ždímání přece jen dojde), ale přesto je výběr úctyhodný a kromě charakterů z Tekkena a Street Fightera se objeví i maskoti Pac-Man a Mega Man plus tradiční cameo z jiné série - tentokrát jde o Colea z inFamous.

Hardcore fandové Street Fightera si samozřejmě rvou vlasy předem - jak může vypiplaná herní mechanika přežít útok týmových bitek, postav svezených z 3D bojovky úplně jiného střihu a navíc ještě nějakého utřinosa, co kadí blesky? Odpovědí je totálně překopaný styl hry. Ne, nebojte se… Ryu furt metá hadoukeny, kámoší se s Kenem a disponuje podobně temnou stránkou duše jako Jin Kazama. Street Fighter série ale musela téhle milé návštěvě jít trochu naproti.

Na první pohled se to podařilo. Pajďuláci z Tekkena vypadají v SF kulisách přirozeně, jejich animace je dechberoucí a všechny jejich cirkusové kousky vypadají tak, jak si je pamatujete. Dokonce i týmový mód je vypůjčený spíš z Tekken Tag Tournament, než z capcomáckých crossoverů, což zajistí nezbytný kus taktiky. Jakmile počítač vymlátí duši z jednoho ze dvou vašich svěřenců, přichází game over. Žádné tlučení do druhé postavy, pokud ji nestihnete povolat, máte smůlu. A tady změny teprve začínají.

Podrž ho a já ho přerazím vejpůl!

Úvodní intro a několik prvních zápasů na vás působí dojmem splněných tužeb. Prostě někoho fakt napadlo dát největší borce dohromady a výsledek je přesně takový, jak jste si představovali v ideálním světě bez programátorských bugů, zabedněných manažerů a útlocitných producentů. Navzdory stejnému ovládacímu schématu a tomu, že vám rukama prošly všechny bojovky za posledních pět let, se ale cítíte trochu nesví. Něco je jinak a možná je chyba, že jste se vykašlali na žhnoucí nápis Tutorial v hlavním menu.

Ještě se k němu vrátíme a naložíme mu pěkných pár pochval, ale teď je potřeba si říct, že nový Street Fighter si opravdu plivnul do dlaní a sáhnul do vnitřností - s přepínáním postav přišla celá řada nových kejklí, které můžete provádět. Návazná comba, double Super comba, combo země-vzduch, dva na jednoho a další vychytávky, jež byste bez dalšího parťáka (ať už AI nebo kámoše s gamepadem) prostě neochutnali.

Tak jak se k sobě pocitově hodí některé z postav chvaty i povahou, tak jim to zázračně ladí během válcování protivníků. Odsýpá to tak dokonale, že se jen divíte, proč tenhle sňatek nenapadl někoho dřív. Capcom ale nezůstal jen u stereofonizace chvatů a kombování komb, kterážto při správném načasování spustí vizuální ohňostroj, kterému konkuruje snad jen to nejlepší od Michaela Baye. Tohle všechno není ani základní násobilka. Ta přichází až s použitím tzv. gemů. Vývojáři posvěcené cheatování má hru zpřístupnit všem (= hráčům Tekkena). Není to jen další marketingový nápad, co pohřbí vyváženost soubojů?

Plus tři k levému háku

Každá postava může mít až tři gemy. Dělí se na pomocné a silové. S jejich pomocí si můžete zjednodušit složité kombo (aktivovat ho doslova jedním tlačítkem), získat na chvíli neprorazitelný blok nebo zesílit svůj útok. Nestačí ovšem gem jenom vlastnit, většina z nich se spouští až za určitých podmínek, třeba když dostáváte hodně na budku.

Asistenční gemy jsou pak pro zelenáče hotovou spásou, protože za ně zvládnou automatický blok nebo automatické kombo z doskoku ze vzduchu a podobné legrácky. Již zmíněné specifické podmínky použití a krácení kombo metru zabraňují tomu, aby tahle fíčura rozhodila vyváženost bitek. Profík si vždycky najde cestu, jak vyškolit nováčka. Nehledě na to, že automatizované útoky a komba jsou vždycky slabší než poctivě namačkané kombinace. Taktických vrstev ovšem tenhle crossover obsahuje tolik, že budete mít prvních pár her neodbytný pocit, že jen kloužete po povrchu. A to jsem vám ještě nepověděl nic o Pandora módu (viz video).

zdroj: Archiv

Jedná se o inverzní peklo. Jakmile ho aktivujete, barvy se otočí vzhůru nohama a vaše postava, která doposud měla na kahánku má plně nabitý metr a může rozpoutat apokalypsu. Má na to ovšem jen deset vteřin. Pokud nestihnete svého protivníka (který také musí mít relativně málo energie, jinak mód nelze aktivovat) umlátit, automaticky prohráváte.

