Best of 2014: Nejlepší hra, kterou nikdo nehrál
zdroj: tisková zpráva

Best of 2014: Nejlepší hra, kterou nikdo nehrál

20. 1. 2015 20:55 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Jestliže obecně platí, že člověk míní a pánbůh mění, tak v naší branži se na nevyzpytatelnost neviditelného hybatele událostí vymlouvat nelze. Vývojáři sice míní, poněvadž jsou to také jen lidé, ale namísto libovolného pánaboha rozhodují o úspěchu či neúspěchu hráči a jejich zájem, který vždy nemusí souviset s kvalitou či nekvalitou daného titulu. Proto se stává, že i skvělé hry rychle zapadnou, a buď se neprodávají, nebo se na ně přinejmenším zapomene. Obě varianty jsou samozřejmě špatné, proto jsme i za rok 2014 vybrali pětici výborných her, na které by se zapomenout nemělo, přestože vyšly ve špatný čas, nestrefily se do aktuálního vkusu hráčů nebo jen tvůrci zanedbali propagaci. Vzpomínejte na ně, kupte si je, hrajte je, jen je (probůh) nenechte upadnout v zapomnění.

Transistor 

Jakkoli nelze o druhé hře studia Supergiant prohlásit, že by po ni neštěkl ani pes, přesto se jí nedostalo a nestává stejné pozornosti jako rovněž výborné prvotině Bastion. Snad za to může vydání hry nedlouho před herní výstavou E3, kdy se hráči soustředili spíše na očekávané novinky z Los Angeles, na první pohled ne zcela srozumitelný, ale nesmírně zábavný koncept, nebo dosti vyhraněná grafická stylizace.

Důvody zkrátka neznáme, proč sláva Transistor nevystoupala ke hvězdám, přestože nabídla unikátní atmosféru, styl vyprávění, úchvatnou hudební výpravu a velmi svěží hratelnost. Jisté ale je, že pokud jste Transistor nehráli, musíte to napravit co nejdříve.

Sunset Overdrive 

Přerušení exkluzivní spolupráce se Sony nebylo od Insomniac Games zcela zjevně správné rozhodnutí. V té chvíli se doposud velmi úspěšnému studiu přestalo dařit - komerčně i kriticky. Outernauts, Fuse a Ratchet & Clank: Into the Nexus Insomniac díru do světa neudělaly (právě naopak) a čekalo se, co vzejde s exkluzivní spolupráce s Microsoftem na Xbox One akci Sunset Overdrive. A výsledkem je naprosto šílená, pastelově barevná a rovněž zábavná hra, která sice sbírá výborné hodnocení od hráčů i recenzentů, ale svými prodeji neoslnila.

Necelých 800 tisíc prodaných kusů je i na platformově exkluzivní hru spíš málo a zdá se, že na vině je špatný odhad vkusu majitelů Xbox One. Možná by se podobně bláznivá hra setkala s vřelejším přijetím u majitelů PS4, kteří jsou na podobné vylomeniny zvyklí. Možná... Dvojku už asi Insomniac Games dělat nebudou, což je škoda, protože by mohli rozvést zajímavé nápady naťuknuté v jedničce.

Endless Legend 

Tvůrci z Amplitude Studios se v roce 2014 opravdu pochlapili. Jednak zvládli dokončit výbornou rogue-like hru Dungeon of Endless, která několik měsíců vězela v early access sekci, ale ještě předtím světu dali parádní variaci na Civilizaci s názvem Endless Legend. "Endless Legend je tahovka, ale přitom s realtimovými prvky, a zároveň komplexní budovatelský simulátor, kterému však přes veškerou složitost nechybí charisma, smysl pro detail a osobité kouzlo," rozplýval se nad hrou v recenzi Ondra Švára, a podobné pocity zažije každý, kdo se do hry pustí.

