World of Warcraft: Mists of Pandaria - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

World of Warcraft: Mists of Pandaria - recenze

24. 11. 2012 16:15 | Recenze | autor: Martin Kapalka |

Nevstoupíš prý dvakrát do stejné řeky, říká se. Pravdou ale je, že jsme se s WoWkem namočili už popáté. Při každé návštěvě řeka vypadala trochu jinak, v mezičase přibylo ryb, ale hlavně se rozšířilo koryto. No, nebudeme dlouho chodit okolo horké kaše, aby nevychladla, a po hlavě se vrhneme do finálního textu o novém datadisku pro World of Warcraft, který jsme si podrobně představili už v prvním, druhém a třetím článku s dojmy z hraní.

Král je mrtev! Ať žije král!

Mists of Pandaria je datadisk opředený asijskou kulturou, architekturou i historií. Pravdou ale je, že by si měl Blizzard vzít příklad z klasického rčení o džbánu, vodě a uchu. Chápu, že se snaží oslovit hlavně asijské hráče, ale čeho je moc, toho je příliš. Nejpozději v instancích se vám začnou všichni kamenní lvi, draci a další havěť přejídat.

Pandarie je starý, náhodně objevený, velký ostrov rozdělený do sedmi různorodých lokací. V každé z nich narazíte na problémy místních obyvatel, pomůžete vlastní frakci v postupu skrz kontinent či věnujete čas pěstování zeleniny. Očekávejte mírumilovnější prostředí, soustředící se především na každodenní činnosti jako hubení škůdců, než neustálé boje s nepřáteli.

Hraj si, tu máš sud

Na obrovském kontinentu nesmí chybět ani nová rasa. Pandareni jsou zavalitá, ale nesmírně mrštná stvoření. Krvelačnost neznají, mají rádi svůj klid, dobré jídlo a především pivo (odkud si asi tak brali inspiraci…). Od boje Aliance a Hordy se spíš drží stranou a hospodaří si v klidu na své farmě či vaří pivo. Možná vám pandareni do Warcraft universa moc nesedí, nicméně vězte, že se objevili už ve Warcraft 3 a jejich dosavadní nezávislost na vývoji světa vysvětlují autoři neprostupnou mlhou, jež zahalila Pandarii po rozdělení světa.

Velice zajímavá je třeba možnost si zvolit frakci až po odehrání prvních 10 levelů, a možná jsem naivní, ale vůbec by mi nevadilo, kdyby si v příštím datadisku mohla každá rasa zvolit svou příslušnost až po určité době strávené s postavou. Promíchání obou frakcí různými rasami by mohlo způsobit nával nových možností a postupů ve hře.

Do vínku dostali pandareni takové vrozené vlastnosti jako třeba dvojnásobný bonus z rested či o patnáct bodu zvýšené zkušenosti u vaření. Primárním úkolem hráčů bude rozluštit tajemství hlavních nepřátel pandarenů, takzvaných sha, kteří sužují jejich domovinu, a následně je porazit.

Monk-music!

Novým povoláním pro všechny je tentokrát monk - mnich. Monk je velice flexibilní, jelikož dokáže zastat jakoukoli roli, záleží jen na specializaci. Tankové a útočníci využívají energii jako zdroj pro své schopnosti, zatímco léčitel má naopak pouze manu. Nicméně, všichni tři využívají systém chi, což je něco jako vnitřní síla.

Například tank funguje ve spojení různorodých pohybů a posilňování se lektvary vlastní výroby. Léčitelské povolání zastupuje bylinkář spoléhající se na původní recepty svých předků, které velmi efektivně kombinuje s pandarením stylem boje. V neposlední řadě je tu útočník, který se dle očekávání snažní svými kopy a údery nepřátele přivést zpět k rozumu.

zdroj: Archiv

Talentový strom? Spíše keřík.

Důležitou novinkou v datadisku je změna systému talentů. Můžete si nechat zdát o obrovských talentových stromech, kde jste mohli zkoušet rozdělování několika desítek bodů do různých variant. Blizzard, ve snaze zjednodušit nám veškeré rozhodování, připravil systém, kde si každých 15 levelů vyberete jeden ze tří nabízených talentů. Někdy jde o pasivní talenty, jindy o aktivní. Vždy platí, že si můžete vybrat pouze jeden z aktuálně nabízené sady tří talentů a nemůžete investovat do ostatních. Je pravda, že talenty jsou rozložené dosti citlivě a není problém svoji postavu trochu diverzifikovat, nebo držet v jasně dané větvi.

Další novinkou jsou souboje petů. V minulém datadisku Blizzard představil archeologii, která se moc neosvědčila, tentokrát tedy vsadil na (v jiných hrách vyzkoušenou) jistotu a zapracoval do hry novou možnost hledání a sbírání malých potvůrek. Musím bez mučení přiznat, že jde o trefu do černého.

