Jedním z důvodů, proč Bethesda svou strategii s poskytováním recenzních kopií veřejně ohlašuje na svém blogu, je snaha v co největší možné míře utišit spekulace o kvalitách té které hry. Globální obsahový šéf Bethesdy Gary Steinman vysvětluje, že když v případě střílečky Doom dorazily novinářům kopie hry na recenzi až den před vydáním, vyvolalo to spekulace o kvalitách hry. A přesto se z ní nakonec stal dobře hodnocený komerční hit, upozorňuje Steinman a snaží se zároveň naznačit, že je zbytečné spekulovat o kvalitách her Skyrim Special Edition a Dishonored 2, protože jejich kopie na recenzi dorazí novinářům rovněž až den před vydáním. A stejné to bude i v případě dalších budoucích her od Bethesdy, protože firma chce „aby všichni, včetně lidí z médií, hráli naše tituly ve stejný čas“.
Jen pro úplnost je třeba dodat, že hráči i novináři dopředu často zpochybňují kvality hry, když vývojář či vydavatel neposkytne recenzní kopii s dostatečným předstihem. Zkrátka si myslí, že kdyby vývojář či vydavatel hře věřil, snažil by se jí prezentovat co nejdříve. Bylo tomu tak u Dooma, ale v poslední době i v případě Mafia III. A minimálně v prvním případě se pochybnosti nepotvrdily.
The issue with Bethesda's review policy is that they're more than happy to use those same outlets to get the word out via preview coverage.
— Jeff Gerstmann (@jeffgerstmann) October 25, 2016
Logicky se tedy záměr Bethesdy celé řadě žurnalistů nelíbí (tady, tady, tady, tady) a směřují na adresu firmy své kritické poznámky. Navíc nové pravidlo zpochybňují, protože už firma třeba kopie Skyrim Special Edition poskytla vybraným youtuberům s tím, že smí natočit první dvě hodiny z hraní. A je pravda, že v tomto ohledu se nabízí domněnka, že Bethesda upřednostňuje youtubery před tradičními médii.
Největší problém ale zástupci médií mají s tím, že nemohou nabídnout recenzi čtenářům/hráčům včas, aby se mohli rozhodnout, zda hru hned po vydání koupit, nebo ne. Gary Steinman s tím ale zjevně počítal a na námitku novinářů či hráčů odpovídá: „Chápeme, že někteří z vás si chtějí recenzi přečíst před rozhodnutím o koupi hry, a pokud mezi takové patříte, doporučujeme s koupí počkat, až se s vámi oblíbený recenzent podělí o svůj názor na hru.“ Jinak řečeno, Steinman doporučuje, abyste si hru nepředobjednávali nebo nekupovali, dokud recenzent, jehož názor respektujete, nezveřejní recenzi, i kdyby to mělo být bůhví jak dlouho po vydání hry.
Bethesda's PR has always had disdain for the press, so this isn't shocking. Just don't preorder their games. https://t.co/6cY7ecPL70
— Jason Schreier (@jasonschreier) 25. října 2016
Postup Bethesdy je relevantní hned z několika důvodů. Zaprvé už o úspěchu či neúspěchu her nerozhoduje prvních pár týdnů v prodeji po vydání, jak tomu bylo dříve, kdy dominoval prodej fyzických kopií v kamenných obchodech. Díky prodeji digitálních kopií zůstává hra na očích a ve virtuálních pultech ne týdny či měsíce, ale pořád, celé měsíce a roky. Dává tedy smysl recenzovat hry i týdny či měsíce po vydání, protože i pak je recenze a hodnocení hry pro hráče užitečné.
Za další, snaha recenzovat hry před vydáním vytváří časový tlak, který v řadě případů znamená, že recenzent nemusí hru projít tak, jak by bylo třeba. Nemusí vyzkoušet všechny hlavní složky, potažmo kvůli módě vydávat velké a zásadní „day 1“ updaty nemusí zažít finální verzi hry. Zrádné je to hlavně v případě multiplayerových her. I když tvůrci spustí pro novináře a jejich recenzní kopie servery, pořád není možné multiplayer otestovat v přirozeném prostředí plném ostatních hráčů. Jinak řečeno, není možné otestovat hlavní část hry v takové podobě, v jaké ji zažijí hráči. Samozřejmě se podmínky liší hru od hry, firmu od firmy. V případě Battlefield 1 například s testováním multiplayeru před vydáním nebyl problém, protože servery před vydáním běžely v ostrém provozu a se spoustou ostatních hráčů. Ne vždy se ale něco podobného podaří.
.@bethesda isn't sending Skyrim: SE to media but has already sent copies to YouTubers & streamers.
— Beth Elderkin (@BethElderkin) October 25, 2016
Den vydání jakékoli hry by neměl být tím hlavním, k čemu by se média měla upínat. Pokud to jde a jsou pro to vytvořené vhodné podmínky, je samozřejmě dobré nabídnout recenzi co nejdříve – před a při vydání. Pokud tomu ale brání jakákoli maličkost, která znamená kompromis během procesu recenzování hry, měl by jít termín vydání stranou. Ve skutečnosti si myslím, že i nedočkavý čtenář chce recenzi té verze hry, po jaké pokukuje, a ne recenzi speciální kopie, kde leccos chybí nebo není ve finální podobě.
Celé je to samozřejmě otázka do debaty, na kterou může mít každý novinář, čtenář, hráč, vydavatel i distributor svůj vlastní názor. Klidně se o něj s námi podělte v diskusi.