Arcade Olé! #6: Operation Thunderbolt
zdroj: tisková zpráva

Arcade Olé! #6: Operation Thunderbolt

22. 8. 2012 20:00 | Novinky | autor: Martin Bach |

Bývalé Československo zažilo nespočet drobných příběhů hráčského nadšení. Ti nejšťastnější si je zažívali v klidu domova na vzácných osmibitových počítačích, ostatním nezbývalo, než hledat ve svém okolí neméně vzácná místa s arkádovými automaty. Když se dnes takového pamětníka zeptáte, kam chodil hrát, okamžitě začne chrlit historky o koupalištích, obchoďácích, kinech nebo horských hotelích, kde strávil na automatech desítky hodin. Já bych se rozplýval třeba nad maringotkami, které přijely jednou za dva měsíce s poutí na náměstí do Vlašimi, Petr Poláček by vám povyprávěl o kině Horník ve Zbýšově, kde s kamarády drtil jednu dávno zapomenutou wrestlingovou hru.

Foto: Pavel Dobrovský

Své vzpomínky na automatové časy mají samozřejmě i Vesly a Honza z Arcadehry.cz. „Když jsme jezdili za babičkou do Poděbrad, trávili jsme spoustu času v obchoďáku jménem Jiřík. Byly tam originální automaty stříleček Tiger Heli a 1943, které jsme obdivovali už jen kvůli tomu, jak dokonale vypadaly,“ říká na tohle téma Vesly.

Honza Orna, majitel muzea v Červeném Újezdě, si zase vzpomíná na vytoužený automat Crossbow, který jezdil hrát do pražské Kotvy. A pak tu máme samozřejmě i další místa, která jsme záviděli všem Pražákům - obrovskou hernu v Paláci kultury a slavnou „Fučíkárnu“ s hromadou ruských, ale i originálních automatů.

Ptáte se, proč se k našim osobním vzpomínkám vracíme právě na úvod článku o Operation Thunderbolt? Na to vám odpoví sám Honza z Arcadeher: „Thunderbolt byla hra, která byla v těsně porevolučním Československu velmi obvyklá a přímo s tímto originálním automatem má díky tomu takřka dobové zkušenosti mnoho tuzemských hráčů.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pistolové střílečky jako Operation Thunderbolt, nebo její o rok starší předchůdce Operation Wolf, byly koncem osmdesátých let velmi populární i na západě, začátkem devadesátých let se jich ale začali provozovatelé heren v Německu a dalších zemích zbavovat. Tamní hráči chtěli nové tituly s 3D grafikou a optickými pistolemi, ale za bývalou železnou oponou byl po těchto hitech stále velký hlad.

I automat, který je nyní v aréně v Červeném Újezdu, prošel československými hernami a Orna jej koupil od polského obchodníka, který na této scéně podniká dodnes. Mnohem důležitější než koupě relativně funkčního a pěkného Operation Thunderbolt byl ale předcházející nákup Operation Wolf.

„Ten automat jsme přivezli ze šroťáku, byl úplně na odpis a na jeho poškozeném kabinetu je to dodnes vidět,“ vysvětluje Honza a vzápětí nám popisuje desítky hodin, které spolu s Veslym opravami automatu strávili. Nebyl to ale ztracený čas - hru se povedlo „nějakým zázrakem“ opravit a když pak přišla možnost koupit i Operation Thunderbolt, nebylo zde nic, čeho by bylo třeba se bát.

Největším lákadlem Thunderboltu byly bezesporu dvě pistole. Operation Wolf přišla s jednou bouchačkou, ve druhém díle autoři přidali dalšího hrdinu a znásobili tak samozřejmě i příjem provozovatelů heren. Zajímavé je už samotné technické řešení pistolí. Nejde o světelné zbraně s optikou, které byly běžné v pozdějších letech. Taito naopak sáhlo do minulosti a zvolilo řešení pomocí odporů.

Každá zbraň je napojená na potenciometr a A/D převodník posílá na základní desku informace o poloze zbraně na osách X a Y. „Jinými slovy, čočky na hlavni vůbec nic nesnímají, všechny informace, které hra potřebuje, jsou snímány v její spodní části, která je napevno uchycená ke kabinetu,“ dovysvětluje chytré řešení tehdejších výrobců Orna.

Velmi jednoduché bylo i zpracování force-feedbacku. V každé zbrani je umístěn malý 12V motůrek, který pohání zařízení, ve kterém malé závaží léta neustále dopředu a dozadu. Jakmile dá tedy hra signál, že hráč mačká spoušť, motůrek se zapne a pistole vibruje. „Tyhle mechaniky se samozřejmě docela rychle ochodí a třeba takový Terminator 2, na kterém už jsou nastříleny tisíce hodin, už spíše jenom tak škytá,“ doplňuje Vesly.

zdroj: Archiv

Nebyly to ale jenom technologie, které udělali z Operation Thunderbolt známou hrou. Taito totiž navázala na snahu, kterou naznačila už u Operation Wolf a připravila pro svou střílečku i jednoduchý příběh, což v tehdejších akčních hrách nebyla zrovna obvyklá záležitost. K hrdinovi prvního dílu Royovi Adamsovi se přidal další člen speciálních jednotek jménem Hardy Jones a společně zachraňují americké rukojmí ve fiktivní africké zemi Kalubya, kam byli uneseni v letadle teroristy.

Pokud jste trochu zběhlí v moderní historii, možná vám v tuto chvíli sepnula jedna poněkud skrytá souvislost. Hra je totiž skutečně inspirována reálnou událostí z roku 1976. Ta je známa jako Operace Entebbe, ve své době ale byla izraelskými speciálními jednotkami pojmenována i jako Operace Thunderbolt.

Každopádně, i v reálu došlo k únosu letadla, které Palestinci i se 104 rukojmími přesměrovali nejprve do Libye, a pak do Ugandy, kde proti nim zasáhlo izraelské komando. Přestože tato reálná inspirace nebyla nikdy autory hry veřejně přiznána, podobnost byla nepopiratelná a Operation Thunderbolt byla jednou z prvních her vůbec, které odkazovaly k nějaké historické události.

Název: Operation Thunderbolt
Vývojář: Taito
Výrobce: Taito
Země původu: Japonsko
Rok výroby: 1988
Váha: 141 Kg
Počet hráčů: 2 (najednou)
Oficiální rekord: 148 400 bodů, Kelly R. Flewin, USA, srpen 2006

Pokud si chcete vyzkoušet Operation Thunderbolt a další desítky klasických arkádových her v jejich původní podobě, navštivte muzeum Arcadehry.cz - otevřeno je každý víkend!

Seriál Arcade Olé!: Space Invaders, Cosmic Alien, Gauntlet, Ms. Pac-Man, Battlezone, Operation Thunderbolt, Galaga, Golden Axe

Nejnovější články