The Last of Us: Left Behind - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

The Last of Us: Left Behind - recenze

23. 2. 2014 19:05 | Recenze | autor: Jiří Pavlovský |

Na některá DLC se člověk těší, některá jsou mu ukradená a některá mu naženou větší strach než když na něj vyskočí vetřelec, co má nasazenou masku Jasona Vorheese a v ruce drží DVD s kompletní filmografií Zdeňka Trošky. The Last of Us a rozšiřující příběh DLC Left Behind patří zrovna do té poslední kategorie a asi všichni tušíme proč.

Původní hra byla strhující a především perfektně uzavřená a člověk od ní odcházel s tak spokojeně depresivním pocitem, že si ani moc nepřeje, aby se objevilo nějaké pokračování, které by mu jeho slastně melancholický pocit rozkopalo jako domeček z platebních karet. A pokud tvrdíte, že nějaký přípodotek nemůže zkazit už prožitý zážitek, tak si asi moc nepamatujete, jak finále seriálů Lost, Battlestar Galactica či nové sezóny Walking Dead spolehlivě skopaly všechny předcházející díly na jednu hromadu, polily benzínem a zapálily.

Ano, hry jsme zvyklí vnímat víc samostatně, ale stejně po nepovedeném díle ulpí pečeť hanby i na originálu. Poslední sousto je to nejdůležitější. Takže asi chápete, že jsem byl ohledně Left Behid velmi opatrný... stejně jako naše redakční konzole, která tohle DLC stahovala pomalu jako lenochod s obrnou. Zřejmě se také bála průšvihu a snažila se okamžik pravdy oddálit co nejvíc to šlo. Samozřejmě je třeba ještě utrousit varování, že pokud jste původní hru nehráli, v textu najdete pár spoilerů a to i přesto, že se vlastně Left Behind odehrává před jejími událostmi.

Návrat domů

Ale ne, průšvih se nekonal. Tvůci The Last of Us si uvědomili, že by pokračování mohlo zabít celý jejich pečlivě vystavěný příběh, takže nestvořili žádné další veselé příhody našich oblíbených hrdinů, ale pojednali to jako prequel smíchaný s... inquelem? Prostě jako příběh odehrávající se před putováním s Joelem s pasáží vloženou do druhé třetiny hry, kdy je hrdina momentálně indisponovaný napíchnutím na kovovou trubku a na nezletilé Ellie je, aby ho zachránila a ošetřila. Což není žádná sranda, tohle není Duke Nukem, tady se lékárničky neválí na každém rohu. No a během toho pátrání prudce přeskakujeme k událostem z doby, kdy ještě žila Ellie celkem normální život ve střeženém městě a s kámoškou Riley se tajně vydala do obchoďáku. Samozřejmě obě události jsou provázané. I když volněji, než by si člověk myslel.

Ono i tohle rozšíření má volnější tempo. I přesto, že má jen něco málo přes dvě hodiny, se větší část prvních šedesáti minut nese ve velmi poklidném duchu sázejícím spíš na atmosféru než na akci. Na houbového zombíka narazíte jen jednoho, což je celkem dobře, protože ho stejně nebudete mít jak zabít. Nalézat věci budete až později. Zatím si jen budete užívat atmosféru rozpadajícího se světa a přirozené rozhovory s kámoškou.

Poprvé vidíme Ellie v jejím „přirozeném“ prostředí, kdy ještě nemá na triku záchranu světa a může se chovat jako normální holka. Vztahy fungují perfektně, postavy jsou přirozené a dialogy jiskří jako porušené dráty elektrického vedení. Díky Left Behind se z Ellie, která byla v The Last of Us přece jen trochu upozaděná, stává živoucí bytost. Takže tohle DLC je hlavně o ní, o jejím vývoji a její duši. Nepřátel v Left Behind najdete pomálu a obvykle nebude těžké se jich zbavit. Teprve ke konci hry začne přituhovat, ale... to už si musíte zahrát sami.

...

Zuřiví zombíci a vzteklí burani

Předpokládáme, že jste hráli základní hru, takže už máte tenhle survival horor v ohnilé paži. A Left Behind vás ničím objevným nepřekvapí, nepřináší do zaběhlé hratelnosti nic nového. Opět budete skládat z kusů krámů výbušniny, lékárničky a molotovovy koktejly, opět se budete snažit kolem protivníků proplížit, případně je bodnout kudlou zezadu do krku (v tomhle je nová hra lepší – Ellie má nůž, který se nezlomí po prvním použití), opět budete řešit snadné úkoly (a pokud byste na to neměli, hra vás ráda navede) a naslouchat krokům. Sem tam se objeví i nějací lidští protivníci, kteří budou sice inteligentnější, ale aspoň se vám nebudou snažit prokousnout krk.

Jelikož DLC Left Behind trvá jen něco přes dvě hodiny, asi vás nepřekvapí, že toho moc neprojdete. Ovšem ocitnete se v Mekce všech zombií – v obchoďáku. A to jak v minulosti, tak v současnosti. Naštěstí tvůrci i na malé ploše dokázali svůj talent. I když samozřejmě dojde na povinné betonové chodby, podzemní skladiště a ubikace nehostinější, než ruská olympijská vesnička, každou chvíli narazíte na nějaké grafické překvapení. Ať už jsou to jednotlivé rozpadající se obchody, nebo zarostlé či zasněžené plácky. I to nejobyčejnější místo je precizně vykresleno a dýchá z něj atmosféra. Na ní ostatně hra stojí.

Bonus jsem a bonus budu

Nebudeme si nic nalhávat. Left Behind je opravdu pouze krátký bonus ke hře. Ale hezký bonus. Pokud jste fandou The Last of Us a chcete v tomhle světě ještě něco prožít, neváhejte. I když je to rozsahem spíš level z původní hry, než samostatná gamesa, nezklame vás. Má všechno, co od téhle hry čekáte. Napětí, atmosféru a city. Ano, je tu sice nějaká akce, ale stejně jak originál, je i Left Behind především o postavách, které člověk prostě musí mít rád, než že by to byla strhující hra, se kterou byste se potýkali v potu tváře a s nervy napjatými k prasknutí. Ostatně, jedna z nejdramatičtějších akčních scén proběhne... s vodními pistolkami.

Jde tu hlavně o dokreslení charakteru a minulosti Ellie – a v tomhle ohledu vše funguje skvěle. A navíc si zase poslechnete pár děsivých slovních hříček z její oblíbené knihy. A pokud jste si teprve teď pořídili The Last of Us (co jste proboha celou tu dobu dělali?) a stáhli si rovnou tohle DLC, tak si ho rozhodně nechejte až na konec. Jednak tam narazíte na některé spoilery – a jednak asi ani moc nepochopíte, co se v té minulosti vlastně stalo. Takže hezky popořádku. Bude to stát za to.

Jiří Pavlovský

Verdikt:

Atmosférický bonus ke geniální hře sice nepřináší nic originálního, ale návrat sympatických hrdinů a skvělé hratelnosti úplně stačí. I když je to jen na dvě hodiny.

Nejnovější články