Co se stane s BioWare a Mass Effect pod EA?
zdroj: tisková zpráva

Co se stane s BioWare a Mass Effect pod EA?

12. 10. 2007 23:23 | Byznys | autor: Redakce Games.cz |

Bát se potlačování kreativních nápadů nebo bude největší akvizice vývojářů v historii pro hráče přínosem díky nové vizi šéfa EA? ROZBOR UDÁLOSTI MĚSÍCE

Podzim bývá dobou, kdy nezávislé vývojářské firmy dokončují své tituly a přemýšlejí, co podniknout dál. Některé se s vidinou nejisté budoucnosti, když nemají rozdělanou druhou větší hru, raději nechají někým cizím koupit (viz Activision a Bizarre Creations kutící jen riskantní The Club a MS jim údajně nechtěl svěrit pátý Project Gotham Racing). Některé jsou spolknuty svým vydavatelem (ostatně ani nemají moc na výběr), který si je tak pojistí pro pokračování něčeho úspěšného (naposledy MotorStorm od Evolution Studios). A jiné zažívají odchod klíčových zaměstnanců do sólo projektů, nebo v lepším scénáři se dohodnou s vlastníkem na odprodeji (viz Bungie znechuceni "korporátností" a nutností schvalovat každou blbinu v Microsoftu, kterému došlo, že pro něj bude výhodnější vyhovět jim v osamostatnění a ponechat si přednostní práva na budoucí nejen Halo tituly).
Zvětšit zdroj: tisková zpráva A pak existují speciální akvizice motivované především rozumem a dobrými osobními vztahy, jako když Electronic Arts včera koupili sdružení BioWare/Pandemic. Ani jednu stranu k tomu vyloženě nic nenutilo, narozdíl od nedávných případů popsaných výše, ale vydělají na tom obrovskou měrou všichni - zúčastněné firmy (EA zamáznou díru svého portfolia v RPG, akčních adventurách a open-world žánru), 800 zaměstnanců BioWare/Pandemic (ačkoli třetina studia v Austinu má s EA negativní zkušenosti z předešlého působení) a v neposlední řadě koncoví hráči. Jakkoli se to dnes na fórech BioWare hemžilo fanoušky Baldur's Gate, pro něž jde o nejhorší událost roku, vzpomínajíc na krach Black Isle a Interplay. I na starší, dnes již "vyždímané" akvizice EA (Westwood, Bullfrog, Origin - na druhou stranu, našly by se také dlouhá léta z jejich pohledu perfektně fungující, zejména sportovní EA Canada, dále EA Los Angeles s MoH, Digital Illusions s BF aj.). Ale tentokrát se myslím nemají vůbec čeho bát, naopak...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Někomu by se mohlo zdát, že si EA jednoduše počkali, jestli se Mass Effect ujme a zda navázání vztahu s Pandemic přes EA Partners pro Mercenaries 2 bude klapat. Klíčová je však osoba Johna Riccitiella, dřívějšího dlouhodobého prezidenta EA, který si otamtud na pár let odskočil, aby si se zpěvákem Bono Voxem z U2 založil Elevation Partners a před 2 lety koupili BioWare/Pandemic za cca 300 mil.USD. No a letos, když se vrátil do pozice šéfa EA, si své koně pouze přetáhl k sobě (jednání trvala velmi krátce), takže vlastně nejde o žádné překvápko. Pokud jste to nevěděli, Riccitiello je ten, kdo v prvním rozhovoru po nástupu do funkce prohlásil, že samá pokračování jsou nudou a že se chce soustředit na nové značky (Spore, Dead Space...). Podle analytiků je to sice šlechetné, ale včerejší akvizicí dal všanc svou hlavu - pokud se pozitivně neprojeví na hospodaření firmy, věští Riccitiellovo odstřelení akcionáři a návrat do tuctových, ale enormně výdělečných dob Larryho Probsta, čímž by pohádka o BioWare asi skončila.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Veteráni Ray Muzyka a Greg Zeschuk z BioWare v rozhovoru pro GameDaily uvedli, že Riccitiellově vizi věří - znají se léta, mají jeho důvěru a sdílejí názory na kvalitu her i potřebu inovací. Je to prostě člověk, s nímž se jim skvěle spolupracuje. A pokud tvrdí, že zůstanou svými pány (ve smyslu nezávislosti mimo normální hierarchii a podléhající pouze prezidentu divize EA Games, kreativity a jiných podmínek potřebných pro vytváření špičkových her) a že se obohatí možností těžit ze všech výhod giganta EA (ať už finančně či obklopení zkušenými tvůrci), tak jim to vzhledem ke všem souvislostem věřím (nejde o takové ty obvyklé marketingové řeči ve smyslu "jsme nadšeni možností spolupráce..."). Otázkou je, jak na jejich výjimečná privilegia budou reagovat ostatní "řadové" pobočky EA, která pak celá tímto může nabrat liberálnější styl fungování a méně centralizovaného řízení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pochopitelně představenstvo EA by neschválilo vydání částky 860 milionů dolarů (dosud nejvyšší za takovou akvizici v historii) jen proto, že se jedná o kamarády šéfa, který z toho kvůli interním směrnicím získá maximálně pár milionů USD (většinu $ držitelé akcií Elevation Partners, kteří tak vydělají dvojnásobek svého vkladu). Čistotu dohody prověřoval audit a den po jejím oznámení vzrostla hodnota akcií EA o 4,6% na své dvouleté maximum. Plánují, že třetina investice se jim vrátí na tržbách ve fiskálu 2009-2010 a že z BioWare/Pandemic ročně vypadne 4-5 her, z celkem 10 různých sérií. Mezi nimi nepochybně budou rozdělané, dosud tajemné nové MMO a PS3 tituly BioWare (dokonce se pohnul vpřed i zdlouhavý vývoj Dragon Age, nyní už je v hratelné podobě), dále Saboteur, Mercenaries 2 (je tohle reálný důvod odkladu na 2008?) aj. od Pandemic, stejně jako něco pro Wii a DS.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vedle talentovaných vývojářů, na které prý měli zálusk několik let (nebyli sami), získali EA práva na značky Jade Empire (=pravděpodobně bude pokračování, Riccitiello tuhle sérii miluje), Full Spectrum Warrior či Mass Effect (oproti tomu NWN, KoToR ani Battlefront či Destroy All Humans se to netýká, práva patří někomu jinému). Okolo poslední jmenované hry, která obdržela 97% v první recenzi od Game Informeru a má podle něj "nejlepší příběh v historii videoher", se hned rozpoutaly žhavé diskuse o eventuální konverzi pro ostatní platformy, jak je u EA standardem. BioWare to hned vyvrátili: Mass Effect by rádi ponechali exkluzivně na Xboxu 360, na čemž se ukáže síla jejich pozice uvnitř EA. Nic se nemění ani na záměru BioWare vytvořit z toho trilogii, pro což vnímají Microsoft coby dlouhodobého partnera (=nehodí ho tedy přes palubu ve prospěch EA, kteří se ale budou muset s MS dohodnout na rozdělení tržeb i marketingu z ME 2-3), bez nějž by úvodní díl ságy (vyjde 20.11.) nedopadl tak dobře. Zajímavé jsou náznaky, že by grafický engine a unikátní systém dialogů z Mass Effect mohl být využitý v ostatních titulech od EA, což by byl další přínos pro hráče.

zdroj: GameDaily, GameSpot, Shacknews, Firingsquad a další

jd

Nejnovější články