Trainz Railroad Simulator 2006 CZ recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Trainz Railroad Simulator 2006 CZ recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 1. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Australské studio Auran v podstatě získalo monopol na vlakové simulace, a tak nás zajímalo, zda se to nějak negativně projevilo na úrovni či obsahu aktuálního dílu Trainz, jehož tvůrci si usnadnili práci malou fintou.

Autor: Bergy
Publikováno: 9.ledna 2006
První recenze české verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Ještě před dvěmi lety si příznivci virtuální železnice mohli mnout spokojeně ruce, když se objevil Trainz Railroad Simulator 2004 (recenze) a s napětím se čekalo na druhý díl výborného Train Simulatoru. Nyní je situace o poznání horší, protože Microsoft svůj projekt mezitím zrušil a australský Auran tak v podstatě získal monopol na vláčkové simulace. Všichni fandové tedy doufali v to, že vývojáři Trainz Railroad Simulatoru 2006 (dále už jen TRS2006) neusnuli na vavřínech a udrželi pomyslnou laťku na stále vysoké úrovni. Je tomu tak i ve skutečnosti?

 Herní náplň
Základní menu TRS2006 se na první pohled zdá o něco chudší než minule, protože zde najdete jen volby pro Editor, Strojvůdce, Mojí sbírku a Trainz Exchange. Menu samostatných Scénářů však nezmizelo úplně, jen se přesunulo do záložky Strojvůdce, kde nyní tvoří něco jako podskupinu. Najdete jej ovšem až na úplném konci celého výběru. Autoři tímto zřejmě dali najevo, že v módu Strojvůdce upřednostňují klasická kolejiště. V nich je na výběr hned z patnácti map s více jak pěti desítkami tématických misí, které se vyznačují velkou dávkou volnosti a různými způsoby hraní.

Člověk tedy sice dostane nějaké instrukce a časové zadání, ale vše jaksi jen ve formě doporučení. Když například máte za úkol poskládat vlak, naložit vagóny dřívím a tento materiál dopravit na místo určení, nehoní vás žádný limit, ba nehrozí ani penalizace. Mise se přeruší jen zásadním porušením pravidel, jako je například vykolejení vlakové soupravy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Většinou si lze vybrat, jestli budete vlak řídit z pozice strojvůdce se vším, co k tomu patří, nebo jen přes jednoduchý DCC ovladač. Soupravy můžete svěřit i umělé inteligenci, respektive virtuálnímu mašinfírovi, kterému přikážete, kam má jet nebo co udělat a vžít se tak do role vlakového dispečera. Tímto způsobem je možné ovládat hned několik souprav najednou a mít tak pod kontrolou veškeré dění na mapě.

 Nákladní a osobní přeprava
Mise jsou stejně jako v minulé verzi TRS velmi dobrým nápadem, protože člověk jen bezcílně neprojíždí krajinou, ale snaží se plnit úkoly. Kromě uspokojování poptávky průmyslových staveb, které potřebují zajistit dodávky materiálu a odvoz výrobků, se setkáte s posunováním vagónů ve stanicích nebo zajišťováním osobní přepravy cestujících. V případě osobních vlaků jste vybaveni i jízdním řádem s rozepsanými příjezdy a odjezdy ze stanic. Novinkou je Projekt Maglev, který vám dovoluje přepravovat pasažéry až rychlostí 500 km/h pomocí magnetického rychlovlaku.

