Jade Raymond: „Je zde prostor jen pro 10 AAA titulů ročně“
zdroj: Jade Raymond/ Shutterstock

Jade Raymond: „Je zde prostor jen pro 10 AAA titulů ročně“

25. 3. 2013 17:50 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Herní producentka, bývalá programátorka a momentálně manažerka v Ubisoft Toronto, Jade Raymond, v době propagace první Assassin's Creed hry poměrně nezaslouženě dostala nálepku „jen hezká tvářička“, což už pár let v byznysu úspěšně popírá. Nyní se v rámci rozhovoru před GDC nechala vyzpovídat ohledně trendů a tendencí v současném herním průmyslu. Samozřejmě, jedním z hlavních témat byla narůstající cena produkce velkých titulů a systém mikrotransakcí.

Podle Raymond je třeba si uvědomit, že zde stále je prostor pro velké AAA tituly, ale je omezený. „Prostor pro tyhle velké hry, které navzdory rozpočtu mohou obhájit tradiční model prodeje v jednom balení, zde je. Ale vydavatelé k sobě musí být upřímní – je tu prostor pro řekněme deset úspěšných titulů s takovým rozpočtem na rok. Takže na těch musíte pracovat a musíte si být jistí, že to bude hit. Když na nich děláte, musíte do nich investovat vše potřebné, aby bylo jisté, že uspějí“. Raymond ale poukazuje na to, že se hráčské publikum mění.

Rozdílné hry vydělávají peníze a často spadají do rozdílných žánrů a způsobů hraní. Nastupuje nárazové, mobilní či tabletové hraní. „Mění se i to, jak lidí hrají“, vysvětluje Raymond. „Můžete se podívat na data a říct si – fajn, prodeje tradičních her se nezvedají a musíme něco změnit. Ale také se na to můžete podívat jako na možnost, jak oslovit jiný typ publika s jinými zvyky. Jak budeme vyvíjet náš průmysl? Jak se hry mění? Vyvinou se v řadu různých variací“.

Mezi nejskloňovanější metody financování her patří různé systémy mikrotransakcí, ať už formou DLC, nebo jiných prémiových služeb. K tomu samozřejmě patří i model free-to-play. Jejich úspěch dle Raymond souvisí se změnou návyků hráčů. „Nejde tomu zabránit. Publikum je čím dál širší a stále více tradičních hráčů, kteří byli zvyklí kupovat hry v krabicích, tráví víc a víc času na mobilech. Takže, ať už to jsou dlouhodobí hráči, nebo nová generace, která začala hrát free hry a mobilní hry, máme tu celou velkou skupinu hráčů, kteří myslí jinak ohledně investování peněz za hry. Očekávají, že hry zkusí zdarma a utratí jen tolik, kolik budou chtít. Bude na nás, abychom tuto možnost zprovoznili na konzolích“.

Dle Raymond je práce v Ubisoftu výhodná tím, že jde o velkou společnost, což poskytuje tvůrcům svobodu ohledně tvorby her. Tedy, že je určující to, co chce dané studio udělat, a ne začátku nestojí jen tabulka, kde stojí kolik je třeba vydělat za jakou dobu. Což bude klíčové i pro implementaci nových systémů do tradičních her. Tedy to, aby hra byla stejně zábavnou a nelimitovanou i přes třeba použití mikrotransakcí.

Interview podtrhuje fakt, že masivní nástup mobilního a free-to-play hraní představuje společně s krizí byznysu v oblasti titulů s nadprůměrným rozpočtem hádanku, kterou musí herní vydavatelé vyřešit. Raymond se v celém rozhovoru, který doporučuji vaší pozornosti, věnuje i PS4, asynchornnímu multiplayeru a samozřejmě Splinter Cell: Blacklist.

Nejnovější články