Historie casual her ukazuje, že budoucnost se nedá předvídat
zdroj: tisková zpráva

Historie casual her ukazuje, že budoucnost se nedá předvídat

24. 8. 2013 10:00 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Shrnout kompletní historii casual her do 25 minut a ještě k tomu vynést vlastní predikci budoucnost tohoto segmentu herního průmyslu? Zní to nereálně, ale Michael Kalkowski z GameDuell během přednášky na GDC předvedl, že to možné je. Logicky se neutápěl v mnohaminutových monolozích a spolehnul se spíše na sled grafů, protože jestli se ve světě casual her podle něčeho lze orientovat, pak jsou to studená a bezcitná čísla. Casual hry neřeší emoce a umělecké záměry, nýbrž jen a pouze míru úspěchu či neúspěchu vyjádřenou v počtu stažení a tržbách.

Kalkowski vystřihnul v průběhu přednášky řadu zajímavých informací, které mají tvůrci her pro iOS, Android a Windows Phone zřejmě v malíku a dopodrobna najeté. A jestli ne, tak se řítí do velké katastrofy. Trendy se v oblasti her pro Facebook i mobilní platformy mění ne jednou za pár let, ale několikrát do roka. Tempo se stále zrychluje a trh se neustále transformuje. Zejména od chvíle, kdy mobilní hry předběhly v září 2011 v počtu hráčů hry sociální. Frekvence střídání žánrů a typů her, které frčí a výrazně v tržbách i staženích vyčnívají nad ostatní, se od té chvíle zněkolikanásobila.

Jestliže simulace (FarmVille a spol.) různého druhu tvořily v letech 2009 - 2010 téměř 70 procent veškeré herní nabídky, o rok později už jejich podíl tvořil pouze 37 procent všech her. Momentálně patří simulace stále mezi nejvíce zastoupené žánry v celkové nabídce, ale na FB i na mobilních platformách už si horko těžko v této dobře drží 12 procentní podíl.

V průběhu roku 2011 se na výsluní dostaly budovatelské hry (city building) všeho druhu, ale za pár měsíců už frčely tzv. "mania" hry, například Bubble Mania a Bubble Witch Saga. Když Kalkowski definuje jednotlivé trendy, ukazuje grafy, ze kterých je jasné, že jmenované subžánry nebo spíše typy her existují na FB i mobilních platformách v hojném zastoupení celou dobu, ale najednou z neznámého důvodu vystřelí, zazáří a většinou zapadnou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Skvěle to ilustruje trend arkádových her, které v letošním roce předběhly trivia a hry se slovy (Word with friends), jenž byly na výsluní minulý rok. Typickým zástupcem arkádových her jsou match-3 hry. Bejeweled je známá značka více než dekádu a již dříve patřila k úspěšným titulům. Až letos na jaře match-3 hry na FB a mobilních platformách doslova explodovaly, a prozatím se jejich variace stále drží mezi nejstahovanějšími. Typickým příkladem je titul Puzzle & Dragons, populární prozatím v Japonsku. Hra už match-3 mechaniku využívá jen částečně, když ji kombinuje s dobrodružnou RPG hratelností.

Jistou variací na match-3 hry je i Hexee od českého studia Cinemax, která zatím sklízí pozitivní reakce, ale prodejně žebříčky zjevně netrhá. Trh je přesycený a recept na úspěch buď neexistuje, nebo ho zkrátka nikdo nezná. A není se čemu divit, když 90 % všech downloadů (bez ohledu na to, jestli jsou placené, nebo zdarma) připadá na 10 % her vydaných na iOS Appstoru či na Android Google Play. Jisté východisko z této šílené situace představuje Marketplace na Windows Phone, kde nejsou počty publikovaných aplikací tak šílené. Zároveň je ale kupní síla na Marketplace výrazně menší než na Google Play nebo na Appstoru.

Jako jeden z množných trendů do budoucna nakreslil Michael Kalkowski gamifikované posílání SMSek a obecně textových zpráv přes jiné aplikace. V Asii se tento způsob „hraní“ profiluje v současné době jako jeden z možných hitů. Jestli ale dorazí do Evropy, tak jako tomu bylo kupříkladu u free to play her, nelze v současné době předvídat. Může z toho být nafouknutá bublina, stejně jako hit – i když jen na pár měsíců a týdnů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jako nenápadná, ale o jistější pro malé týmy, se nabízí alternativa vývoje pro online služby konzolových platforem a handheldy. Jakkoli můžete mít o 3DS a PS Vita své pochybnosti a ve světle masivního rozšíření hraní na chytrých telefonech je považovat za mrtvé platformy, pořád je tu několik milionů majitelů 3DS a PS Vita, které nelze přehlížet. Nabídka her pro ně je mnohem menší než třeba na Appstoru či Google Play, ale o to větší prostor má každý titul, který na Nintendo a Playstation storu vyjde.

Zeptejte se tvůrců z Grip Games (PS Vita) nebo Cinemaxu (3DS), jak se vyplatí dělat kvalitní hry pro virtuální tržiště, které má několik milionů uživatelů, ale není hrami přesyceno. A když jim začnete vyprávět z netu vyčtené historky o neuvěřitelných úspěších nezávislých a jiných tvůrců na AppStore, tak se vám spíše vysmějí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Celou řadu úspěšných příběhů s dobrým koncem bychom na Appstore sice měli, ale nikdo z těch úspěšných vám zkrátka není schopen říci, kde se ten úspěch najednou vzal. Byla to náhoda a ne něco, co by se dalo využít a kupříkladu replikovat. V podobném duchu ostatně skončila i přednáška Michaela Kalkowskiho, jehož jedinou radou na úspěch je – nedělejte obyčejné a všem ostatním podobné hry. Tak se úspěchu nedoberete určitě, protože nikdy nebudete patřit k těm, co nastolí nový trend.

Nejnovější články