Fargo se vrátí na Kickstarter, i když Wasteland 2 uspěje
zdroj: tisková zpráva

Fargo se vrátí na Kickstarter, i když Wasteland 2 uspěje

29. 10. 2012 18:53 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Otázka je jasná: bude Brian Fargo a jeho tým inXile tlačit svůj (hypotetický) další projekt přes Kickstarter, i kdyby byl Wasteland 2 velký úspěch a vydělal studiu hodně peněz? Odpověď je stejně jasná: ano, vrátil. Buď se teď začnete durdit, že jde o zneužívání Kickstateru, nebo chápavě pokýváte hlavou a řeknete si, že ten chlap přeci jenom v hlavě něco má.

Jediné, na čem váš postoj záleží, je přitom vaše osobní vnímání hlavního účelu Kickstateru. Buď ji můžete vidět jako prostředek k tomu, aby studia dostala s pomocí investic od fanoušků šanci vyvíjet pro ně hru, na kterou by žádný vydavatel peníze nedal. Nebo vidíte Kickstater jako platformu proto, aby libovolně velký, libovolně zkušený a libovolně finančně vybavený tým udělal přesně tu hru, kterou si přejete.

Brian Fargo přitom zastává spíše druhý názor, což ostatně dokládá svou proklamací z konference Unite v Amsterdamu pro GamesIndustry.biz, že by se na Kickstater vrátil, i kdyby Wasteland 2 byl sukces: „Jasně, vrátil bych se (ke crowd-fundingu). Umožňuje nám to lidem poskytnout něco, co by jinak nedostali, kdyby si hru prostě jenom koupili. Někteří chtějí být ve hře zvěčněni jako NPCčka, mít na svou počest ve hře svatyni nebo chtějí krabicovou verzi či povídku. Tyhle věci nejsou kravinky, mají pro lidi skutečnou hodnotu.“

Fargo tím naráží na různé stupně finančních vkladů do projektu, za něž vývojáři ve svých hrách nabízí možnost pojmenování herní postavy, nadesignování lokace a tak dále. Není pochyb, že něco podobného by se dalo zorganizovat, a do hry pro vybrané lidi zapracovat, i mimo Kickstarter a jiné crowdfundingové služby, ale v jednom má Fargo přeci jenom větší pravdu: když si lidé za tyhle speciální výhody zaplatí, tak je to ke hře připoutá i emocionálně a stávají se z nich de facto chodící reklamy.

„Když máte armádu takových lidí, kteří jsou součástí toho všeho, tak po launchi hry ani nepotřebujete velkou marketingovou kampaň,“ vysvětluje Fargo důležitou roli skupiny lidí, co do hry zainvestovali v kampani. A je fakt, že je mnohem snazší do role živé reklamy zaktivizovat někoho, kdo hře věří, protože v ní má své peníze a jeho vztah je tedy mnohem hlubší, než se o to snažit na základě slibů, popřípadě materiálů ze hry u anonymního davu na fórech či internetu obecně. Kickstater a podobné služby tak neslouží jenom k získání peněz na vývoj hry, ale i jako velmi účinný nástroj pro budování komunity, potažmo nástroj marketingový.

Fargo právě tento vztah vývojáře s hráči považuje za velmi podstatný, a i kvůli němu (protože jinak nemá reálnou šanci jej navázat) by se v budoucnu rád na Kickstarter a ke crowd-fundingu obecně, vrátil. Očekává totiž, že kdyby šel na Kickstarter s něčím nezajímavým, tak peníze od hráčů nevybere a projekt uloží k ledu. Jinak řečeno, očekává od Kickstarteru a jeho uživatelů, že splní i roli jakési komise, která posuzuje potenciál projektu a zachrání tak Farga od toho, aby dělal něco, co nikdo ve výsledku nebude chtít. A na tom něco bude, nemyslíte?

Samozřejmě jsou to všechno v tuto chvíli pouze teoretické řeči, protože do dokončení Wasteland 2 zbývá ještě spousta času. Až hra vyjde, tak se uvidí, jaká bude situace. Ono rozhodně není dobré automaticky počítat s tím, že půjde o úspěch. Právě to, jak dopadnou mediálně profláknuté Kickstarter projekty (Double Fine Adventure, Wasteland 2, Project Eternity a další), do značné míry určí, jaká bude budoucnost Kickstarteru. Aby měl Fargo vůbec kam se vracet, že ano...

Nejnovější články