Best of 2010: Překvapení a zklamání
zdroj: tisková zpráva

Best of 2010: Překvapení a zklamání

27. 12. 2010 19:25 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Co člověk, to názor. Známé pořekadlo platí dvojnásob ve chvílích, kdy se parta herních novinářů snaží dát dohromady žebříček nejlepších her uplynulého roku. Přesto jsme se o to pokusili a po dlouhých hodinách dohadů, škrtání, dohadování a přepisování jsme stanovili několik herních favoritů roku 2010. Jednotlivé kategorie a jejich výsledky vám budeme na Games.cz představovat po celý tento týden a vše vyvrcholí na Nový rok, kdy se dozvíte název hry, která v našich očích zakončila rok 2010 na příčce nejvyšší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Týden velkého bilancování na Games.cz ale zahájíme dvěma specifickými kategoriemi. Vedle ohlédnutí za nejzajímavějšími událostmi uplynulých měsíců se pouštíme i do vyhlášení největších zklamání a překvapení roku 2010. Je jasné, že se tímto výčtem noříme do značně ošemetných vod, protože naše hodnocení je do značné míry ovlivněno tím, co jsme my sami od jmenovaných projektů očekávali, ale o to více se můžete zapojit do diskuse pod článkem a sdělit nám, jak moc se vaše pohledy liší.

PŘEKVAPENÍ ROKU

FIFA 11 (PC verze)

Jsme si vědomi toho, že zařadit mezi překvapení sportovní hru není úplně očekávané, ale v případě PC verze fotbalové FIFA 11 je toto označení na místě. Lidé z EA Sports dlouho nepřímo naznačovali, že PC přestává být pro firmu důležitou platformou, a tak předělání nového ročníku fotbalu do nového enginu (známého z konzolových dílů již několik let) bylo překvapením už samo o sobě. FIFA 11 pro PC se navíc povedla i po stránce hratelnosti, a přestože kvalitou stále nedosáhla na souběžně vydané konzolové verze, oproti předchozímu ročníku šlo o nebývalý skok.

Minecraft

Pokud bychom volili osobnost roku, vyhrál by nejspíše Markus Persson - člověk, který dokázal, že úspěch může skutečně přijít odkudkoliv. Jeho Minecraft si oblíbili herní novináři a ve svých článcích dokázali nalákat obrovské publikum na ideu absolutní herní volnosti. Tedy, herní - Minecraft je velmi specifický titulem a mnoho lidí jej ani za hru nepovažuje, ovšem na jeho popularitě to nic neubírá. Obrovský komerční úspěch této hry je jednou z nejzajímavějších událostí tohoto roku a nutno podotknout, že je podepřen i velmi originálním a propracovaným konceptem.

Super Meat Boy

Co se týče faktoru překvapení, mají nezávislé hry nad těmi klasicky komerčními tituly jasnou výhodu - před jejich vydáním o nich totiž slyší málokdo. Super Meat Boy ale v tomto směru představuje výjimku, a poté co byla hra již letos v lednu s předstihem oceněna na festivalu nezávislých her IGF, těšily se na ní tisíce hráčů. K původně plánovanému vydání verze pro Wiiware nakonec nedošlo, zato jsme se ale dočkali rozšíření původního záměru a vydání hry pro PC a Xbox 360. Hardcore obtížnost, obrovský rozměr herního světa a hratelnost jak vystřižená z časů plošinovek, kdy svět ještě nebyl tak zkažený. I tím si nás Super Meat Boy získal a nebudeme nic zastírat - pořádně nás překvapil.

Two Worlds 2

Tím hlavním překvapením v případě RPG Two Worlds 2 byl fakt, že hra vůbec vyšla. Po sporech s vydavatelem se vývojáři dostali do poměrně nezávidění hodné situace a nutno uznat, že ji zvládli s bravurou. Druhé překvapení je pak nasnadě - Two Worlds 2 je výborné RPG a po slabším začátku se rozvíjí v jeden z nejlepších zážitků svého druhu v tomto roce. Dílo Reality Pump Studios bohatě zaplnilo prostor vyklizený nepříliš povedeným čtvrtým Gothicem. Hru budeme v naší recenzi hodnotit až později, společně s plánovaným vydáním české verze.

Vanquish

Ne že by se o Vanquish předem nepsalo. Ne, že by nevyšla demoverze, a ne že by za touto hrou stáli nezkušení vývojáři. Ale i tak nám dokázala tato šílená japonská akce vyrazit dech a odpočinout nám nedala až do posledního okamžiku. Tvůrci akčních her v poslední době jakoby nevěděli, kam svůj žánr dále posouvat. Vanquish jim ukázal směr - na nic si nehrát, nic nekomplikovat a nechat hráče se pořádně vyblbnout.

 

 

Největším překvapením roku 2010 podle Games.cz se stává...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ze země vycházejícího slunce k nám v podobě akce Vanquish dorazila pecka,která zastínila všechny ostatní překvapení roku 2010. Po dlouhé době jsme se dočkali funkční a netradičně pojaté akční hry, což dokázalo zastínit jak obrovský komerční úspěch Minecraftu, tak oldschoolovou záležitost v podobě Super Meat Boy. Tyto nezávislé hry byly také pro Vanquish nejtěžší konkurencí - PCčková FIFA, ani Two Worlds 2 se v této kategorii krčily spíše na pozicích outsiderů.