Všechny tratě jsou v menu Strojvůdce abecedně seřazeny podle názvu oblasti, kterou představují. Jde například o Severní Ameriku, Velkou Británii nebo o menší úseky jako Torontské železnice či Northbay County. Díky tomu jsou výukové mise neboli tutoriály zmateně rozstrkány všude možně, takže nováčci musejí chvíli hledat, než se dopátrají všech kapitol, které je zasvětí do všech tajů TRS2006.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nemilé zjištění ohledně tratí
Při detailním prozkoumávání tratí bohužel zjistíte, že většina zde přítomných map překvapivě nepochází z dílen Auranu, ale jedná se o vydařené projekty fanouškovských stránek, které sdružují vláčkařské nadšence. Na jednu stranu je to fajn, protože se tím pádem dostáváte k velmi precizním tratím, na které je radost pohledět, ale má to i své stinné stránky. Překousnete-li skutečnost, že si autoři celkem výrazně usnadnili práci, když za sebe nechali pracovat jiné, začnou se objevovat menší háčky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tak například kolejiště Mariánského průsmyku. V TRS2006 je dlouhé kolem třiceti mil, což je sice slušné (a 3x delší než běžné scénáře v TRS2004), ale plná verze této tratě měří více jak sto padesát mil. Pokud chcete mít tuto mapu v kompletním provedení, nezbývá než navštívit příslušný web a zaplatit (v tomto případě 29 Euro). Další kolejiště, jako třeba Modula City 2004 nebo Drážďany-Norimberk, jsou už jen vyloženými ukázkami, a proto mají ve svých názvech rovnou slůvko DEMO. O to víc je to mrzuté, že zrovna Modula City je fascinující mapa představující město s tramvajovými dráhami, tvořícími součást městské hromadné dopravy (viz obrázek vpravo).

Podobný osud potkal i samostatné Scénáře. Tyto mise se od těch normálních odlišují v tom, že jsou bodované a je nutné bezpodmínečně dodržovat všechna pravidla, což znamená nepřekračovat povolenou rychlost nebo se snažit jezdit na čas přesně podle jízdního řádu. Zatímco v TRS2004 bylo přímo Auranem dáno k dispozici celkem devět takto fungujících scénářů, v TRS2006 jsou jen tři a to z dílny Razorback Railway. Jedná se bohužel opět jen o dema a plné verze si lze jedině dokoupit :(

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ačkoliv z výše uvedených negativ moc velkou radost nemám, není to zase tak velká tragédie. I tak toho totiž TRS006 v módu Strojvůdce nabízí hráčům nejvíce ze všech dosud vydaných dílů Trainz. Řada map a scénářů se navíc dá stáhnout bezplatně, jen to chce trochu více hledat a mít trpělivost (lze použít jak klasický web, tak volbu Trainz Exchange zabudovanou přímo ve hře). Na druhou stranu skutečnost, že se Auran nepokusil vytvořit své vlastní scénáře a mapy, omlouvat nehodlám. V tomhle vidím zjevný nedostatek.


 Editační nástroje
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ke každému dílu Trainz neodmyslitelně patří herní editor, který je pro mnohé hráče možná důležitější součástí než cokoli jiného. Důvod je prostý - umožňuje postavit si od základů své vlastní vysněné kolejiště a vše si vytvořit podle svého. Tento nástroj neprošel v TRS2006 výraznější změnou, takže pokud už umíte zacházet s editorem z dřívějška, nemusíte se skoro nic učit znovu. Novinkou je v podstatě jen hromada nových objektů (domy, stromy, auta, postavy) a zdvojnásobil se počet herních pravidel, které lze nyní do map aplikovat. Pro nováčky je ale třeba zdůraznit, že vytvoření úplně nové a funkční mapy není zrovna jednoduchá záležitost, ale pořádná fuška. Bez spolupráce s podrobným manuálem se skoro nelze obejít a i tak počítejte, že průměrná trať vám zabere klidně několik desítek hodin čistého času.

