Bethesda nebude poskytovat kopie her na recenze s předstihem – a je to dobře
zdroj: tisková zpráva

Bethesda nebude poskytovat kopie her na recenze s předstihem – a je to dobře

26. 10. 2016 19:00 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Bethesda se přidává k celé řadě vydavatelů (třeba Blizzard) a vývojářů, kteří to už delší dobu bez většího humbuku praktikují, a nebude médiím poskytovat kopie her na recenzování dříve než den před vydáním daného titulu. Kolegové ze zahraničních médií tento krok na svých Twitterech z větší části kritizují a poukazují na fakt, že youtuberům Bethesda hry s předstihem posílá. Zároveň dodávají, že takto nebudou schopní svým čtenářům nabídnout recenzi hry před jejím vydáním, aby se hráči měli podle čeho rozhodnout, jestli hru koupit, nebo ne. Tentokrát si ale k nim do kritického vlaku nesednu, protože v obecném měřítku považuji rozhodnutí Bethesdy za správné.

Jedním z důvodů, proč Bethesda svou strategii s poskytováním recenzních kopií veřejně ohlašuje na svém blogu, je snaha v co největší možné míře utišit spekulace o kvalitách té které hry. Globální obsahový šéf Bethesdy Gary Steinman vysvětluje, že když v případě střílečky Doom dorazily novinářům kopie hry na recenzi až den před vydáním, vyvolalo to spekulace o kvalitách hry. A přesto se z ní nakonec stal dobře hodnocený komerční hit, upozorňuje Steinman a snaží se zároveň naznačit, že je zbytečné spekulovat o kvalitách her Skyrim Special Edition a Dishonored 2, protože jejich kopie na recenzi dorazí novinářům rovněž až den před vydáním. A stejné to bude i v případě dalších budoucích her od Bethesdy, protože firma chce „aby všichni, včetně lidí z médií, hráli naše tituly ve stejný čas“.

Jen pro úplnost je třeba dodat, že hráči i novináři dopředu často zpochybňují kvality hry, když vývojář či vydavatel neposkytne recenzní kopii s dostatečným předstihem. Zkrátka si myslí, že kdyby vývojář či vydavatel hře věřil, snažil by se jí prezentovat co nejdříve. Bylo tomu tak u Dooma, ale v poslední době i v případě Mafia III. A minimálně v prvním případě se pochybnosti nepotvrdily.

Logicky se tedy záměr Bethesdy celé řadě žurnalistů nelíbí (tady, tady, tady, tady) a směřují na adresu firmy své kritické poznámky. Navíc nové pravidlo zpochybňují, protože už firma třeba kopie Skyrim Special Edition poskytla vybraným youtuberům s tím, že smí natočit první dvě hodiny z hraní. A je pravda, že v tomto ohledu se nabízí domněnka, že Bethesda upřednostňuje youtubery před tradičními médii.

Největší problém ale zástupci médií mají s tím, že nemohou nabídnout recenzi čtenářům/hráčům včas, aby se mohli rozhodnout, zda hru hned po vydání koupit, nebo ne. Gary Steinman s tím ale zjevně počítal a na námitku novinářů či hráčů odpovídá: „Chápeme, že někteří z vás si chtějí recenzi přečíst před rozhodnutím o koupi hry, a pokud mezi takové patříte, doporučujeme s koupí počkat, až se s vámi oblíbený recenzent podělí o svůj názor na hru.“ Jinak řečeno, Steinman doporučuje, abyste si hru nepředobjednávali nebo nekupovali, dokud recenzent, jehož názor respektujete, nezveřejní recenzi, i kdyby to mělo být bůhví jak dlouho po vydání hry.

Postup Bethesdy je relevantní hned z několika důvodů. Zaprvé už o úspěchu či neúspěchu her nerozhoduje prvních pár týdnů v prodeji po vydání, jak tomu bylo dříve, kdy dominoval prodej fyzických kopií v kamenných obchodech. Díky prodeji digitálních kopií zůstává hra na očích a ve virtuálních pultech ne týdny či měsíce, ale pořád, celé měsíce a roky. Dává tedy smysl recenzovat hry i týdny či měsíce po vydání, protože i pak je recenze a hodnocení hry pro hráče užitečné.

Za další, snaha recenzovat hry před vydáním vytváří časový tlak, který v řadě případů znamená, že recenzent nemusí hru projít tak, jak by bylo třeba. Nemusí vyzkoušet všechny hlavní složky, potažmo kvůli módě vydávat velké a zásadní „day 1“ updaty nemusí zažít finální verzi hry. Zrádné je to hlavně v případě multiplayerových her. I když tvůrci spustí pro novináře a jejich recenzní kopie servery, pořád není možné multiplayer otestovat v přirozeném prostředí plném ostatních hráčů. Jinak řečeno, není možné otestovat hlavní část hry v takové podobě, v jaké ji zažijí hráči. Samozřejmě se podmínky liší hru od hry, firmu od firmy. V případě Battlefield 1 například s testováním multiplayeru před vydáním nebyl problém, protože servery před vydáním běžely v ostrém provozu a se spoustou ostatních hráčů. Ne vždy se ale něco podobného podaří.

Den vydání jakékoli hry by neměl být tím hlavním, k čemu by se média měla upínat. Pokud to jde a jsou pro to vytvořené vhodné podmínky, je samozřejmě dobré nabídnout recenzi co nejdříve – před a při vydání. Pokud tomu ale brání jakákoli maličkost, která znamená kompromis během procesu recenzování hry, měl by jít termín vydání stranou. Ve skutečnosti si myslím, že i nedočkavý čtenář chce recenzi té verze hry, po jaké pokukuje, a ne recenzi speciální kopie, kde leccos chybí nebo není ve finální podobě.

Celé je to samozřejmě otázka do debaty, na kterou může mít každý novinář, čtenář, hráč, vydavatel i distributor svůj vlastní názor. Klidně se o něj s námi podělte v diskusi.

Nejnovější články