Každý tvor má speciální schopnosti, sbírá je postupným získáváním zkušeností a zvyšováním levelů až do pětadvacátého. Souboje se odehrávají kolovým systémem, přičemž v každém kole můžete použít jednu schopnost, vyměnit peta nebo zkusit ulovit soupeře, což funguje pouze při souboji s PvE petem, nikoli proti reálnému hráči.

Jen počkej, Garroshi!

Pandaria se samozřejmě nemůže obejít bez nových raidů a dungeonů. Dokonce jsme se dočkali PvE scénářů, což je nový systém rychlých instancí pro maximálně tři hráče, bez ohledu na specializaci. Jedná se o příběhově laděné dungeony zasazené do aktuálního světa či nedávné minulosti. V praktické rovině se jedná o postupné skupinové úkoly, které vás dovedou až k hlavnímu bossovi.

Klasické instance pro pět hráčů se nijak zvlášť nezměnily. Stále si můžete vybrat mezi normální či heroickou možností a nechybí ani perfektní systém hledání party do instancí. Pokud jste hráli Cataclysm, platí známé omezení celkového item levelu vašeho vybavení pro vstup do heroic modu instance či raidu přes Dungeon Finder.

Čeká vás devět dungeonů, z nichž je šest (těch nových) situovaných do asijského prostředí. Tři zbylé vám budou jistě velmi dobře známé, jelikož se jedná o heroic verze starých instancí – Scarlet Monastery a Halls plus Scholomance získaly privilegium objevit se v novém datadisku.

Raidy jsou aktuálně otevřené dva, přičemž při spuštění Pandarie fungoval pouze jeden – Mogu'shan Vaults, který už je dobytý všemi předními guildami, jak na normal, tak na heroic obtížnost. Postupně se setkáváte s hlavními nepřáteli a rozkrýváte spletitou síť podsvětí Pandarie v klasických, asijsky laděných prostorách. Druhý, nově dostupný raid – Heart of Fear, je sídlem, či spíše úlem bytostí podobných hmyzu daleko více než humanoidům. Jsou to klaxxi a podle posledních událostí se i tato rasa musela poklonit několika skupinám na hero mód.

Nepřátel se nelekejme, na množství nehleďme

Datadisk dostal do vínku dva nové battlegroundy a jednu arénu. Blizzard se tak snaží protlačit nové systémy, co se PvP týče. Obě nová bojiště nabízejí zbrusu nové postupy a částečně odkrývají možnosti, kterých se můžeme dočkat v budoucnu. Silvershard Mines se snaží parafrázovat známý mod z Team Fortress, kdy frakce ovládá vozík plný materiálu jedoucí po kolejích a získává body ve chvíli, kdy vozík dorazí do cíle.

Druhý battleground – Temple of Kotmogu využívá systém last longer, kdy se snažíte získat předmět a pohybovat se s ním, co nejblíže středu bojiště a zároveň vydržet, co nejdéle naživu, jelikož vaše frakce kontinuálně získává body. Logicky platí, že čím dále od středu, tím méně bodů získáte.

zdroj: Archiv

Oproti Cataclysmu, kdy žádná nová aréna nepřibyla, tentokrát dostáváme možnost navštívit Tol’Viron arénu. Je velmi podobná Nagrand aréně, která je mimochodem považovaná za nejvyrovnanější arénové bojiště. Je to čtvercová plocha se čtyřmi sochami umístěnými blízko rohů. Aktuálně je ve WoWku k dispozici šest arén a jedenáct battlegroundů, přičemž se nejspíše připravuje dvanáctý, stylem podobný Warsong Gulchi – tedy capture the flag systému.

Vývojáři se zamysleli a přišli na způsob, jak omezit dobu strávenou postáváním v hlavních městech - zrušili maximální počet každodenních úkolů. Za splnění těchto úkolů získáváte nejen reputaci či několik goldů, ale i další herní měnu, kterou si můžete následně vyměnit za možnost, například, druhého lootu z bosse, kde vám nepřálo štěstí, a nedostali jste nic. Rozhodně je to zajímavé, ale nechci uvažovat nad možnými dopady na lidech, co neznají míru.

Sbohem a šáteček?

Po více než měsíci stráveném ve hře se mi Pandaria hodnotí velice lehce. Na datadisku je znát spousta práce, k vidění je řada úprav a nových herních prvků, které převažují misky vah k velmi dobrému hodnocení. Kde bych doporučoval Blizzardu trochu ubrat, je stylizování naprosto všeho směrem na Východ. Pandarii doporučuji vyzkoušet nejen těm, kteří opustili WoW kvůli Cataclysmu. Hratelností bych ji totiž neváhal přirovnat k Lich Kingovi.

Pokud prahnete po dalších informacích o Pandarii, nezapomeňte se podívat na naši partnerskou fanstránku WoWfan, která je součástí programu Fanatics, kde naleznete detailní informace, novinky a rozbory týkající se čehokoli o World of Warcraft.

Verdikt:

Čtvrtý datadisk pro World of Warcraft se hráče ztracené v posledních měsících a letech snaží získat zpět, což se mu ve výsledku daří a dává tak zapomenout na nemastný neslaný Cataclysm.

Nejnovější články