Bazarové prodeje vydavatelům her neškodí, naopak!
zdroj: tisková zpráva

Bazarové prodeje vydavatelům her neškodí, naopak!

23. 8. 2011 17:45 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Zajímavou názorovou alternativu k tradiční vývojářské a vydavatelské mantře „bazarové prodeje ničí herní průmysl, protože z nich nemáme ani dolar a nemůžeme je investovat zpět do her“ poskytl Mike Mauler z prodejního řetězce GameStop v rozhovoru pro Edge. Není pochyb o tom, že si Mauler ohřívá svou vlastní polévku, protože bazarové prodeje tvoří velkou část tržeb zmíněného obchodu, ale nedá se říci, že by jeho argument PRO bazarové prodeje nebyl relevantní.

Mauler kreslí situaci, kdy má hráč doma na poličce několik titulů jedné série (FIFA, Madden, Pro Evo) a logicky chce nový, který právě vychází. V takové chvíli je pro něj snadnější prodat staré kopie a získat tím část peněz na nový titul, ze kterého už svůj podíl má i distributor, vydavatel a někdy snad i vývojář. Tento pohled trošku nabourává tradiční představu vydavatelů, kteří již léta brojí proti tomu, aby se hry daly znovu prodat a koupit, protože z toho těží jen prodejce. Na paškál si však Mauler vzal i online pasy.

Online pas je v současnosti nejčastěji používaná zbraň vydavatele proti tomu, aby lidé bazarové hry kupovali. Je totiž velká šance, že původní majitel online pass již aktivoval (nejčastěji za DLC či multiplayer) a majitel bazarové kopie za tyto funkce musí zaplatit vydavateli poplatek. Podle Maulera však tato strategie příliš nefunguje, protože podle nasbíraných dat GameStopu hrají kupci bazarových kopií online mnohem méně než kupci originálu.

Mauler to vysvětluje tím, že online části jednotlivých titulů zažívají své nejrušenější dny po vydání, zatímco po pár týdnech a měsících už tam člověk stěží na dalšího hráče narazí. A kupci bazarovek to ví, nekupují takové tituly kvůli multiplayeru, naopak jsou mnohem náchylnější k tomu si pak zaplatit za DLC, z čehož má vydavatel peníze. Výše uvedenými způsoby tak vydavatel z bazarového prodeje de facto profituje a neztrácí, jak je dnes moderní říkat.

Samozřejmě je tu skutečnost, že Mauler hájí barvy prodejce, ale když říká, že (zejména podzimní) kalendář je doslova přecpaný velkými hrami a jen málokdo si koupí všechno, co chce, hned, tak má pravdu. Člověk si vybere jeden až dva tituly, které si koupí hned a za plnou cenu. Zbytek, pokud jeho zájem trvá, pak nakoupí později ve slevách anebo v bazarovém prodeji. A to je realita, kterou ani sami vydavatelé nemohou popřít. Maulerovy poznámky tak znovu otvírají diskusi na téma bazarového prodeje her, tentokrát však z jiného úhlu, který je vždycky vítaný a pro debatu plodný. Jak se vám Maulerova linie uvažování pozdává?

 

 

 

Nejnovější články