Posedlost multiplayerem se projevuje jeho přidáváním do singleplayer her, ale i jeho odmítáním
zdroj: tisková zpráva

Posedlost multiplayerem se projevuje jeho přidáváním do singleplayer her, ale i jeho odmítáním

27. 3. 2016 13:05 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Mezi pojetím singleplayerových a multiplayerových her existuje tradičně ostrá hranice, kterou se ale modeři snaží vytrvale překonávat, když vytváří hlavně multiplayerové varianty pro singleplayer hry. V lednu se kupříkladu objevily informace o modifikaci, která by měla pro kooperativní hraní upravit Fallout: New Vegas. Jedná se při tom jen o příslovečný vrcholek ledovce podobných aktivit.

Tenká dělící linie

Pokud smutníte kvůli neúspěšnému vývoji Fallout Online, zmíněná modifikace vám nabídne šanci brázdit nevadskou Pustinu ve skupince hráčů a ne jen AI společníků. Nejde přitom jenom o deatchmatch, modifikace slibuje plnohodnotný zážitek ze všech questů. Za vývojem modu stojí člen Redditu s přezdívkou Nvmp_corporal, podle kterého mají sice být NPC v daném regionu synchronizována s hostitelem multiplayerové hry, pro questy však bude mít každý svou verzi Pustiny.

Jinými slovy, NPC a questy budou závislé na tom, kdo hru zrovna hostí – i když váš kamarád v jeden den vybije celé Vegas, pro vás bude město (a questy) později stále dostupné, pokud jste u masakru nebyli. Modifikace sice ignoruje VATS, to je však vcelku malá daň za snahu zakomponovat multiplayer do hry, která na něj nebyla designovaná. Jak prokázaly multiplayerové modifikace pro Fallout 2, postapo ve více lidech má své kouzlo.

Obdobně vypadá i modifikace Tamriel Online pro Skyrim, která navazuje na podobné snahy u jiných dílu The Elter Scrolls, a snaží se nabídnout LAN multiplayer ve světě Skyrimu. Další podobné modifikace nejsou ničím novým. Skvěle fungovala online modifikace především pro Grand Theft Auto: San Andreas, která umožňovala závody a zápolení řady hráčů najednou. Modeři využili zbytky kódu od tvůrců z Rockstaru, kteří původně plánovali možnost hry více hráčů, ale pak si to rozmysleli.

Výrazně povedenější jsou multiplayerové mody pro Half-Life 2, které umožňují zažít depresi soubojů o City 17 s více lidmi. Například modifikace Follow Freeman umožňuje nejen kooperativní hraní původní kampaně, ale i dalších modů a map. Zůstaneme-li u příběhu z dílny Valve, je hraní ve více lidech překvapivě naplňujícím zážitkem. Jistě, mnohé bestie se ve dvou zdolávají podstatně snadněji. Taktéž příběh nedává moc smysl, pokud promluvu NPC k Freemanovi jednou aktivujete vy, a podruhé váš kolega. Připomenout si však s parťákem důvěrně známé lokace je zážitek sám o sobě.

mu zdroj: Campo Santo

Jde to i opačně

Na druhou stranu, vzhledem k přemíře lákavých a výhradně multiplayerových her, lze pozorovat i opačný trend. Jen není nutně vázaný na modifikace – jde jednoduše o vlky samotáře, kteří procházejí online a multiplayerovými hrami na vlastní pěst a interakce s dalšími lidmi je pro ně ekvivalentem komunikace s NPC nebo boty. Zní to triviálně, ale třeba The Guardian shrnul názory pestré škály hráčů, kteří hry jako Destiny hrají osaměle.