Pokud jste se tedy doposud věnovali výhradně plnění politických, vojenských a jiných cílů v rovněž povedené Civilization: Beyond Earth, odložte ji na chvíli stranou a věnujte se Endless Legend. Čekají vás parádní mapy, zábavné taktické souboje, originálně zpracovaný management vaší říše i netradičně navržené universum, které vás vtáhne a nepustí. Možná už se pak zpátky k Civilizaci nikdy nevrátíte.

Child of Light 

Ubisoft možná na konto problematického vydání Assassin's Creed Unity nemá momentálně u hráčů nejlepší pověst, ale ještě v létě všichni francouzské firmě fandili za to, že posvětila vývoj dvou "malých" her - Valiant Hearts a Child of Light. Oba dva tituly se snažily hráče zaujmout nejenom netradičně stylizovanou grafikou, ale i zpracováním námětů. V tomto ohledu excelovala zejména válečná výpověď Valiant Hearts, která však tak trochu zapomněla na to, že je také hra (nebo by měla být). Naproti tomu Child of Light zábavně zkombinovala plošinovku, RPG i adventuru, nabídla kooperaci a hlavně nás okouzlila audiovizuální nádherou i zdánlivě dětským, ale ve skutečnosti dosti temným příběhem.

Bohužel těch, které hra okouzlila, nebylo (navzdory vydání hry na prakticky všechny platformy) příliš. Několik desítek tisíc prodaných kusů je vážně málo. Naštěstí byl vývoj hry natolik levný, že i navzdory nízkým prodejním číslům si na sebe hra podle Ubi vydělala. Neznamená to automaticky, že se dočkáme pokračování, ale dalších podobně progresivních projektů určitě. A když se k Child of Light vrátíte a koupíte si ji, tak vás čeká nejenom nádherný zážitek, ale navíc podpoříte snahy kreativních lidí v Ubi, co raději zkouší něco nového, protože už mají dost práce na dalších Far Cry či Assassin's Creed hrách. 

Final Fantasy X/X-2 HD 

Ignorace tohoto povedeného remaku klasických RPG z PS2 je spíše tuzemskou záležitostí. Japonská RPG už zkrátka nemají v našich luzích a hájích tak početnou základnu fanoušků jako kdysi, protože jinak by se tak kvalitní titul musel prosadit na PS Vita i PS3, kde podobný typ her zoufale chybí. Desítka byla posledním titulem v sérii, který se držel klasických postupů při stavbě vyprávění i v soubojích a nabídl strhující příběh, co v rámci série patří k nejlepším.

HD remake desítku i ztřeštěný spin- off X-2 nabízí v precizně oprášené podobě s řadou bonusů, která vyniká zejména na PS Vita, ale nemá se zač stydět ani na PS3. Ostatně, když člověk porovná kvality Final Fantasy X/X-2 HD s dvojicí posledních FF her (XIII-2 a Lightning Returns), tak jen kroutí hlavou, jak může mít kvalita tvorby vývojářů ze Square Enix tak sestupnou tendenci. Proto neváhejte a jestli jste Final Fantasy X/X-2 HD přešli jako "další zbytečný HD remake", svou chybu co nejdříve napravte. Pro vaše vlastní herní dobro.

 

A titul nejlepší hry, kterou málokdo nehrál, ale je třeba to napravit, získává dle redakce za rok 2014...

bestofnehral zdroj: tisková zpráva

Transistor 

Kdepak, není třeba smutnit, že zrovna Transistor usedl na zdánlivě smutný trůn pro korunovaného krále her, které nikdo nehrál. Naopak je třeba tento stav změnit, abychom měli i v budoucnu možnost hrát nápadité, stylově zpracované a vždy skvělou hudbou Darrena Kroba podkreslené tituly od Supergiant Games. Šiřte tedy slávu Transistor, kde jen můžete, protože futuristická jízda za pomstou, protkaná mrazivými i dojemnými monology si zaslouží, aby se na ni nezapomnělo a uvízla v srdcích hráčů, co oceňují kreativitu i řemeslnou zručnost.

V rámci naší série Best of 2014 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2014, doposud vyšly následující kousky:

Nejnovější články