Hry zdarma: telefonní adventura a simulace zvířecího boha
zdroj: Vlastní foto autora

Hry zdarma: telefonní adventura a simulace zvířecího boha

4. 12. 2016 13:30 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Další přehled freewarovek se veze na odlehčené vlně - po náloži komplexnějších her se nám totiž v posledních týdnech sešlo hned několik jednodušších, ale pořád zajímavých her. Jak "adventura hraná v prostředí fiktivního telefonu" Sara Is Missing, tak i simulátor boha či dvojice agitačně nabitých her však rozhodně stojí za pozornost. No, a pak je tu i VR hra o střílení hotdogů!  

Sara is Missing (download)

Zřejmě nejlepší a nejzajímavější titul celého výběru je zároveň další hrou v narůstající řadě "simulátorů desktopů", které v posledních měsících vyšly snad čtyři včetně ICQ romance Emily is Away. I tentokrát je v hlavní roli žena, avšak prostředí virtuální počítačové plochy nahradíme prostředím virtuálního displeje telefonu. Jak napovídá název, v Sara Is Missing máte za úkol odhalení toho, co se stalo s předešlou majitelkou "vašeho" telefonu skrze probírání se její poštou, videi, fotkami atd.

Sara Is Missing je vlastně adventura, jenom namísto posunování panáčka po lokacích klikáte na soubory a snažíte se dovtípit různých informací. Na volbu žánru se váže nejenom sběr dat, ale i několik voleb, které větví celé vyprávění. Zároveň však jde i o jakousi videoherní "found footage", poněvadž odemknuté videosoubory jsou natočené s reálnými herci (tedy doufám, že s herci) a stylizace je čas od času blíže rozmazaným videokazetám, než videím z telefonů - působí to nekonzistentně a směřuje k tomu jediná má výtka vůči hře. Tvůrci ze studia Monsoon Lab se svým experimentem každopádně zaujali herní média, vyhráli "čestnou zmínku" i "nejlepší blížící se hru" na jihoasijském festivalu a celkově jejich nápad zavání talentem. Klidně se vsadím, že o Sara Is Missing či jiném navazujícím projektu od nich ještě uslyšíme.

zdroj: Archiv

We Become What We Behold (download)

Při hraní We Become What We Behold fotíte lidi. Hra má životnost zhruba pěti minut, její pointa však příjemně interaktivně (a samozřejmě zjednodušeně) servíruje komplexnější myšlenku - odpovědnost médií, viralitu novinových zpráv, vliv na psychiku. Na jediné obrazovce v prohlížeči totiž máte za úkol fotit "něco zajímavého" - ať už to však bude chlapík v klobouku, zamilovaná dvojice či agresivní lidé, pokaždé po ukázání svého obrázku skrze obrazovku změníte nálady zbylé populace vaší obrazovky.

Nejde o příliš komplexní simulaci, brzy po úvodním experimentování vám ostatně hra zakáže pozitivní obrázky, protože negativita přitahuje víc pozornosti. Oproti druhé političtěji nabité hře měsíce je však We Become What We Behold v zásadě neutrální a celé, co chytře rozebírá, je vliv výběru specifických zpráv na společnost. Mechanismus infekčních nálad v rámci společnosti není vlastně příliš vzdálený od toho, co slibovaly Clockwork Empires, a pokud se tento prvek začne objevovat ve více hrách, rozhodně to bude možné kvitovat s povděkem.

NIVA (download)

Je jenom málo subžánrů ze světa filmu a televize, které ve hrách chybí - a dokumenty se zvířátky jsou na prvním místě trestuhodně opomenutých nápadů. Nyní se to snaží napravit explorativní záležitost NIVA, v níž hrajete za lesního ducha, který může překrásně vypadající fauně a floře život dávat, ale i brát...