„Vyrostl jsem v 80. letech, kdy – až na pár výjimek – existovaly jen singleplayerové hry,“ popisuje v článku své důvody hráč Dave Kirk. „Podvědomě mě tenhle přístup ovlivňuje i dnes. Hodně mě bavilo Grand Theft Auto V, investoval jsem spoustu času do závodních her jako F1 2013 nebo Forza Motorsport, ale všechny z nich hraji čistě singleplayerově.“

The Guardian vystopoval tyto tendence spíše u starších ročníků, nemusí však nutně souviset s tím, že mládí strávili u kampaní pro jednoho hráče. „Mít práci a 'dospělý' život znamená, že nemůžu hry hrát v den jejich vydání a dostat se na level 45 na konci víkendu,“ říká pro změnu Richard Hancock, hráč a producent v místním rádiu. „Hrát jen singleplayer a dokončit hlavní příběh mi umožňuje okusit větší paletu her, aniž bych u jedné zůstal celý rok a čekal na příští DLC plné nových map.“

zdroj: YouTube

Pro někoho jde i o společnost, která se ve hrách vyskytuje, a celkovou časovou náročnost. Jeffrey Jaques konstatuje: "Hrát s pitomci není zábava. Poslouchat zhuleného kluka na vysoké, který mi říká, jak jsem špatný, když se teprve hru učím, není zábava. Být zaseklý na 40. levelu ve World of Warcraft, zatímco všichni mí přátelé jsou na 60., a nemají čas mi pomoct, abych je dohnal, to také není zábava. Muset hrát multiplayer 25 hodin týdně, abych zůstal konkurenceschopný... to není zábava, to je neplacená práce na půl úvazku."

Nakonec, při dnešním počtu multiplayerových her nepřekvapí, že online hraní velmi často probíhá mimo skupinku přátel s řadou anonymních spoluhráčů. Éra hraní v guildách s omezeným počtem přátel je pro mnohé nedosažitelná z časových i jiných důvodů. Jakkoliv je fórum GiantBomb co do návštěvníků velmi specifické, třetina dotázaných na něm uvedla, že hraje multiplayerovky zcela sama.

Objevily se samozřejmě již i hybridní hry, které kombinují singleplayer a multiplayer do jediného zážitku. Je poněkud překvapivé, že tento nápad protlačilo studio Respawn plné veteránů z vývoje Call of Duty u svého projektu Titanfall. Ukazuje se tak, že minimálně určitá vokální minorita, zvláště nachází-li se skutečně v produktivním věku 30+ let, staví na hlavu celý trend herního průmyslu zahleděného do možnosti hrát snadno ve více lidech i tituly, které byly donedávna čistě singleplayerové - například Far Cry 4.

Titanfall zdroj: tisková zpráva

Život (a poptávka) si najde cestu

Přesto lze konstatovat, že náročnější je samozřejmě překovat singleplayerovou hru do podoby hry pro více hráčů. Vedle již zmíněných modů se totéž stalo třeba i v případě Just Cause 2. Někdy se stane modifikace i inspiraci budoucím snahám vývojářů – zmínit lze třeba Grand Theft Auto Online, které nezapře inspiraci právě v modifikaci vytvořené pro San Andreas.

Objevují se tak i dotazy, zdali se i dnešní čistě singeplayerové hry dočkají obdobného updatu. Server Mashable například poseděl s designérem Toddem Howardem a padla při tom řeč i na hypotetickou online verzi Falloutu 4. Bethesda prý podle Howarda u každého nového projektu sama vytvoří interní kooperativní režim a zkouší, jestli je zábavný. „Pak si řekneme ‚Jo, neměli jsme to dělat.' Je to skvělý nápad, který ale hráče odvádí od hlavního questu a toho, na co se podle nás má soustředit, což je singleplayer.‘“, řekl Howard. „Dovedu si představit, že to může fungovat, ale z hlediska vývoje jde o velmi odlišné zážitky.“

Každé studio tak nepřistoupí k tomu, co učinil Rockstar v GTA Online. Howard ale připouští, že v budoucnu dost možná vznikne fanouškovský mod pro Fallout 4. I to je ostatně krása modifikací – nacházejí nové možnosti tam, kde je původní vývojáři neviděli nebo nechtěli vidět. Při pohledu na poptávku kooperativního hraní čistě singleplayerových her, stejně jako na počty lidí hrajících ty multiplayerové čistě o samotě, se však nelze trochu nepousmát nad mánií herního trhu kolem multiplayeru. Část komunity si zjevně chce a bude hrát hry tak, jak jim to přijde nejvhodnější, ať už jsou záměry game designérů jakékoliv.

Nejnovější články