Nezávislý rozcestník: boží Deus Ex modifikace z ničeho
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník: boží Deus Ex modifikace z ničeho

9. 6. 2013 16:45 | Téma | autor: Marek Král |

Taky bych se mohl vztekat, že nový Deus Ex: The Fall není plnohodnotné pokračování Human Revolution. Ale... je mi to upřímně jedno. Pro kultovní originál série totiž vyšla Deus Ex: Nihilum, velice působivá modifikace od chlapíka s přezdívkou FastGamerr, který na internetu dlouhodobě vystupuje jako Nikumubeki. Okamžitě jsem mu napsal, abych se o něm a jeho herním příběhu dozvěděl něco víc.

15letá láska až nad hlavu

FastGamerr propadl kouzlu her a herních modifikací v tom božím roce 1998. Trvalo to nicméně ještě dalších šest let, než mu došlo, že je fanouškem Deus Ex a že Deus Ex: Nihilum vzniknout zkrátka musí. Tou dobou začal rozpoznávat krásy latinského jazyka. Jednoho dne mu tak v krku uvízlo slovo nihilum, tedy nic. Napadlo ho, že by to znělo fakt dost deusexy, Deus Ex Nihilum - Bůh z ničeho. Pak ho ale nějaký chytrák opravil, že bůh z ničeho se latinsky řekne deus ex nihilo, nikoliv nihilum. To už se FastGamerrovi moc nelíbilo, nemělo to ten šmrnc, neznělo to tak dobře. Schoval se tedy za dvojtečku a zůstal u původního názvu, který mu přinesl nečekanou zábavu.

Rozpětí let 2004 až 2013 je pro moddera dostatečně velké na to, aby se pocity štěstí střídaly s bezradností, aby se práce střídala s jinou prací, školou a volným časem, aby se tvůrčí návaly střídaly s tvůrčí zácpou. Ideální situace vzít do ruky něco na psaní, pojmenovat to Continuity Bible (Bible návazností) a všechny ty herní události a postavy dopodrobna zapisovat. Nejlepší cesta k tomu, jak si nakonec říct, že žádný podobný monstrprojekt už nikdy, nikdy neudělám.

FastGamerr svou bibli původně vydat zamýšlel, ale nakonec si řekl, že nechce, aby se do ní hráči dívali, kdykoliv jim něco v příběhu nebude jasné. Ale kdo ví, možná se Continuity Bible přece jen dočkáme. „Tvorba modifikací mi už asi chybět nebude. Nicméně teď budu hrát jako divej všechny ty hry, které jsem za ta léta nasbíral (ale ještě se jich ani nedotkl), a to i přes to, že mi práce a studium žerou většinu času,“ píše FastGamerr.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Deus Ex: Human Revolution sice už dohrál, ale prý si dá minimálně ještě jedno kolo. Díky ohlasům na ekvilibristickou E.Y.E: Divine Cybermancy si na ni už taky brousí zuby. Z Dishonored hrál zatím jen kousek, ale i z toho mála mu okamžitě došlo, že půjde o parádní hru, a tak doufá, že si ji zas někdy zahraje. Jasně že jinak kecá: na FastGamerra totiž ještě jeden takový, čtvrtý vysněný herní projekt čeká.

„Hodlám ten projekt držet co nejvíc v utajení, dokud se nebudu moct pochlubit s něčím konkrétním. Můžu ale prozradit, že v ideálním případě to sepíšu, asi vyhotovím jakýs-takýs scénář a pak si seženu někoho, kdo mi to překreslí do komiksu. Digitálně? Na papír? Kdo ví. Jedno vím ale jistě, a to, že jde o chlup větší věc jak všechny mé předchozí modifikace, takže tomu výtvarníkovi budu muset asi i něco zaplatit. Víc už ale neprozradím!“

Pokud se to FastGamerrovi rozjede, možná zkusí jít na Kickstarter, který by mu mimo jiné pokryl i náklady za práci výše zmíněného výtvarníka. Původně zamýšlený příběh JC Dentona a jeho nového dobrodružství ve Finsku zmizel nakonec stejně jako pára nad rozpáleným Finem. FastGamerr si znovu připomněl starý dobrý ročník '98, aby ho blyštivé ostří Wesleyho Snipese z kultovního snímku Blade seklo nečekaně do hlavy. A tak se z JC Dentona stal stylový černoch Mad Ingram, který se nejen pro svoji barvu pleti nehodlá schovávat za Dentonův plášť. „Nicméně když jsem v roce 2010 rozjel poslední kolo úprav, rozhodl jsem se, že povahově si [Mad Ingram] a Blade nebudou zas tak podobní,“ doplňuje FastGamerr.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nevymažeš Deus Ex z disku svého

