Electronic Arts se připravuje na příchod herní verze Netflixu
zdroj: tisková zpráva

Electronic Arts se připravuje na příchod herní verze Netflixu

3. 8. 2017 18:24 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Pomalu, velmi pozvolna se do herního průmyslu dostává trend, který už nějaký ten pátek funguje v mnoha jiných odvětvích, kde se pracuje s digitální distribucí. Systém předplatného, kdy neplatíte za jednotlivé kusy „zboží“ ale za přístup k celé nabídce. Spotify, Netflix a další fungující příklady tohoto systému se v rámci herních firem objevují zatím sporadicky a ve velmi upravené míře. Jak se ale vyjádřil jeden z šéfů Electronic Arts Andrew Wilson, časy se budou měnit a jeho firma se už na změny chystá.

V oblasti her najdete předplatné, které se spíše vyvinulo z původního placení za Xbox Live a následně PlayStation Plus. Ty po prostém placení za online služby ve hrách přibraly i funkce jako přístup k několika hrám zdarma každý měsíc, ale pořád nejde o plnohodnotný ekvivalent pravidelné platby za přístup do knihovny.

V téhle oblasti je zatím jen pár pionýrů. Za Electronic Arts to je například EA Access a Origin Access, Xbox má Xbox Game Pass a třeba Nvidia streamovací systém GeForce NOW. Podle Andrew Wilsona je ale tohle jen začátek. „Je tu hodně věcí, do kterých investujeme. Myslíme, že v příštích pěti letech uvidíme víc změn, než jsme jich viděli v předchozích pětačtyřiceti. A chceme si být jistí, že jsme připravení na změny a narušení stávajícího chodu byznysu.“

zdroj: Archiv

Jakkoliv jsou slova o větších změnách, než jsme zažili za 45 let velikášské, Wilson má pravdu v tom, že uvidíme velké změny. Obliba předplatitelských služeb je příliš velká na to, aby ji nechal herní byznys stranou. Minimálně by to znamenalo, že jakmile se v jedné chvíli někdo na toto pole vydá, zbytek zůstane daleko za ním. A Origin Access a EA Access jsou jasným důkazem toho, že se Electronic Arts pečlivě připravují.

„Domníváme se, že časový horizont některých novinek je víc než pět let,“ pokračuje Wilson. „Ale věci jako cloud a streamování zažije rozkvět v rámci dvou až pěti let. Pokud se bavíme o předplatném, už teď je vidět jeho význam a jeho kombinace se streamováním her pro nás může být v onom horizontu dvou až pěti let velmi důležitá z hlediska tržeb.“

Otázkou samozřejmě je, jak by případný průlom v kombinaci předplatného a streamování her měl vypadat. Nikdy se nejspíš nedočkáme ekvivalentu Netflixu, kdy by firma dala k dispozici svou kompletní knihovnu her. Ty nejlepší tituly budou firmy pořád chtít prodávat v rámci tradičního formátu distribuce. Ale knihovna kompletního portfolia s třeba půl roku starými hrami, třeba i v rámci nějakého prémiového členství už může znít atraktivně. Ostatně, hodně lidí nestíhá na podzim a v zimě hrát všechny tituly, o které mají zájem a tohle by jim usnadnilo přístup k nim.

zdroj: Archiv

Pokud je ale někdo připravený, jsou zjevně právě v Electronic Arts. Se zmíněnými službami testují pole jak na konzolích, tak na PC. Se streamováním to prý ale není jiné. „Čekáme, že kulminace streamovaného hraní a předplatného vytvoří v herním průmyslu velké vlny. Viděli jste, že už několik investujeme do těchto odvětví.  Před pár lety jsme začali testovat streamování (EA uzavřela v roce 2015 partnerství s Comcastem) a budeme nadále spolupracovat s velkými partnery.“

Čemu, jak se zdá, v EA z hlediska budoucnosti tolik nevěří, je virtuální realita. Respektive, věří, že se někdy stane více mainstreamovou záležitostí, ale mnohem větší potenciál vidí v oblasti augmentované reality – na tom se ostatně shodnou s Microsoftem. Wilson sice řekl pár zdvořilostních frází o tom, jak je budoucnost VR skvělá, ale je zjevné, že tím myslí „někdy, možná, snad.“ Hned totiž dodává: „Augmentovaná realita je podle mne zajímavější. Myšlenka datového překryvu ve vašem mobilu, konzoli, v PC hrách, prostě něco, co rozšíří váš herní zážitek je podle mě mnohem bližší realizaci a naše tvůrčí týmy pracují na tom, jaká data by mohl hráč chtít přenášet mezi reálným a virtuálním světem. V tomto směru od nás v dalších měsících a letech čekejte víc.“

Čeká nás tedy revoluce v tom, jak se platí za hry? Těžko říct, protože to, co funguje pro trh se seriály a filmy nemusí fungovat pro hry. V nějaké formě ale určitě vývoj tímto směrem uvidíme. Electronic Arts jsou na tuto možnost nejen připravení, ale jak se zdá, nejspíš začnou tenhle trend i definovat a určovat, jak bude vypadat. 

Nejnovější články