Crytek žaluje Chrise Robertse kvůli Star Citizen, nedodržel smluvní podmínky ohledně enginu
zdroj: tisková zpráva

Crytek žaluje Chrise Robertse kvůli Star Citizen, nedodržel smluvní podmínky ohledně enginu

14. 12. 2017 17:00 | Byznys | autor: Patrik Hajda |

Není nad to prožít Vánoce v soudní síni a přít se o každou korunu. I když je Crytek v tomto případě nejspíš v právu, vybral si zajímavou dobu na vyřešení svého problému. No, právo nikdy nespí a studio Cloud Imperium Games (CIG) proto právě teď čelí žalobě. Jak se zdá, CIG vědomě porušili práva při používání CryEnginu ve Star Citizen.

CryEngine byl původním hnacím motorem vesmírné simulace Star Citizen už od kickstarterové kampaně před pěti lety. Crytek tehdy poskytl tvůrcům svůj engine za nižší cenu, než byla standardní tržní sazba. CIG měli na oplátku propagovat Crytek v samotné hře a všech doprovodných reklamních materiálech. To se ale neděje.

„Obžalovaní vědí, že právo Cryteku zobrazovat svou obchodní známku a autorská práva ve videohře Star Citizen a v souvisejících reklamních materiálech bylo důležitou součástí GLA (smlouvy o licencování ve hrách),“ píše se v žalobě. CIG však už v loňském roce začali od CryEnginu ustupovat, když sám tvůrce Chris Roberts prohlásil: „Hernímu enginu už neříkáme CryEngine, ale Star Engine.“ Zřejmě kvůli značným zásahům a modifikacím, aby engine fungoval pro potřeby vesmírného simulátoru, jak má.

zdroj: Archiv

To ještě nevadilo tolik jako fakt, že CIG později odstranili veškeré zmínky o Cryteku ze hry i doprovodných materiálů, čímž vědomě porušili smluvní podmínky. A bohužel ne jediné. Hra později přešla na nový engine Lumberyard, který je sice založený na CryEnginu, ale vlastní ho Amazon. CIG se tak dopustili dalšího porušení smlouvy, ve které se zavázali nepoužívat žádné jiné enginy.

A to pořád není všechno. CIG měli rovněž spolupracovat na vývoji samotného CryEnginu, kdy měli alespoň jednou za rok poskytnout Cryteku opravy chyb a optimalizaci enginu, což se samozřejmě nedělo. I jejich stále běžící série videí nazvaná Bugsmashers porušuje smlouvu, když veřejnosti ukazuje důvěrnou technologii a její zdrojový kód bez souhlasu vlastníků.

Třešničkou na dortu celé kauzy je hra Squadron 42, singleplayerová odnož Star Ciziten. Práva pro používání CryEnginu se totiž týkají jen jediné hry, konkrétně hry Star Citizen, takže vývoj Squadron 42 probíhal na nelegálně používaném enginu.

Za všechny tyto prohřešky Crytek požaduje finanční náhradu škody, která údajně přesahuje 75 tisíc dolarů. To mi přijde jako směšně malé číslo (CIG na vývoj hry vybrali přes 150 milionů dolarů), ale vzhledem k dřívějším finančním problémům Cryteku jde možná o dostatečnou kompenzaci.

Cloud Imperium Games se k celé kauze vyjádřili následovně: „CIG nepoužívá CryEngine od chvíle, kdy jsme přešli na Lumberyard od Amazonu. Toto soudní řízení je bezvýznamné a hodláme se proti němu patřičně bránit. Zároveň budeme po Cryteku požadovat náhradu výdajů spojených s tímto procesem.“ CIG tedy vědí, že se dopustili porušení smluvních podmínek, ale přesto si to nenechají jen tak líbit.

Soudní tahanice mohou ještě nabrat velice zajímavé obrátky, jelikož Ortwin Freyermuth, spoluzakladatel CIG a zároveň i právník, dříve zastupoval právě Crytek v podobné situaci s jiným studiem a má tak „neférovou výhodu“, pokud v soudním řízení použije důvěrné informace o licenčních praktikách Cryteku.

Tím sranda ještě nekončí, protože jednání o propírané smlouvě tehdy vedli Ortwin Freyermuth za CIG a Carl Jones za Crytek. Carl Jones později opustil Crytek a začal pracovat pro CIG. Dalo by se tedy říct, že Crytek nemá úplně šťastnou ruku ve výběru svých zástupců. Co z tohohle nakonec vyleze, to si vážně netroufám odhadovat. Ale průběh soudního řízení budeme bedlivě sledovat.

Nejnovější články