Best of 2014: Překvapení a zklamání roku
zdroj: tisková zpráva

Best of 2014: Překvapení a zklamání roku

5. 2. 2015 20:00 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Blížíme se do finále. Brzy vyhlásíme nejlepší hry roku 2014 podle redakce i čtenářského hlasování, ale ještě před tím je na čase shrnout, které hry nás v roce 2014 nejvíce překvapily, a které naopak zklamaly. Kandidátů bylo, jako obvykle v obou kategoriích, celá řada. A jako každý rok je třeba zdůraznit, že nejde o výběr nejlepších a nejhorších her. Hry, které pro nás byly zklamáním, neoznačujeme nutně za špatné, jen výrazně nenaplnily naše očekávání. A přesně opačně je to s hrami, které nás překvapily. Čekaly jsme od nich méně nebo vůbec nic, ale když vyšly, s chutí jsme si je zahráli, i když se nedostaly mezi nejlepší ve svých žánrových kategoriích. A o které hry se jedna?

Překvapení roku

Middle-earth: Shadow of Mordor 

Někteří členové redakce sice potají doufali, že se dočkají povedené hry z Tolkienovy Středozemě, ale nahlas nikdo nevyjádřil naději, že by od slepence několika mechanik ze známých her čekal něco vysoce nadprůměrného. Skutečnost je ale taková, že spojení skvěle fungujícího Nemesis systému, mechanik z Batman či Assassin's Creed her a napínavé autorské fikce na motivy Tolkienova díla vytvořilo akční trhák, ke kterému si člověk na chvíli sednul, že ho vyzkouší, ale horko těžko se od něj zvedal v pozdních ranních hodinách. A druhý den se opakovalo to samé. Třetí také atd.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments 

"Co mají všichni letos s tím Sherlockem? Vždyť už jich udělali tunu a nikdy to nebyla žádná pecka," divil se nejmenovaný člen redakce, proč se zvěsti o kvalitách nové Sherlock Holmes hry šíří i mimo typické adventurní kruhy. Následně si, stejně jako ostatní, Crimes & Punishments zahrál a skoro litoval, že sérii doposud míjel. Neměl k tomu ale důvod, hlavně že nevynechal tu nejnovější.

Jakkoli si Sherlock Holmes detektivky od Forgwares drží poměrně konstantní kvalitu, až loňský díl přinesl zásadní posun k lepšímu po stránce herní (velká míra volnosti v řešení případů), technologické (tvůrci poprvé použili Unreal Engine 3) i příběhové (dosáhli skutečného sherlockovského feelingu). Zkrátka jde o nejlepší detektivku roku 2014 a snad i řady let dozadu.

South Park: The Stick of Truth 

Od spojení populární licence s žánrem japonského RPG jsme čekali hru plnou ikonických hlášek, fekálního humoru a nekorektních výjevů, ale nečekali jsme, že se u ní budeme řadu hodin extra bavit. Tvůrci z Obsidian si ale se vždy ošemetným zpracováním licence poradili na jedničku nejenom scenáristicky, nýbrž i po stránce hratelnosti.

Řada hráčů se tak mohla přesvědčit, že i na Západě umí tvůrci udělat zábavné JRPG, kde namísto náctiletých děvčátek a chlapců se špičatými účesy a obrovskými meči vystupují malí kreslení smradi, co pro sprosté slovo a urážku rasy i náboženství nejdou daleko. Pokud jste Klacík pravdy nehráli, měli byste to napravit. Budete se řehtat na celé kolo a královsky bavit.

Wolfenstein: The New Order

Po nemastné a neslané hře z roku 2009 se značky Wolfenstein chopili tvůrci z nového studia Machine Games a spíše se čekalo, jestli se ztrapní, nebo se s hrou vyškrábou alespoň k nadprůměru. Kdo ale věděl, že Machine Games jsou bývalí klíčoví členové studia Starbreeze, tak potichu čekal něco víc, něco speciálního. A nakonec se dočkal.

Wolfenstein: The New Order se vykašlal na multiplayer, soustředí se na dynamickou a napínavou kampaň, ve které nechybí momenty humoru, recese, ale též až překvapivě vážného zamyšlení. Perfektní akční jízdu rámuje nápaditá příběhová i grafická stylizace a skvělý hudební doprovod, což z nového Wolfa dělá nejenom jednu z nejlepších akčních her uplynulého roku, ale i velké překvapení. Takhle dobře nakopnout klasickou značku se už léta nikomu nepovedlo.

This War of Mine 

Nezávislé hry mají moc překvapit z principu. Nejsou tolik na očích, často najednou prostě vyjdou a totálně nás sejmou jako nečekaná a rychlá letní bouřka. O This War of Mine jsme sice věděli dopředu, dokonce hru viděli na několika výstavách a fandili jsme tvůrcům, aby jejich naprosto odlišné pojetí války slavilo úspěch. Zároveň jsme si ale nebyli jistí, jestli vůbec jde postavit na válečném utrpení hru, zábavnou hru. A s radostí jsme se přesvědčili, že ano.

Kombinace strategie, do jisté míry akce a simulace ve spojení s brutálním pohledem na nevojenskou stránku války je vlastně naprosto anti-herní, přesto člověka dokáže udržet u monitoru dlouhé hodiny. Jde mu totiž o lidi a o sebe samého, protože do svých svěřenců vkládá skrze volby a rozhodnutí vlastní osobnost. Ať už se pak dožijí konce války, nebo naopak podlehnou kulce, hladu, nákaze či zradě jiného člověka, vyvolává to pocity, které žádná jiná hra vyvolat neumí. This War of Mine je proto perla roku 2014.


