Hravá města
Jedním z trendů posledních let, který se šíří vývojářskou scénou, je najímání architektů a designérů. Díky jejich oborovým znalostem a vzdělání mohou vzniknout herní světy, které by samotní herní vývojáři vymýšleli jen těžko. Tématu architektury ve hrách se v Levelu 264 věnoval Honza Olejník, ale spolu s tématem vyvstala další otázka – je tento proces obohacení mezi hrami a architekturou a urbanizací jednostranný, nebo nám mohou naopak hry dopomoci k lepším domovům i městům? Na to se ve svém článku pokusila najít odpověď Gábina Šuterová. Jsme přesvědčení, že budete sami překvapení počtem zajímavých herně-architektonických experimentů, které při svém pátrání objevila.
Hipsteři a vydavatelé
Myšlenkově a výtvarně neobvyklé hry italského dua We are Müesli k sobě přitahují pozornost herního i uměleckého světa už pěkných pár let. Soudě dle jejich povídání pevně věří, že videohry jsou umění. Oba se při rozhovoru dynamicky doplňují, až povídání, které s nimi vedl Pavel Dobrovský, působí nádherně plynulým a zároveň hloubavým stylem. Zkrátka, přesně tak, jako hry této zajímavé „hipsterské” dvojice.
We are Müesli jsou příliš specifičtí na to, aby pro své hry sháněly vydavatele. V herním byznysu se ale ročně protočí téměř 100 miliard dolarů, což jsou při současném kurzu asi dva roční rozpočty České republiky. Všechny tyhle peníze putují z kapes hráčů na účty vývojářů a vydavatelů, přičemž v posledních letech převládá v určitých kruzích názor, že vydavatelé už nejsou pro vývoj her potřeba. Současný vývoj ale naznačuje, že je tomu spíše naopak. Navzdory možnostem přímého prodeje her na Steamu, App Store a Google Play vznikla spousta nových vydavatelských firem, které se na indie scénu specializují. A ti staří se nové situaci celkem úspěšně přizpůsobují. Na to, jaká budoucnost čeká herní vydavatele, se podrobněji podíval Honza Horčík.
Vláda davu
Jaký dopad mají uživatelské recenze na rozhodování hráčů a úspěch her? Podle povyku, který se zvedl kolem změn hodnocení na Steamu, by se na první pohled zdálo, že obrovský. Statistiky Sergeje Galjonkina (Steam Spy) ukazují, že některým hrám zmizely desítky i stovky uživatelských hodnocení a jejich hodnocení se propadlo až o 70 %, zatímco jiné tituly na změnách v podobných relacích vydělaly. Valve sice svůj přístup po několika týdnech přehodnotila, nás to ale donutilo k zamyšlení, jaká je vlastně role uživatelských recenzí v současném herním světě. Nad problémy i přínosy „vlády davu” se ve svém článku zamyslel Honza Švelch.
Určitou formou vlády davu jsou i předobjednávky, které vydavatelům a prodejcům usnadňují roli v plánování marketingu i prodejních akcí. A často mohou ovlivnit i samotnou hru. Jsou ale předobjednávky výhodné i pro hráče? A proč mají takový vliv? Adam Homola se na tyto a další otázky ptal nejen v zahraničí, ale i u českých prodejců s hrami. Vše co zjistil, se dozvíte v jeho textu.
Podzimní stříbro
V souvislosti s vydáním Mafia III se v našich luzích a hájích už od oznámení hry neustále skloňuje, jak tvůrci nejsou věrni předchozím dílům. Diskutéři si prakticky pod každou novinkou neodpustí zmínku o tom, že už to zkrátka není ta naše česká Mafia. Opravdu to ale stačí, aby byla trojka vnímaná tak odlišně? A co vlastně dělá z první „české“ Mafie natolik unikátní záležitost? O tom píše ve svém článku Dan Kremser.
Vedle Mafia III recenzujeme v novém Levelu i další hity letošního podzimu. Vedle obálkové Gears of War 4 se můžete seznámit s našimi verdikty nad hrami jako Event[0], FIFA 17, PES 17, Forza Horizon 3, Master of Orion a mnoha dalšími.
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi za 79 korun - je tedy o dvacku levnější než na stáncích. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media a Floowie si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah Levelu 268 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.