Deus Ex: Nihilum, stejně jako legendární díl kyberpunkové série, je sci-fi střílečka/erpégéčko z prvního pohledu pro jednoho hráče. Modifikace vyšla 27. května letošního roku pro Windows. Kromě vlastního obsahu hutně využívá jiných dvou modifikací Deus Ex, a to UNATCO Born od autora s přezdívkou fender2k1, který šéfuje teď už mrtvému projektu, a Deus Ex: Revision od týmu Rvision, který svou modifikaci plánuje vydat koncem letošního roku.

Nihilum se chlubí hned několikrát. Nabízí 7 až 13 hodin herního blaha s důrazem na opatrné prozkoumávání map a hackování zakódovaných datových hexaedrů. Oproti JC Dentonovi má Mad Ingram k dobru za pasem pistoli Walther P99 a Gauss Gun (EMP), na zádech pak lehký kulomet 2049. Přes dvě hodiny nové hudby je tu stejná samozřejmost jako přes tři a půl hodiny namluvených replik.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Šmejd nadnárodních korporací

Píše se rok 2049 a všude ve světě bují svinstvo. Poslední teroristický útok v čínském Šen-čenu naznačuje, že svědomí nadnárodních korporací tak úplně liliové nebude. UNATCO (United Nations Anti-Terrorist Coalition, Antiteroristická koalice OSN) dostane zprávu o dalším plánovaném útoku na Hongkong, kam proto urychleně vysílá svého prvního, nanotechnologiemi vylepšeného agenta Mada Ingrama, který má útočníky vypátrat a zpacifikovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Taková modifikace, že o ní pípne i Harvey Smith

Deus Ex: Nihilum je jedinečná v tom, že na známé události z jedničky nahlíží jinýma – černějšíma - očima, což je v kontextu herních stereotypů velice příjemná změna. Osobnost Mada Ingrama má být navíc natolik výrazná, že mi nesplyne a já si na něho i po letech vzpomenu. K tomu mu dopomáhá Bůh a jeho skutečně vlastní hlas. Namluvení nejen ústřední postavy je vůbec k popukání jako tehdy na přelomu tisíciletí. Bohužel jsou leckteré hlasy málo zesílené, takže jsou špatně slyšet.

Vynikající hudba nicméně hraje dostatečně nahlas, aby se zvuková stránka dala s úsměvem přejít. Hudbu do Nihilum si FastGamerr nedělal sám, jak jsem si po přehrání jeho remixů z Duke Nukem 3D prvně myslel. Kdepak, na soundtracku se vyřádil jeho kamarád RetroXor, kterému se povedlo zachytit kouzlo starých i nových bohů. Hudbu plánují vydat i samostatně.

 

Ačkoliv se některá místa mohou zdát jako opuštěná, všudypřítomná atmosféra prvního Deus Ex to naprosto vynahrazuje: tajné laboratoře, noční kluby, pouliční boje, kyberpunkové kvílení a humor, který milerád a za každou cenu boří čtvrtou stěnu. Chápete...

Kromě dobře zvládnutého konspiračního příběhu nepřestává Deus Ex udivovat tím, jak je stále pěkný. Jasně že už v roce 2000 vypadala grafika zastarale, ale pořád na ní bylo něco, co mě dokázalo pohltit. Ani o 13 let později se situace nemění. Deus Ex: Nihilum přidává navíc skvělé detaily, jaké bych u takhle staré hry nečekal.

Na otázku jakých dobře napsaných kyberpunkových příběhů si cení, mi FastGamerr odpovídá: „Nemůžu dostatečně zdůraznit, jak moc mě ovlivnil a jak dost je pro můj život důležitý Blade Runner – hlavně co se týče jeho celkové atmosféry, prostředí a hudby. Jinak mě převážně zajímá japonský kyberpunk. Abych jmenoval za všechny, tak: Ghost in the Shell, Akira a Gunnm (Battle Angel Alita). Sice nevím, jestli se film Dark City (Smrtihlav) počítá ještě do kyberpunku, ale ten jsem si taky dost zamiloval.“