A překvapením roku 2014 podle redakce Games.cz se stává...

bestofprekvapko zdroj: tisková zpráva

Middle-earth: Shadow of Mordor

This War of Mine je skvělá antiválečná hra z války, South Park srší nekorektním humorem, Wolfenstein ukazuje, že se dají udělat nápadité lineární střílečky, zatímco Sherlock Holmes je zase důkazem, že adventura může být nelineární. Přesto ale naše očekávání v roce 2014 nejvíce předčil Shadow of Mordor. A jako každý rok si přejeme, aby podobných překvapení bylo i letos co nejvíce.


Zklamání roku 

Watch Dogs

Zbrusu nová značka se sice neuvedla nejhůře (a prodávala se skvěle - přes 8 milionů prodaných kopií), ale otevřené moderní město a zvolené téma měly větší potenciál. Tvůrci zajímavé prostředí nedokázaly zaplnit dostatečným množství rovněž zajímavých úkolů a událostí, takže se hraní stalo po čase rutinou a město spíš mrtvými kulisami.

Pořád jde o kvalitní hru, protože třeba multiplayer je nečekaně zábavný. Ale těch pasáží, které člověk absolvuje vyloženě z nutnosti, aby se prokousal dál, je zejména v příběhové kampani příliš mnoho. Na druhou stranu aspoň mají tvůrci v již víceméně potvrzeném pokračování co vylepšovat a nebudou mít motivaci vymýšlet místo toho blbosti.

Destiny 

Hra, ve které desítky tisíc hráčů tráví desítky tisíc hodin týdně, nemůže být špatná. A netvrdíme, že je. Naopak, Destiny je zjevně pro určitou skupinu lidí novodobá multiplayerová modla, ale nic nemění na tom, že nás hra zklamala. Čekali jsme sice spíše multiplayerovou záležitost, ale že se tvůrci na příběhovou stránku a vykreslení světa vykašlou až v takové míře, že nic z toho člověka nezajímá, to je prostě nemilé překvapení.

Nebojíme se přiznat, že Destiny zkrátka není hra pro nás, a kdyby tvůrci hru od začátku prezentovali takovou, jaká nakonec je, vůbec by se v této anketě neobjevila. Příliš dlouho se ale tvářili, že Destiny nabídne něco pro každého, což ve výsledku není pravda. 

The Crew 

Od týmu, který z velké části tvoří lidé, co mají na svědomí Test Drive Unlimited jsme čekali, že se z chyb uvedené hry (a pokračování) poučí a tentokrát závodění v otevřeném světě zvládnou na jedničku. Nepoučili se však vůbec a The Crew je na tom, co do zajímavého obsahu a vlastně i herního konceptu hůř než TDU hry.

Prostředí, tedy virtuální Amerika, je sice úchvatné, ale jakoby tvůrci nevěděli, čím ho vlastně naplnit, a co v něm mají nechat hráče dělat. A když k tomu člověk přičte nezvládnutý sociální aspekt závodění, potažmo neodladěný jízdní a fyzikální model, je jasné, že na The Crew v dobrém dlouhodobě vzpomínat nebudeme.

Borderlands: The Pre-Sequel

Od další Borderlands hry jsme čekali mnohé, ale nikdy ne zázraky. Od nového prostředí, postav a správy kyslíku jako nové mechaniky jsme ale čekali, že dohromady vytvoří zábavný Borderlands spin-off, ke kterému se budeme rádi vracet během čekání na trojku od Gearboxu.

A výsledek? Raději se vracíme k dvojce se všemi DLC, protože humor má lepší, náplň hry nápaditější a je k dispozici za babku. The Pre-Sequel není špatná hra, naopak. Ale s ohledem na boží dvojku je jenom zbytečná, čímž nás zkrátka zklamala. 

Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure 

Detektivky s Texem Murphym (Under a Killing Moon, The Pandora Directive, Overseer) vždycky patřily ke špičce - byly obtížné, dlouhé, napínavé, měly skvělou atmosféru a ještě unikátní zpracování, protože v nich hráli živí herci - ne špatně. Těšili jsme se tedy, že Tesla Effect od původních tvůrců po letech strádání a čekání na další příhody populárního detektiva přinese hru, se kterou strávíme několik napínavých večerů.

Dočkali jsem se však nejenom zklamání, ale opravdu nepovedené hry. Promyšlené rébusy a hádanky nahradily nelogické problémy, zatímco na svou dobu pokrokové technologické zpracování nahradila bída, na kterou se pořádně nedá ani dívat. Pro Texe Murphyho znamená Tesla Effect zřejmě definitivní konec a vůbec bychom se nedivili, kdyby se i tvůrci v čele s Chrise Jonesem na další tvorbu her vykašlali úplně.

 

A zklamáním roku 2014 podle redakce Games.cz se stává...

bestofprekvapko zdroj: tisková zpráva

The Crew 

Nastala klasická situace. Čím větší vidí člověk ve hře či v konceptu potenciál a čím zkušenější tvůrci za ní stojí, tím větší je riziko neúspěchu. Tvůrci z Ivory Tower se zkrátka ve své věži zamkli až příliš důkladně a bez potřebného odstupu neviděli, že jejich zdánlivě skvělé a rozmáchlé plány stojí na vratkém základu. A když se ukázalo, že The Crew prostě není zábava, tak se jim všechno sesypalo jako domeček z karet. Tak snad příště - jestli nějaké příště bude.

V rámci naší série Best of 2014 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2014, doposud vyšly následující kousky:

Nejnovější články