Bungie brali Halo Wars od Ensemble za "ku*vení" značky
zdroj: tisková zpráva

Bungie brali Halo Wars od Ensemble za "ku*vení" značky

27. 9. 2012 11:45 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Studio Ensemble už neexistuje, tvůrci série Age of Empires skončili v roce 2009 a jejich posledním titulem byla realtimeovka Halo Wars pro X360. Člověka proto hned zlomyslně napadne, že se tým, který po celou dobu své existence dělá úspěšné PC hry, spálil hned při prvním kontaktu s konzolí. Ony ale ty důvody, proč Microsoft Ensemble zavřel, asi byly všelijaké. Přesto se vraťme právě k Halo Wars, protože to byla/je hra zajímavá hned z několika důvodů.

Jednak to je jedna z mála opravdu dobrých konzolových realtime strategií, ale hlavně je na ní zajímavý samotný fakt, že využívá Halo universa. Už v době, kdy hra vznikala, bylo zvláštní, že by Bungie jen tak svěřili svou opečovávanou značku někomu jinému a navíc pro zcela jiný žánr, než je střílečka. Oficiální linie z Microsoftu i Bungie to tehdy popisovala s entuziasmem jako partnerství dvou zkušených studií a krásnou snahu rozšířit záběr značky. Tony Goodman, spoluzakladatel Ensemble, však v rozhovoru pro Games Industry poodhalil skutečnou povahu ono „partnerství“. A rovnou lze říci, že to rozhodně nebyla spolupráce založená na vzájemných úsměvech, kamarádských večírcích a pomoci nad rámec povinností…

Faktem je, že Halo Wars původně vůbec neměla být Halo hra, ale konzolová strategie s vlastním světem a pravidly. Jak ovšem podotknul Goodman, Microsoft nehodlal riskovat s něčím tak nejistým, jako je realtime strategie pro konzole, takže směrem k Ensemble vzešel oficiální požadavek, aby to co už mají, prostě přetáhli plátnem s barvami Halo universa.

Dle Goodmana to vývoj hry protáhlo zhruba o rok a výsledek nebyl přesně takový, jaký by byl, kdyby došlo k realizaci původního plánu. Přesto je na Halo Wars hrdý a podle mě právem – Halo Wars byla výborná záležitost, která se navíc neprodávala vůbec špatně. Přes dva miliony prodaných kousků by bylo velmi slušné číslo pro jakoukoli realtimeovku, pro konzolovou pak dvojnásob.

Zatím to ale není nic neobvyklého. Čím větší firma, tím menší ochota k risku, protože než nějaká progresivní idea projde celým tím byrokratickým kolotočem schvalování, tak buď chcípne únavou, nebo se vždycky najde nějaký posera, který ji ze strachu o flek stopne. Korporáty.

Hlavní problém však dle Goodmana tkvěl v tom, že navzdory kašírovanému nadšení z toho, co Ensemble s půjčenou značkou provádí, byli vývojáři z Bungie vůči svým kolegům dosti chladní - mírně řečeno. Podle Goodmana se Bungie ve skutečnosti nesmířili s tím, že jim Ensemble šahají na značku, přestože to byl befel od Microsoftu.

V Bungie prý panoval názor, že jim Ensemble „kurví značku“. Mezi Ensemble, Bungie a Microsoftem tak dle Goodmana panovalo docela solidní napětí a těžko říci, jestli to nějak napomohlo k pádu Ensemble. Bungie byla tou dobou každopádně už samostatná firma, přičemž značka Halo patřila a nadále patří Microsoftu.

Závěr to asi žádný nemá, jde jen o zajímavý vhled do historie jedné hry, jednoho studia a jedné značky. Minimálně to však ukazuje, jak komplikované vztahy panují v rámci větších firem mezi jednotlivými týmy, a jak moc si vývojáři cení světů, které stvořili.

Nejnovější články