Fable, Black & White a další - na studio Lionhead se jen tak nezapomene
zdroj: Foto: Microsoft

Fable, Black & White a další - na studio Lionhead se jen tak nezapomene

2. 5. 2016 18:39 | Téma | autor: Petr Poláček |

29. duben není datum, ke kterému by se v historii lidstva vázaly zásadní událostí. Když nepočítáme tragický skon Ivety Bartošové, dobytí města Orléans vojsky pod vedením Johanky z Arku, překonání hranice 100 km/h v automobilu nebo svatbu Hitlera s Evou Braunovou, moc důležitého se toho v tento den nestalo. Herní průmysl ale přispěchal na pomoc a historickou reputaci 29. dubna se pokusil vylepšit definitivním koncem studia Lionhead, k němuž došlo na den přesně 20 let od jeho založení. Po období zvažování se totiž nepodařilo najít pro studio kupce, takže několik desítek zbývajících vývojářů šlo v pátek 29. dubna do práce naposledy. A protože studio Lionhead neslo díky Peteru Molyneuxovi na svých bedrech dědictví slavného studia Bullfrog, stojí za to se ohlédnout, jaké hry vlastně po Lionhead zůstanou. Kvůli některým z nich totiž řada hráčů na Lionhead jen tak nezapomene.

Na začátku března vyšla z Microsoftu poměrně překvapivá zpráva, že těsně před začátkem open bety ruší další vývoj kooperativního RPG Fable Legends a bude v následujících týdnech jednat se zaměstnanci Lionhead o jejich budoucnosti – čili jestli studio v nějakém módu přežije, nebo úplně skončí. V mezičase se objevily zprávy, že jistá skupina vývojářů by ráda vzala další vývoj Fable Legends na svá bedra, ne nutně v rámci Lionhead, ale třeba ve svém vlastním nezávislém studiu. Jestli na podobnou variantu došlo, není jasné. Žádné konkrétní informace tomu nenasvědčují.

Z tweetů celé řady vývojářů z Lionhead je ale jasné, že najít náhradní řešení, které by umožnilo další fungování Lionhead, se nepodařilo. Jeden, druhý, třetí a další členové studia uctili pátek jako poslední den v práci pro Lionhead a spol. Microsoft poskytla Eurogameru k definitivnímu uzavření studia klasický komentář: 

„Můžeme potvrdit, že po důkladném zvážení se zaměstnanci Lionhead jsme během uplynulých šesti týdnů došli k rozhodnutí Lionhead zavřít. Můžeme jenom od srdce poděkovat všem z Lionhead za jejich zásadní příspěvek nejenom pro Xbox ale i herní průmysl,“ zní vyjádření MS, které do detailu nerozebírá, čím konkrétně se tvůrci z Lionhead během dvou desítek let přispěli nejenom k rozvoji Xbox platformy, ale i herního průmyslu. Takže to zase musíme za Microsoft udělat sami.

zdroj: Archiv

Black & White 1 a 2

Dvojice her z let 2001 a 2005 patří společně s Fable hrami k tomu nejzásadnějšímu, co z Lionhead vypadlo. Proklamovaná umělá inteligence, která se bude učit, se sice nekonala a potvory pod hráčovým božským dohledem byly spíš roztomile hloupoučké, přesto obě hry nabízí zábavnou hratelnost a myslím, že obstojí i dnes. Nic podobného, a tím myslím i kopie v moderním zpracování, se totiž doposud neobjevilo.

zdroj: Archiv

Fable I, II, III, Heroes, Legends, Journey, Anniversary

Na sérii Fable se bude vzpomínat hned z několika důvodů. Zejména na prvním dílu si totiž Molyneux vybudoval svou pověst neustálé přehánějícího pohádkáře. Zároveň je ale třeba konstatovat, že první a druhý díl jsou setsakra dobře navržená akční RPG, která sice neohromí slibovanými přelomovými prvky (tok času, stárnutí apod.), ale pohltí člověka zábavnými souboji a světem, co na hráče a jeho činy viditelně reaguje. Hlavně dvojka v tomto vyniká, bohužel se ale na PC nikdy nedostala, což je velká škoda.