Tohle pokerové all in je posledním příspěvkem do nůše plné novinek. Nemusíte se stydět, když na onu tutoriálovou záložku v menu kliknete. Pokud se vám ale do pruhované arény nechce, zkuste rovnou Trials, kde si rychle osaháte novinky, i když jen otrockým následováním instrukcí na obrazovce. Úplně nejlepším skokem do hry je tutoriál proti kámošovi na druhé straně gauče. Pokud gauč nebo kámoše nemáte, je tu nově i online tutoriál, kde můžete s kýmkoliv trénovat tagovací kouzla.

Staronový online

Capcom vyvinul pro Street Fighter X Tekken zbrusu nový síťový kód, protože i tady je změn víc než dost. Můžete hrát s někým, proti někomu, trénovat, nechat se náhodně rozhodit do týmů nebo do sebe řezat dva proti dvěma na jedné obrazovce bez prohazování bojovníků. Je to zábava, ale k dokonalosti tomu něco chybí. Synchronizace zlobí, některé základní funkce nelogicky chybí… jako by Capcom nestavěl na osvědčených základech (SF IV kód nebo online z Marvel vs. Capcom) a dělal vše zbytečně od nuly včetně školáckých chyb.

Odfláknutý online je asi největším průšvihem hry, která se na trh dostává v rekordním čase. Skoro by si jeden myslel, že Capcom nad nedopečeným síťovým kódem zlomil hůl a řekl si, že to prostě bude stačit. Možná prostě čekali, že SF X Tekken nikdy nezaboduje na turnajích, protože všechny ty změny a novinky nebudou veteránům, zvyklým na staré pořádky, příliš po chuti. Určitě se jich pár najde a nelze popřít, že tenhle capcomácký levoboček je prostě jen populistickým výtvorem, odbočkou z hlavního Street Fighter kánonu. S tímhle rozpoložením k němu musíte přistupovat, v opačném případě to skončí modřinami.

Pro rekreační fanoušky obou sérií je to ale bez debaty povedený sraz. Společnými silami vznikla neuvěřitelně robustní hra, kterou kalí jen ten nešťastný DLC systém (všechen obsah na disku je, včetně nových postav, ale odemknout ho můžete jen za peníze) a zmršený online. Pro někoho zásadní šmouhy, pro jiného nepodstatný internetový šum, který na jeho offline masakrální seance nemá žádný vliv.

Je jasné, že kluci z Tekken týmu ve hře tahají za kratší konec provazu, ale s tím všichni počítali předem. Důležitější je, že dostanete dvakrát tolik bojovníků za stejnou cenu a razantně rozšířené obzory, co se týče herní taktiky. A to všechno bez toho, aby Street Fighter přestal být Street Fighterem.

Po patnácti hodinách hraní mohu říct, že všechny změny přejdou rychle do krve a metání synchronizovaných fireballů s týmem Ryu-Ken je opravdový požitek. Nemusíte se bát, že byste díky gemům a cross kombům odrostli nuancím standardního Street Fightera. Po jízdě na motorce taky nezapomenete, jak jezdit na kole. Jako roztomilé zpestření bojovkových závodů funguje Street Fighter X Tekken naprosto skvěle a jeho odvaha bořit zavedené postupy by neměla být zatracována.

Právě naopak, tohle je ultimátní zábava do vašeho obýváku, pokud v něm chystáte velkou párty. Tohle je střet charakterů, co si své ostruhy už dávno vysloužily… ne náhodná směska komiksových a herních postaviček, co je někdo za pět minut naučil pár chvatů. Zahoďte tedy předsudky, kašlete na milisekundový timing profesionálních turnajů a pojďte se prostě bavit. Stojí to za pokus i v žánru, který až příliš často myslí na profíky na úkor lidí, co jen preferují "kopanou" před fotbalem.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Už předem kontroverzní slepenec, jenž staví zavedená pravidla Street Fighter komunity na hlavu a jistotou dvojnásobku ždíme z předvídatelného žánru další a další obsah. Nenechte se vystrašit komplexnější herní mechanikou. Po pár hodinách na tomhle řetízkáči už nebudete chtít, aby se přestal točit.

Nejnovější články