Lucas Arts a Free Radical se hádají, kdo zabil SW: Battlefront III
zdroj: tisková zpráva

Lucas Arts a Free Radical se hádají, kdo zabil SW: Battlefront III

4. 12. 2012 15:46 | Téma | autor: Petr Poláček |

O zrušené multiplayer akci Star Wars: Battlefront III se snad bude hovořit až do konce světa. A jestli skutečně přijde za pár dní, jak prorokují Mayové, tak mám naprostou pravdu. Zrušení třetího Battlefrontu de facto nastartovalo bankrot britského studia Free Radical, které nakonec skončilo jako pobočka Cryteku. Ze hry samotné jsme od té doby viděli snad už několik hodin záběrů, četli jsme ohledně zrušení verzi od Free Radical (vše prý byla vina Lucas Arts) a poslední dobou slýcháme zvěsti o tom, že vývoj hry teď mají v rukách tvůrci (spíše bastlitelé) ze Spark Unlimited.

Nyní se informační a spekulační kolečko okolo hry rozjelo znovu, vlastně se roztočilo do šílené spirály nařčení a proti-nařčení. Spoluzakladatel Free Radical Steve Ellis nejdříve pro magazín GamesTM prohlásil, že v době zrušení byla hra z 99 % hotová a stačilo jen odladit bugy. Prý to mohla a měla být nejúspěšnější hra od Free Radical vůbec, ale byla zrušena z finančních důvodů, jak jeho kolega Dave Doak tvrdil už v květnu. Na tuhle informaci ovšem briskně zareagoval bývalý zaměstnanec Lucas Arts, který měl Battlefornt III na starosti a zmínku o dokončení hry na 99 % v době jejího zrušení označil za „kravinu“. A přidal pár nepříliš lichotivých informací na konto Free Radical. Bohužel, jeho svědectví poněkud kalí fakt, že si přeje zůstat v anonymitě.

Nicméně, onen utajený člověk z Lucas Arts pro Gamespot tvrdí, že hra byla jednak hotová nanejvýše ze 75 % a působila naprosto průměrně, ale hlavně se ohradil proti tvrzení, že Lucas Arts hru zrušila záměrně v rámci snižování nákladů, přestože hra byla výborná a hotová.

Podle anonyma nikdo v Lucas Arts nechtěl Battlefront III rušit, právě naopak. Celá série byla komerčně velmi úspěšná a lidé ve firmě prý chtěli další díl, který by pravděpodobně do kasičky přinesl další várku bankovek. Jenže, tvůrci z Free Radical prý kontinuálně nestíhali termíny, tahali z Lucas Arts peníze na nesplněné sliby a financovali z nich problematický vývoj střílečky Haze, z níž se nakonec vyklubalo pořádné fiasko.

Anonym dále tvrdí, že Free Radical se prostě přecenili, pokud jde o dodržování termínu, dokonce prý opakovaně, což negativně ovlivnilo důvěru Lucas Arts ve schopnosti týmu. Vývoj Battlefront III prý začal v roce 2006 s tím, že hotovou hru měli Free Radical dodat v říjnu 2008. Termín však tvůrci nedodrželi, nebo dodávali materiál, který postrádal potřebnou kvalitu a domluvené funkce. Anonym to dokládá na příkladu AI, která prý ve hře nefungovala ještě v roce 2007, stejně jako X360 verze hry. Free Radical se podle něj vymlouvali na rozdíly mezi americkou a evropskou verzí vývojářské konzole, ale když měli jednu svou evropskou Lucas Arts poslat, tak odmítli.

Problémy se prý dále kupily, a protože Free Radical začali vydavatelům nabízet TimeSplitters 4, tak v Lucas Arts pojali podezření, že tvůrci jen peníze z nově domluvených projektů užívají na dokončení těch předchozích. Jinak řečeno, jsou neschopní. Steve Ellis z Free Radical konečně v lednu 2008 přišel za Lucas Arts s tím, že do října 2008 hra hotová nebude. Vydání Battlefront III bylo posunuto na duben 2009 s tím, že náklady tím vzniklé pokreje Lucas Arts. Když ale v květnu 2008 vyšla PS3 střílečka Haze, v Lucas Arts se zalekli z toho, jak byla špatná, a začali se bát, jak Free Radical zvládnout třetí Battlefront. A protože nestíhání termínů ze strany Free Radical pokračovalo a zdálo se, že hra nevyjde ani v dubnu 2009, tak nakonec přišlo rozhodnutí projekt zrušit.

Tím končí svědectví anonymního člověka, který pracoval v Lucas Arts a zároveň začíná další reakce několikrát zmíněného Steva Ellise z Free Radical. Bere si na paškál jeden argument svého „protivníka“ po druhém a snaží se jej vysvětlit. Pořád je to ale tvrzení proti tvrzení a vždycky bude, protože šlo o byznys a důkazy ani jedna ze stran poskytnout nemůže.

Nicméně ve zkratce: Ellis tvrdí, že nikdy peníze na vývoj jednoho projektu nepoužili na vývoj projektu jiného, přestože je o to žádala spousta vydavatelů. Rovněž přiznává, že Free Radical měli problémy s transformací týmu pro vývoj na nové generace konzolí, což ústilo v řadu zpoždění a jiných problémů. Nikdy prý však Lucas Arts nic netajili, naopak. Důvod ke ztrátě důvěry v tým ze strany Lucas Arts je prý dle Ellise rovněž vycucaný z prstu, což dokazuje fakt, že Lucas Arts v roce 2007 uzavřela s Free Radical rovnou smlouvu i na vývoj Battlefront IV.

A že byla hra hotová maximálně ze 75 %? To Ellis kategoricky odmítá s tím, že když ne z 99 %, tak byla hotová z 97 – 98 %, protože do odstranění kritických bugů prý zbývaly 3 – 4 týdny. Ostatně, vztah s Lucas Arts byl prý skvělý až do roku 2008, kdy u Lucasů probíhala čistka, vyměnil se management a začalo se šetřit. Nejdříve byl zrušen kontrakt na Battlefront IV, a pak prý Lucasové začali bez udání důvodů odmítat veškeré dodané materiály z Battlefront III. Nakonec byl projekt zrušen.

Ellis nakonec dodává obvyklé řeči o tom, že jeho tým také dělal chyby, že padala špatná rozhodnutí, ale stejně je prý na práci svých poddaných hrdý. Tím se pro tuhle chvíli, a předpokládám, že opravdu jenom na malou chvíli, Battlefront kauza uzavírá. Nevěřím však, že definitivně. Minimálně očekávám další reakci ze strany Lucas Arts.

Nejnovější články