Vlastně by bylo fajn, kdyby někomu v Microsoftu přeskočilo a rozhodl se, že je dobrý nápad PC verzi Fable II pro PC předělat a vydat. I dnes by hra měla co nabídnout. Minimálně na rozdíl od sotva průměrné trojky, která se chtěla prosadit svým příběhem, ale nakonec ztroskotala prakticky na všem. Není vyloženě špatná, ale zároveň není ničím dobrá. Perfektní ukázka průměru po stránce designu, grafiky a vlastně všech složek, které obvykle tvoří hru.

No a Fable: The Journey? To už byla pro Lionhead naprosto zjevně zakázková práce pro Microsoft, aby bylo čím prodávat Kinect. Jde o solidní jednohubku, nic víc. Jaká by mohla být Fable Legends, to už se nikdy nedozvíme. Pár let staré první dojmy vyznívají vyloženě v neprospěch projektu, naopak dojmy z toho, co mělo být v otevřené betě, zas tak negativně nevyznívají. Ale teď už je to jedno.

zdroj: Archiv

The Movies

Nejdivnější projekt Lionhead, který se díky dohodě s Activision nakonec dočkal dokončení a vydání. Bohužel už se ale nedočkal potřebné marketingové podpory. Snaha o vydání něčeho na způsob The Sims, ale z filmového prostředí, tak vyšla vniveč. A je to škoda, protože The Movies funguje ve všech ohledech - nabízí hráčům management filmového studia, práci s herci, sestavování scénářů, stavění kulis a tak dále. Hra tedy funguje nejenom jako budovatelská strategie, ale i jako skvělý prostředek k vybití kreativního přetlaku.

Vlastně není jasné, proč se v době boomu machinima videí zrovna hra, která tvorbu vlastních filmů přímo podporovala, neuchytila. Možná, že kdyby vyšla dnes, tedy v době boomu let’s play videí, by dopadla úplně jinak – lépe. Na konto slabých prodejů bohužel nikdy nevzniklo pokračování, což ale neznamená, že byste se neměli k původní hře vrátit. Naopak.

Problém je v tom, že se The Movies nedá v digitální podobě nikde koupit. Ani na Steamu, ani na GOG. A platí to ale bohužel i o Black & White. Snad tuhle trestuhodnou chybu v EA a Activision časem napraví. Obě hry si zaslouží, aby byly pro zájemce dostupné – myslím mimo shánění krabicovek na ebayi.

Co mělo být a nebylo

Studio Lionhead má dlouhatananánskou historii oznámených, ale nikdy nerealizovaných projektů, o kterých v rozhovorech básnil hlavně Peter Molyneux, přestože nebylo vůbec jasné, o čem vlastně mají být. Typickým příkladem je prehistorická akční adventura B.C., kterou po mnoha letech nikam nevedoucího vývoje v rámci Lionheadu svěřil Molyneux do rukou satelitního studia Intrepid Computer Entertainment. Ovšem bez výsledku. Nejasnosti o tom, co má být vlastně B.C. zač, vedly ke zrušení projektu v roce 2004, kdy z něj měla být Xbox exkluzivní záležitost.

zdroj: Archiv

Dohra

Pamětníci Molyneuxova slibování si určitě vybaví projekt zvaný Dimitri, který měl všechny srazit na kolena hlavně učenlivou AI, o kterou se známý designér otíral velmi často. Spekuluje se, že z Dimitri se postupně stala Fable II, ale potvrzení chybí. Je tedy pravděpodobnější, že z Dimitri interně nebylo nic, a že v rámci experimentů pak tvůrci přišli s demoverzí Project Milo, která měla demonstrovat možnosti Kinectu. Opět ale z projektu sešlo, přestože vědomosti získané z jeho vývoje pak posloužili nejenom při vývoji jiných her od Lionhead, ale vedly prý i k řadě poznatků ohledně vývoje kinectových her vůbec.

Kolik je na tom pravdy, se možná dozvíme někdy v budoucnosti, až se Molyneux rozpovídá jako stařeček pro některý z herních magazínů, třeba LEVEL :) V mezičase však bude lepší hrát hry, které Lionhead dokončili, a s pomocí některého ze spolupracujících vydavatelů vydali. Není jich málo. Tvůrci, kteří si 29. dubna píchli v kanclech svou poslední šichtu, mají být nač hrdí. A Molyneux samozřejmě také, přestože už se studiem nemá dávno nic společného.

Nejnovější články