Zenimax tvrdí, že Carmack v listopadu minulého roku opustil id Software se znalostmi o virtuální realitě, které získal během práce pro id Software a Zenimax, proto patří Zenimaxu a Oculus Rift by měl Zenimaxu poskytnout kompenzaci v podobě akcií nebo finančního narovnání. Zenimax rovněž tvrdí, že výsledky Carmackovy práce a pokusů s virtuální realitou, když byl zaměstnancem Zenimaxu, pomohly Oculus Rift k dosažení aktuální vedoucí pozice na poli virtuální reality.
„Zenimax v letech 2012 a 2013 poskytl Palmeru Luckeymu a jiným zaměstnancům Oculus Rift nezbytnou VR technologii a cennou pomoc, díky níž se z Oculus Rift stal životaschopný projekt, který převyšuje ostatní VR produkty na trhu,“ uvádí se v oficiálním prohlášení Zenimaxu pro Engadget, které zdůrazňuje, že sám Palmer Luckey uznal nárok Zenimaxu a přislíbil již dříve, že neposkytne intelektuální vlastnictví získané skrze Johna Carmacka žádné třetí straně. Pokud ale podobný slib existuje, prodejem Oculus Rift Facebooku jej Palmer Luckey podle Zenimaxu porušil.
Z vyjádření Oculus Rift pro Engadget vyplývá, že firma považuje požadavky Zenimaxu za absurdní a hodlá se jim v plné míře bránit. Pokud se Oculus Rift a Zenimax nedohodnou v soukromí, půjde zřejmě celá věc k soudu, který se ale může táhnout roky.
Carmack jakákoli obvinění ze strany Zenimaxu o zneužití know-how, které nabyl během svého působení v id Software odmítá, když na Twitteru uvedl:
„Nic z mé práce nebylo patentováno. Zenimaxu patří kód, který jsem napsal, ale nepatří jim VR. Oculus nevyužívá ani jeden řádek kódu, který jsem během svého zaměstnání v Zenimaxu napsal.“