Ačkoliv většina hráčů považuje NIVA jenom za velmi pěknou, ale v zásadě čistě relaxační záležitost, postavenou na pacifistickém koukání na stylizovaný lesík, jde o relativně komplexní logickou záležitostí, ve které musíte dvojici svých schopností využít k oživování lesíka. To celé zabere zhruba hodinu vašeho času.

zdroj: Archiv

Fidelium Automata (download)

Fidelium Automata, hru od Dmitryho Degtyareva, nejlépe vystihuje komentář v diskuzí pod ní: "cool hra, ale vůbec netuším, co se v ní děje". Hra vytvořená za necelých 12 hodin rozhodně není dokonalá - poté, co za 5 minut zjistíte, že postrádá jakékoliv zakončení, nadšení poněkud opadne. Nápad vytvořit simulátor boha, zkřížený se simulací šíření ras, je však pozoruhodný. Na minimální ploše totiž umožňuje bezbřehé experimentování s ekosystémy pomocí nepříliš často viděných prostředků. Vlastně jde o něco jako NIVA, jenom se skutečným simulačním jádrem, přestože bez hratelnosti.

Každé několikaminutové sezení začíná náhodným rozprostřením čtyř soupeřících zvířecích ras na mapu, které ke svému šíření a zvyšování počtu využívá pasení se na zeleni - když ale spase vše, bude to jejich konec. Vy jako "bůh" můžete rasám pomoct (přidání zeleně), nebo naopak uškodit (blesky, vytvoření nové rasy). K tomu ovšem potřebujete manu, získávanou jenom od ras, které se ve vás začnou modlit.

Nejde o nic složitého, dovoluje to ovšem testovat, jak dlouho udržíte rovnováhu mezi rasami, jak dlouho z many dovedete udržovat při životě vítěze, či jak se vám bude líbit vymazat vítězící rasu pomocí blesků. Přítomná je tak jakási velmi netypická taktika balancování - pokud jenom nasázíte lesy pro své věrné, budou se sice množit, ale po jejich spasení se nemusí nutně střetnout s oponentem, a tak začnou ve velkém vymírat hladem. Budování armády vám tak bude na nic. Kdyby navíc do Fidelium Automata byly přidány prvky jako vývoj a křížení či kompetitivní elementy, mohla by z toho být komerční hitovka!

free zdroj: Vlastní foto autora

The Voter Suppression Trail (download)

Další politicky stylizovaná hra už podle názvu vychází z klasiky Oregon Trail. Pointou titulu je generalizující ilustrace toho, že černý a hispánský volič to v den prezidentských voleb neměl stejně prosté, jako bílý volič.

Nehledě na celkové vyznění jsem The Voter Suppression Trail do výběru zařadil kvůli tvůrcům hry - jde o trojici tvůrců, pracujících pro The New York Times, což z The Voter Suppression Trail činí další příklad tzv. newsgame - jednoduché interaktivní hříčky, tematizující aktuální dění, optimálně pod záštitou velkých médií. Žánr newsgame se sice nedočkal žádného velkého boomu, je však znát, že se mu čas od času věnují zásadní persony mediálního trhu. 

Mohlo by se ještě hodit:

Proc Skater 2016 – výborně pojmenovaný simulátor skatování, jehož největší předností je možnost lynčovat svého virtuálního skatera širokou paletou držkopádů.

This Is Fine – zhruba pětiminutová existenciální hra o psovi v hořícím domě, kterému je vše ukradené. Zároveň je to třetí hra, která přímo komentuje americké volby! Jsem si jistý, že v příštích osmi letech bude podobných titulů přibývat.

LUZ – ani tento měsíc nechybí obligátní walking sim pro vyvolání epileptického záchvatu…

Bikrash – výborně pojmenovaný simulátor závodění na kole, jehož největší předností je možnost zlynčovat svého virtuálního cyklistu širokou paletou držkopádů.

Skreleton’s Hotdog Kitchen - závěrem je tu pak slíbená VR záležitost o přípravě a servírování hotdogů pomocí kuše! Kvůli podobným zážitkům byla virtuální realita vynalezena!

Nejnovější články