Gilbert: Walking Dead dokazuje masový potenciál adventur
zdroj: tisková zpráva

Gilbert: Walking Dead dokazuje masový potenciál adventur

30. 11. 2012 10:30 | Téma | autor: Adam Homola |

Adventury samozřejmě mrtvé nejsou, jen si žijí v klidu a míru s víceméně stále stejnou cílovkou, takže je ostatní žánry v posledních deseti patnácti letech výrazně přerostly - pokud jde o popularitu, prodeje i oblibu u mainstreamu. I když se ale adventurám nedostává takové pozornosti jako třeba střílečkám, občas nějaká z nich vystrčí růžky, ať už je to Heavy Rain, adventury na Kickstarteru nebo aktuální epizodická série The Walking Dead. Jedna z výrazných postav žánru, Ron Gilbert, přitom právě The Walking Dead považuje za důkaz, že pro adventury je tu větší publikum, než by mohl leckdo tušit.

The Walking Dead určitě pomáhá také známá značka populárního seriálu založeného na taktéž oblíbené komiksové předloze. Kvality všech pěti epizod jsou ale nepopiratelné a reakce hráčů taktéž. “Věci jako Sam & Max jsou nádherné a báječné hry, ale určitým způsobem jsou tak trochu jen pro určitou skupinu hráčů. The Walking Dead opravdu dokázala, že když uděláte adventuru, která je dostupná, tak se na ni všichni sesypou,” řekl Ron Gilbert v rozhovoru pro PC Gamer.

Gilbertovi se zamlouvá i epizodický model, kterého jako by se ostatní vývojáři báli, ale Telltale v něm plavou jako ryba ve vodě. Tvůrce Monkey Islandu by si rád něco epizodického udělal. Líbí se mu na tom především možnost reagovat na zážitky hráčů, podobně jako u televizních show. Možná se od něj něčeho takového v budoucnu i dočkáme. Teď má svoji adventuru The Cave těsně před dokončením, ale co bude dělat v Double Fine potom, zatím nevíme. Kdyby přišel s nějakou epizodickou adventurou, tak by se určitě nikdo nezlobil.

Sám Gilbert si uvědomuje nutnost vyvíjet adventury tak, aby zaujaly i dnešního hráče, ne jen milovníky starých point and click adventur. Přitom se z toho nemusí hned dělat střílečka, stačí se soustředit na příběh a na přístupnou hratelnost - prodejní trhák asi nebude ze hry, ve které se na každé třetí obrazovce zaseknete na několik hodin nebo dnů a budete muset řešit podivný a obtížný puzzle. Na to hlavně nemáte čas a ví to i Gilbert. Sám uznal, že dnes se o váš čas pere tolik věcí, od sociálních sítí, přes televizi, filmy a hromadu dalších činností.

Point and click adventury klasického střihu ale Gilbert samozřejmě nezatracuje. Jen si myslí, že adventury by si mohlo užít mnohem více lidí, kdyby měly trochu “živější” hratelnost. Dobrým příkladem může být jeho The Cave, což je sice adventura, ale vypadá jako plošinovka. Můžete utíkat, skákat, měnit postavy, prostě se jen vyblbnout samotným pohybem. Hezkou moderní adventurou byl třeba i ten už zmíněný Heavy Rain, ve kterém když jste něco podělali, jelo se bez loadingů dál a klidně jste mohli zabít všechny postavy a hru úspěšně dohrát.

Adventury sice nemají u velkých vydavatelů na růžích ustláno, ale dnes už snad ani nemusí. Pořád jsou velké a zajímavé projekty, které se připravují “tradiční cestou”, ať už je to nedávno potvrzená Syberia III nebo Ragnarovo Dreamfall Chapters. Pak tu je samozřejmě Kickstarter, na kterém se mohou splnit všelijaká přání. V posledních měsících se tam objevil například Larry, Broken Sword a samozřejmě Double Fine Adventure. Skoro by se až dalo říct, že jsou na tom adventury v dnešní době vlastně hodně dobře. Pořád vznikají ty klasické, k tomu nějaké nové pokusy o inovaci žánru, velké projekty typu The Walking Dead, Beyond: Two Souls a navíc tu máme ještě Kickstarter.

Nejnovější články