Best of 2014: Nejlepší indie (nezávislá) hra
zdroj: tisková zpráva

Best of 2014: Nejlepší indie (nezávislá) hra

13. 1. 2015 20:30 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Stačí jeden pohled nejenom na Steam, ale i konzolové služby PSN, Xbox Live či Nintendo eShop a je zřejmé, jaký druh herní produkce má navrch, minimálně početně - dlouhá léta odstrkované (pfff, to je jen pro ouchyly a hipstry) nezávislé hry vytvořily hlasitou opozici rozmáchlým blockbusterům od velkých vydavatelských firem a studií, se kterou se nemusí počítat, nýbrž už přirozeně počítá. Mimo jiné tím hráče po celém světě a bez ohledu na využívané zařízení dostaly indie hry do velmi příjemné situace, kdy si nevybírají v jednu chvíli ze dvou či tří atraktivních her, nýbrž volí mezi stovkami a tisícovkami her, co by stály za hřích. Rok 2014 navíc v plné kráse předvedl, že i v počtu prodaných kusů se leckteré nezávislé hry začínají tzv. velkým hrám blížit, aniž by to jejich tvůrce nutně vedlo k překotné transformaci na velká studia. Kdepak, mají rádi svou tvůrčí volnost, což třeba loni dokázalo vydání her jako Legend of Grimrock II nebo Transistor. Ani jedna hra není pro tvůrce debutem, ale přesto se kvalit nezávislé tvorby drží a figurují tudíž obě i v naší TOP 5. A Jaké další indie hry nám loni padly do očí a škrábou tam naše rohovku dodnes?

Monument Valley 

Námětem ani herním konceptem mobilní hra od Ustwo svět na hlavu nepostaví, ale jestli chcete občasnému hráči nebo úplnému ne-hráči ukázat, jak mohou být hry elegantní, vkusné, kouzelné, snadno uchopitelné a zábavné bez nudného zjednodušení, nemáte lepší volbu. Veteránům logických her připomene Monument Valley dvojici Echochrome her, které hádanky rovněž stavěly na hrátkách s perspektivou po vzoru obrázků M. C. Eschera, navíc v podobně minimalistické a stylizované podobě.

Monument Valley razí stejný přístup, který tvůrci opatřili kouzelnou hudbou a grafikou vyprávěný příběh, díky němuž uplynou dvě až tři hodinky se základní hrou jako když luskne prstem. Zážitek za pár babek si můžete prodloužit prostřednictvím levelů z DLC, ale už to není ono. Monument Valley je zkrátka jedna z nejvíce okouzlujících her roku 2014 a neměla by chybět na žádném mobilu a tabletu bez ohledu na preferovaný operační systém. 

Nidhogg 

Hranice mezi uměleckým experimentem a perfektně fungujícím produktem může být zatraceně tenká a Mark Essen alias Messhof kolem ní ve svých hrách pravidelně krouží jako vlk kolem ohrady plné ovcí. Audiovizuálně tak Nidhogg zůstává do značné míry zaseknutá v teritoriu uměleckého experimentu, když  na hráče vypouští pulzující změť barevně výrazné, ale primitivně jednoduché grafiky a podobně "vyfiknuté" hudby z pera losangeleského producenta Daedela. Herně už ovšem Nidhogg dává čistě experimentální tvorbě sbohem a bez výčitek kráčí směrem k adrenalinové akční zábavě, plynoucí zejména z překvapivě propracovaného soubojového modelu.

Střet jednoduché grafiky a efektních (snad i nechutných) zvuků s překvapivě širokou škálou pohybů s mečem i bez něj vytváří kontrast, který člověka uhrane v první minutě a naprosto jednoduše mu nedovolí od rozehrané partie vstát dokud venku nekřičí ptáci. A když se do šermířských soubojů pustí člověk s živými kolegy přes internet, ale ještě lépe na jednom počítači, je zaděláno na závislost, kterou si možná pamatujete z klukovského zápolení v Scorched Earth nebo Worms.

This War of Mine 

Řada z nás tušila už před vydáním, že Poláci s 11 bit Studios hnětou v rukách něco výjimečného a předtucha se vyplnila. Z čeho mohla pramenit naše jistota? Třeba z námětu, který hráče v rámci válečného konfliktu nepostavil na žádnou z bojujících stran, ale dal mu do rukou otěže nad osudy obyčejných civilistů. "Tady máš bandu statečných, smutných, zbabělých, zákeřných, líných nebo činorodých duší (vyber si!) a postarej se, aby přežili. Jak? Záleží na tvém svědomí," jakoby říkali tvůrci, kteří dle svých vlastních slov vypili během vývoje litry vodky a hektolitry piva, protože pracovat s válečnou tematikou z pohledu běžných lidí jako největších obětí jakéhokoli boje, není nic jednoduchého ani pro otrlé.