Poslední volbou, o které se zmíním, je Moje Sbírka, jenž představuje rozsáhlý přehled všech lokomotiv a vagónů, které se ve hře nacházejí. Výběr je už v základním provedení velmi obstojný a každý si najde to své, od parou poháněných vlaků, přes dieslové lokomotivy či lokálky až po elektrické či magnetické rychlovlaky. Navíc není problém si stahovat do hry nespočet nových modelů od tvořivých fandů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hratelnost je jako vždy na vysoké úrovni. Nejvíce je to ovlivněno kvalitou map a scénářů, které jsou prvotřídní, i když ne vždy kompletní. Je ale vidět, že byly vytvářeny srdcem a vám mohou posloužit třeba jako základ pro vlastní úpravy či rozšíření v editoru. Každopádně je velkým plusem, že TRS2006 zůstalo záležitostí pro všechny skupiny hráčů. Na své si zkrátka přijde jak nadšenec, pro kterého neexistuje nic jiného než manuální ovládání parních lokomotiv, tak i sváteční hráč, jenž si spíše vychutná externí pohled na vláčky projíždějící malebnou krajinou. Škoda jen, že ani tentokrát nejsou dořešeny srážky vlaků. Nezpozoroval jsem ani slibované změny ve fyzikálním enginu, ale to nutně neznamená, že by k nim nedošlo.

 Náročnější grafika
Vizuální zpracování se od TRS2004 příliš neliší. Už jen letmý pohled na okolní obrázky dokazuje, že grafický engine je prakticky totožný. Přesto jsou některé modely vlaků více detailnější a okolní krajina je rovněž bohatší o množství objektů. Například v mapě dřevařské osady je viditelná snaha o větší oživení pomocí pohybujících se figurek dělníků, ale postavy většinou pouze stojí na místě a vykonávají jeden a tentýž pohyb stále dokolečka. Například jeden dřevař máchá sekerou, druhý otevírá dvířka kadibudky atd. Celkově to budí dojem, že se koukáte na starodávný mechanický Betlém. Na druhou stranu mě potěšil větší počet cestujících čekajících na nástupištích. Jejich nastupování a vystupování z vlaku je sice řešeno jen prostým mizením a objevováním se, ale každopádně je to pokrok.

Určitou změnou je fakt, že tratě včetně okolní krajiny jsou mnohonásobně rozlehlejší, což se velmi negativně odrazilo na hardwarové náročnosti. Zvlášť, když si člověk nastaví vysokou dohlednost (kdo by taky stál o to, aby se mu vykreslovala železniční trať jen kousek před jedoucím vlakem?) je to hodně znát. I s poměrně slušnou sestavou AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM a GF 6800GT byly některé mapy při středních až vyšších detailech sotva hratelné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Lokalizace
Stejně jako TRS2004 je i nejnovější díl lokalizovan do češtiny, což má na svědomí CD Projekt. Překlad asi nejvíce oceníte v tutoriálech nebo u herních misí, kde se místy vyskytují opravdu rozsáhlá zadání a vysvětlivky, jenž je potřeba správně pochopit. Výjimku tvoří poslední tři demo scénáře od Razorbacku, které zůstaly v angličtině. To proto, že jejich autoři nedovolili CD Projektu překlad, tudíž musely zůstat v originální podobě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Resumé je následující - pro hráče dosud netknuté vlakovými simulátory je TRS2006 vynikající volbou, která v žádném případě nemůže zklamat. Pokud jste ale už vlastníky TRS2004 a pravidelně si stahujete do hry nové tratě, modely vláčků a další objekty, asi se neubráníte jistému zklamání, protože vám nová verze bude připadat jen jako mírné vylepšení. I cena je tentokrát méně příznivá. Zatímco TRS2004 bylo od začátku k dostání za vynikající cenu 499,- Kč (nyní jako nová eXtra Klasika za 199,- Kč), aktuální TRS2006 momentálně stojí 899,- Kč.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, Trainz Railroad Simulator 2004 CZ recenze, Trainz recenze, CZ recenze&service pack 4 recenze

 
Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)






 
 
Bergy
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Hra obsahuje parádní porci kvalitních a rozsáhlých, i když ne vždy úplně kompletních map a misí (většinou z dílny třetích stran / jiných firem), za které je občas nutné si připlatit. Na druhou stranu to kompenzuje spousta zdarma stažitelných přídavků. Pokud však překousnete výše uvedenou skutečnost a vysoké HW nároky pro plynulý chod rozlehlých map, měli byste být spokojeni.

Nejnovější články