I když s sebou nový hrdina přináší nové herní prvky a mise, nezapomíná na dobré vychování správného agenta, který se dokáže obejít bez boje stejně dobře, jako dokáže obejít trapné protivníky, ale i drsné úhlavní nepřátele. Na stránce Mod DB si Deus Ex: Nihilum odnáší od 34 hráčů průměrné hodnocení 9,3 z 10. A já na to, že obdivuhodná práce si obdivuhodnou známku zaslouží.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

CO SE VŠECHNO ODEHRÁLO, ZATÍMCO JSTE HRÁLI

Postmortem: Miner Wars 2081 - „Už je to nějakou dobu, co jsem naposledy napsal něco na blog. Možná jste přemýšleli o tom, co máme za lubem. Většinu energie týmu zabralo dokončování Miner Wars 2081 a následné opravovaní chyb po vydání. Pak jsme pracovali na designovém dokumentu k našemu novému projektu. Dokument je teď už naštěstí 100% hotový a já tak mám čas na cokoliv, včetně ohlédnutí se zpátky a na to, co v budoucnu zlepšit...“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Tvůrci Giana Sisters chystají bláznivou co-op akci Ravensdale - „Ravensdale je odpovědí tvůrců Giana Sisters na prosíky fanoušků, že chtějí ve hře kooperaci. Zkoušeli to, ale nefungovalo to. Myšlenka na multiplayer se jim však zasekla v hlavě a realizovat by ji chtěli skrze menší stažitelnou hru jménem Ravensdale, která plošinovku připomíná přinejmenším 2D perspektivou, ale jinak by chtěla nabídnout tu nejbláznivější kooperativní hratelnost pod sluncem. Jo a bude to prý střílečka...“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Baldur's Gate předělaný v Neverwinter Nights 2 a pouštní závody v GTA IV - „Tzv. Baldur's Gate Reloaded je sedmiletý (!) výtvor Drewa Rechnera, bývalého vývojáře TimeGate, který, inu, předělává Baldur's Gate pod Neverwinter Nights 2. Po většinu času pracoval Rechner sám, mnohdy však vývojářský tým dospěl i do velikosti pěti lidí..! Enormní (a enormně šílený) projekt by měl nabídnout totální předělávku BG do 3D grafiky. Pro hraní budou potřeba NWN2 expanze Mask of the Betrayer a Storm of Zehir...“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Knights of Pen & Paper brnká trailerem na oldschool strunu - „Celou předobjednávku chtějí prodat přes fajn trailer, který se snaží zabrnkat na vaši oldschool strunu. Vzpomíná se totiž na doby, kdy jste věděli za koho hrajete, protože se vaše třída jmenovala jasně válečník, mág nebo něco podobného. Nebo když role playing hry byly opravdu o hraní nějaké role, když jste hráli hry s hrací kostkou a tužkou a papírem, když... Jó, to byly časy...“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Parádní plošinovka Spelunky se vrací domů - v létě vyjde na PC - „Spelunky je takřka nekonečně hratelná plošinovka, která má to štěstí, že jí tvůrce Derek Yu do DNA šroubovice implantoval i nekonečnou zábavnost. Bez ohledu na to, jestli tím myslím původní freewarovku z roku 2009, kterou si pořád můžete bezplatně stáhnout a zahrát, nebo vyšperkovanou XBLA verzi z loňska, kterou byste si měli koupit a zahrát také. Vlastně počkat! Nekupovat, nehrát. Počkejte si na čerstvě potvrzenou PC verzi (nebo rovněž potvrzené verze pro PS3 a PS Vita), která vyjde někdy během léta na GoG, Steamu a Humble Bundle...“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dark Quest - „Ve své jednoduchosti velmi zábavná tahová akce pro majitele mobilních platforem s iOS nebo Android...“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Fanoušci GRID 2 vytváří modifikaci pro zobrazení kokpitu - „Druhý díl závodního titulu GRID v recenzi Vaška Rybáře obstál, byť s připomínkami. Už před vydáním se ale mnoho výtek snášelo na hlavu Codemasters kvůli absenci pohledu z kokpitu. Z GRID 2 byl podle tvůrců odstraněn proto, že dle statistik tento pohled kamery využívá pět procent hráčů a nevyplatí se tedy na něm pracovat...“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jaké tipy máte vy? Nedávno zakoupené indie hry, které chcete doporučit, nebo naopak tituly, které nedoporučujete. Objevili jste nově nějaké zapadlé nezávislé tvůrce nebo herně-hudební / filmový / divadelní / zkrátka umělecký under/over-ground? Napište to do diskuze. Prozraďte, co budete hrát a na co se těšíte.

Nejnovější články