This War of Mine není zcela běžná hra nejenom zpracováním svých mechanismů, kdy vlastně panáky ovládat příkazově stylem The Sims, ale liší se zejména bezskrupulózně přímočarou prezentací následků každé z voleb, které hráč učiní. Umírají kvůli němu lidé, když se rozhodne myslet hlavně na sebe a své svěřence. Umírají jeho svěřenci, když se rozhodne pomoci druhým. Nebo naopak přežijí, ale nemohou zapomenout na ne zcela morální jednání, ke kterému je vedl pud sebezáchovy. This War of Mine tak v prvé řadě ukazuje, že nic není černobílé normálně, natož pak ve válce, kde se člověk snaží "jenom" přežít. 

Transistor 

Vedle Monument Valley další stylovka v redakční TOP 5, ale tentokrát více příběhová a podpořená snahou o srozumitelný herní systém s možností komplexního využití v soubojích. Styl ale převažuje a zejména s pomocí melancholické zápletky či úžasné hudby Darrena Korba vytváří zážitek, na jehož konci člověk sedí, přemítá a v hlavě skládá všechny události do celku. Putování zpěvačky, co během útoku přišla o hlas, zatímco roli komentujícího parťáka obstarává duše chlapíka uzavřená v obřím meči, kterým jej rabiáti propíchli, je plné bolestně úsměvných i vyloženě mrazivých okamžiků.

Když slyšíte duši mrtvého, jak se během putování futuristickou metropolí loučí se vším, co měl rád, máte pocit, že stojíte  u smrtelné postele blízkého člověka. Přesto boj nevzdáváte, protože i poslední úkol je třeba splnit. A tak se musíte probít desítkami jednoduchých i složitých bitev, které kombinují akční hratelnost s tahovými bitkami a proměnlivým prostředím, v němž je třeba projevit taktické vlohy. Supergiant Games edy vsadili hlavně na atmosféru a příběh, ale když se přistihnete, jak hru spouštíte znovu kvůli hudbě či odlišnému přístupu k soubojům, je nad slunce jasné, že hratelnost rozhodně neošidili. Naopak. 

Legend of Grimrock II 

Nadšené reakce hráčů na první Grimrock názorně předvedly, že domnělou smrt některých žánrů nezpůsobil nezájem hráčů, ale neschopnost tvůrců vytvořit v určité době kvalitní hru. Podívejte se, jak se opět daří adventurám a samozřejmě i dungeonům. Otevřená RPG s možností volného pohybu typu The Elder Scrolls nebo Gothic jsou zkrátka jiné kafe než dungeony, které stejně jako kdysi stojí zejména na zapeklitých hádankách, složitých podzemních i venkovních labyrintech, pečlivé správě zdrojů a dynamických soubojích navzdory pohybu po čtvercích. Jestliže dříve panoval názor, že pohyb po čtvercích je v přímém rozporu s dynamickou hratelností, první Grimrock obecně přijímaný úzus nahlodal a druhý Grimrock se mu vyloženě vysmívá. Ani ve Skyrimu nenajdete stejně obtížné a dynamické souboje jako v Legend of Grimrock II, ve kterých se hráč musí neustále pohybovat, hledat nejvýhodnější pozici, upravovat v reálném čase taktiku a obecně řečeno se snažit.

Ani se navíc nemusíme bavit, že o složitosti hádanek, často roztažených v Grimrock II přes několik pater dungeonu nebo dokonce i více dungeonů, si mohou nechat tradiční RPG hry jenom zdát. Na druhý Grimrock je zároveň krása pohledět a jestliže jednička časem mohla jednou nohou uvíznout v bahně monotónnosti, dvojce nic podobného na konto střídání venkovních lokací a dungeonů nehrozí. Legend of Grimrock II je větší, hezčí a po všech stránkách propracovanější než jednička. Finové z Almost Human se zkrátka předvedli v tom nejlepším světle.

 

A nejlepší nezávislou hrou roku 2014 podle redakce Games.cz se stává… 

bestoof2014_indie zdroj: tisková zpráva

This War of Mine 

Položíme vám pár jednoduchých otázek. Už se vám podařilo dožít konce války? Kolik lidí vám přežilo? A měli jste absolutně čisté svědomí? Cítili jste se jako vítězové, nebo jste spíše přemýšleli, co vás to stálo? This War of Mine je funkční a zábavná herně, o tom není sporu. Na ocenění pro nejlepší nezávislou hru roku má ale podle nás nárok zejména kvůli uchopení válečné tematiky a způsobu, jakým hráče vtahuje a nechává prožívat dění - válku, boj o život, boj o kus žvance, boj o kus matrace a deset minut spánku, boj o poslední zbytky lidskosti.

V rámci naší série Best of 2014 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2014, doposud vyšly následující kousky:

Nejnovější články