Valve zruší Steam Greenlight, nahradí ho placený systém Steam Direct
zdroj: tisková zpráva

Valve zruší Steam Greenlight, nahradí ho placený systém Steam Direct

13. 2. 2017 12:01 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Steam Greenlight skončí a bude nahrazen novým systémem pod názvem Steam Direct, oznámila společnost Valve. V původním systému sami hráči rozhodovali, zda bude konkrétní hra vydána na Steamu, pomocí hlasování. Od letošního jara však bude přístup do největšího herního obchodu závislý nikoli na palcích nahoru, nýbrž na digitálním papírování, ekonomických výkazech a vstupních poplatcích. 

Greenlight byl podle Valve dobrým základním kamenem, o čemž svědčí i zajímavá statistika – více než 100 her prošlých Greenlightem si vydělalo přes milion dolarů. Většinou šlo o nenápadné tituly, jež by se na Steam bez fanouškovské podpory neměly šanci dostat. Několik interních kurátorů jen sotva dokáže odhadnout, jaká z myriády her se stane hitem, zvlášť když platí, že co hráč, to odlišný vkus. V tomto ohledu se tedy pětiletá existence Greenlightu určitě vyplatila.

Ale jsou tu i nedostatky. Jedním z nich je fakt, že za pětiletou existenci Greenlightu prošla jeho sítem spousta her, které si to jednoduše nezasloužily. Mohlo jít o „nadějné“ tituly v předběžném přístupu bez šance na dokončení ve stylu WarZ, studentské projekty podpořené spíš z recese (Get Rich or Die Gaming), nebo třeba prachsprosté kopie plné nakradených assetů. O trablích tohoto typu psal Aleš už v roce 2013, sotva dvanáct měsíců po spuštění Greenlightu.

Valve zároveň vadí, že celý systém je nepružný, pomalý a nejistý, a znemožňuje vývojářům plánování do budoucna. Právě proto se na scéně objevuje Steam Direct, který by měl všechno zjednodušit a zároveň eliminovat potenciální podvodníky. Každý vývojář povinně předloží spoustu dokumentace připomínající registraci bankovního účtu a také za každou hru uveřejněnou na Steamu zaplatí fixní poplatek. Kolik? To se zatím neví.

Samozřejmě jde o klíčový prvek celého systému, a ve Valve prý stále ještě přemýšlí, jak částku nastavit. Vstup na Greenlight vás stál 100 dolarů, ale na rozdíl od Steam Direct jste poté mohli schvalovacímu procesu podrobit tolik projektů, kolik jste chtěli. Je dost pravděpodobné, že nový systém bude o dost dražší. O stodolarovce se mluví jako o nejnižší možné hranici, ale poplatek by se klidně mohl vyšplhat až k tisícům dolarů za jedinou hru (prý třeba až $5 000), což už je pro nezávislé vývojáře pořádná pálka.

Pokud by Valve částku nastavili na zmiňovaných 5 tisíc dolarů, určitě by došlo k pročištění zkalených vod zaplněných rozbitými, ukradenými či všelijak jinak špatnými projekty. Zároveň by se však na Steam třeba nedostaly potenciálně skvělé indie projekty a statisíce hráčů by o ně mohly být ochuzeny. S vyšší vstupní cenou se pojí i další riziko, které ve svém článku vypichuje Tyler Wilde ze serveru PC Gamer: „Pokud to bude například 5 tisíc, dostaneme se do situace, kdy vývojáři získávají peníze na poplatek crowdfundingem, což by byl jenom outsourcing Greenlightu přinášející peníze Valve.“ Vstup za pár kaček zase znamená Steam plný mizerných klonů a amatérských pokusů. A teď babo raď.

Podstatný by mohl být i fakt, že peníze investované do vstupní částky se vývojářům vrátí – ale pouze když budou splněny určité podmínky. Prý by mohlo jít například o dosažení cílového výdělku. Nabízí se hororový scénář, v němž si nuzný vývojář napůjčuje peníze na poplatek a horoucně doufá, že se jeho pixelartové plošinovky prodá dost, protože jinak nebude mít co jíst a ještě na něj přijde exekutor. No, bude zajímavé sledovat, jak se s podrobnostmi nového plánu Valve popasuje. Těžko říct, kolik lidí bude za Greenlight truchlit a zapalovat pamětní svíčky. Určitě nečekejte žádné davy. Zda je řešením všech palčivých problémů zrovna Steam Direct, to uvidíme za pár měsíců.

Nejnovější články