ZKLAMÁNÍ ROKU

 

Alan Wake

Prestižní časopis TIME přidělil tomuto thrilleru od Remedy titul nejlepší hry roku 2010. Při nejlepší vůli se s tímto rozhodnutím nedokážeme ztotožnit. Na temný příběh slavného spisovatele jsme čekali pět let a přestože se finští tvůrci drželi trochu stranou, vyprovokovali v nás očekávání jedné z nejlepších příběhových her všech dob. Bohužel, namísto toho jsme se dočkali tuctového příběhu evidentně inspirovaného celou řadou knižních klasiků a především velmi nudné hratelnosti. Po několika hodinách se svícení baterkou ukázalo být jako pěkný, ale trochu bezúčelný nápad a naplno se tak projevila stereotypnost akční části hry. A naneštěstí pro Alana Wakea, nic moc jiného než akci jsme v něm nenašli.

APB

Pokud by se tato kategorie jmenovala "průšvih roku", měla by tato hra první místo zajištěno takřka automaticky. Výrazné zklamání ale zažili v jejím případě spíše samotní autoři, než hráčská veřejnost. APB byl ambiciózní titul vydávaný v rámci EA Partners a dalo se tedy očekávat, že bude splňovat určitou kvalitativní laťku, žádné přehnané očekávání jsme ale necítili. Že nám bude nakonec ale předhozena nudná, stereotypní a špatně hratelná online akce, která během několika měsíců skončí v propadlišti dějin, to jsme nehádali ani v těch nejhorších snech.

Call of Duty: Black Ops

S velkým náskokem nejprodávanější hra letošního roku. A zároveň také jedno z největších zklamání pro dlouhou řadu fanoušků. Otázka, zda Treyarch dokáže někdy vytvořit "to pravé" Call of Duty ale stále visí ve vzduchu, a je fakt, že Black Ops má své světlé okamžiky. Především singleplayerová část hry ale trpí až neuvěřitelně špatnou umělou inteligencí a selhává i v budování atmosféry, na kterou jsme byli u CoD her vždy zvyklí. O úrovni zklamání hráčů nejlépe svědčí hodnocení uživatelů na známém serveru Metacritic - zatímco hodnocení herních novinářů přesáhla v průměru 80 %, samotní hráči byli rozhořčeni a aktuálně hodnotí Black Ops někde mezi 40-60 procenty (v závislosti na verzi).

Fable III

Peter Molyneux je mezi hráči známý nejen skvělými hrami, ale také mírně řečeno přehnanými sliby a velkohubými prohlášeními v rozhovorech. Připsat mu tedy na konto jedno z největších zklamání letošního roku není nic obtížného. A to přesto, že letos skromně prohlásil, že nikdy neudělal skvělou hru. Bohužel, Fable III tento výrok nijak zásadně nevyvrátila a zklamala nás především svou druhou polovinou, od které jsme očekávali víc, než jen sled jednoznačných politických voleb. Pravda, většině novinářů a hráčů se třetí díl historek z Albionu líbil, z pohledu naší redakce šlo ale o nedotažený pokus o rozšíření jinak celkem funkčního konceptu.

Mafia II

Rádi bychom byli za patrioty a tuto hru z výčtu zklamání roku vynechali, ale faktem je, že druhý díl nejúspěšnější české hry všech dob si svou pozici na tomto místě zaslouží hned z několika důvodů. Svou zásluhu na tom má dozajista i dlouhý a komplikovaný vývoj v brněnských kancelářích 2K Czech, během kterého jsme od PR manažerů a samotných tvůrců slyšeli obrovské množství nikdy nesplněných slibů. Řada původně plánovaných prvků byla z finální hry nakonec vypuštěna a díra po nich byla tak veliká, že si toho nemohli nevšimnout ani ti nejzarytější fanoušci (a že jich v našich končinách je). Mafia II tak i přes řadu pozitiv působí jako nekompletní a ne zrovna celistvá hra, která dává hráčům ochutnat, ale dojíst je už nenechá. Tolik propagovaný příběh se nakonec scvrkl v průměrnou gangsterku s nesympatickým hrdinou v hlavní roli a situaci nezachránily ani dodatečné DLC balíčky.

 

 

Největším zklamáním roku 2010 podle Games.cz se stává...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Od APB jsme zase tolik nečekali a slovo "průšvih" bylo kolem této hry skloňováno už pár měsíců před vydáním. Call of Duty: Black Ops zase zachránil poměrně povedený multiplayer a Fable III vytáhl z bahna především humor a solidní motivace pro opakované hraní. A ačkoliv jsme během redakčních debat zcela vážně uvažovali o tom, že výslednou "facku" skutečně udělíme Mafii II, vlastenectví v nás nakonec přeci jenom zvítězilo. V jediné negativně laděné kategorii našeho ohlédnutí za rokem 2010 tak nakonec glejtem hanby vyprovázíme vývojáře z Remedy za promarněnou příležitost jménem Alan Wake.

V rámci naší série Best of 2010 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2010, doposud vyšly následující: Best of 2010: Hra rokuBest of 2010: Nejlepší akční hraBest of 2010: Nejlepší adventuraBest of 2010: Nejlepší závodní hraBest of 2010: Nejlepší RPG; Best of 2010: Nejlepší strategie; Best of 2010: Nejlepší sportovní hra; Best of 2010: Překvapení a zklamání; Best of 2010: Události roku (část první); Best of 2010: Události roku (část druhá)

Nejnovější články