K tvorbě nových značek schází vydavatelům nové konzole
zdroj: tisková zpráva

K tvorbě nových značek schází vydavatelům nové konzole

24. 7. 2012 17:02 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Tak dobrá, když už jsme si, jako jedno z největších zel současného herního průmyslu, určili strašlivý nárůst třetí, druhých, čtvrtých i pátých pokračování a svedli to celé na mainstreamového hráče, který má jistotu vleklých sérií rád, mohli bychom se na celý problém podívat i z trošku jiného úhlu. A ne nového, protože zmínky o tom, že netradiční délka současné konzolové generace do jisté míry ztěžuje vydavatelům investice do nových značek, se začínají objevovat čím díl tím častěji.

Tentokrát si tak trošku nepřímo postěžoval vrchní hlavoun Ubisoftu Yves Guillemot pro Gamasutru, když napřímo řekl, že jeho firma byla absencí nových konzolí v pravidelném pětiletém cyklu rozhodně postižena. „Rozumím tomu, že výrobci nechtějí uvádět nové konzole příliš často, protože je to pro ně dost nákladné, ale pro celý průmysl je důležité mít nové konzole, protože to stimuluje kreativitu,“ formuluje velmi srozumitelně současný sentiment vedení Ubisoftu, potažmo celé řady velkých vydavatelských domů, Guillemot.

A není se čemu divit, protože Ubisoft se nějaký čas specializuje na to, že pro každý nový herní hardware připraví co nejvíce launchových titulů. Třeba v případě Wii to zašlo až do extrému, protože většina launchových her pro Wii od Ubisoftu stála za starou belu a na chvíli tím utrpěla pověst firmy. Solidními tituly pro launch 3DS či PS Vita ale Ubisoft ukázal, že dokáže novou platformu zásobit nemalým množstvím ucházejících her a samozřejmě z toho profitovat. Jenže to jsou handheldy a Ubisoft potřebuje, stejně jako všichni ostatní vydavatelé, launch velké konzole, aby se firma nebála uvést nějakou novou a hlavně velkou značku.

Situace pro Ubisoft zašla tak daleko, že třeba Watch Dogs firma oznámila už nyní, ačkoli vůbec nepochybuju o tom, že původně to měla být hra pro novou generaci konzolí. Jenže její příchod se protahuje a Ubisoft už tak dlouho čekat nemohl. Mezi vydavateli je to však výjimečný případ, většina z nich ještě vyčkává a spoléhá na rozvíjení zajetých sérií namísto risku s něčím novým. Guillemot vysvětluje proč: „Je pro nás mnohem méně riskantní vytvořit novou značku a nové produkty, pokud jsme na začátku životního cyklu nové generace konzolí. Naši zákazníci jsou více otevřeni novým věcem, více přemýšlí a jdou opravdu po tom nejlepším.“

Může se nám to sice nelíbit a třeba sám za sebe říkám, že si zajímavou novou značku nechám vnutit třeba čtyřikrát do měsíce a klidně přijmu představu, že už nikdy neuvidím žádný druhý díl sebelepší hry. Ale já a moje peněženka nerozhodujeme, tahle výsada patří mainstreamu. A ten se podle Guillemota chová ke konci každého konzolového cyklu dosti schizofrenicky: „Na konci konzolového cyklu chtějí nové věci, ale moc je nekupují. Prostě ví, že jejich kámoši budou hrát Call of Duty nebo Assassin’s Creed, tak si to prostě pořídí. Proto je konec každého cyklu tak složitý.“

A proto, znovu opakuju, čeká Ubisoft a další vydavatelé na nové konzole od Microsoftu a Sony - Nintendo a jeho Wii U do další generace evidentně moc nepočítají. Ubisoft také ne, přestože je z third-party firem, co do počtu chystaných Wii U her, asi nejaktivnější, tradičně. Jak ale vyplývá z Guillemotova vyjádření, ani Ubisoft si není jistý tím, co vlastně od Wii U čekat co do úspěchu mezi hráči: „Nintendo nás hodněkrát překvapilo, takže člověk nikdy nevím. Podle mě vytvořili něco fakt dobrého a možná budeme s Wii U svědky hezkého úspěchu, ale jen za předpokladu, že zákazníci pochopí o čem vlastně Wii U je.“

Velmi rezervovaný přístup na to, že Ubisoft určitě do launchových Wii U her investuje nemalé částky. Ale i v případě, že by to konzolce od Nintenda moc nešlapalo, Ubisoft se asi na launchových hrách znovu napakuje, takže je to vlastně investice s jistou návratností. Fanoušci Nintenda nějakou tu kupní sílu nakonec mají, ne že ne.

Když to shrnu, tak bych vlastně měl lkát nad tím, že tu nové konzole od MS a Sony už nejméně dva roky nejsou. Jenže, já prostě nejsem stoprocentně přesvědčený, že nová značka se dá opravdu uvést jen při launchi nové konzole. Určitě na tom něco bude, ale rozhodně to není vždy a za každých okolností platné dogma. Spíše mi to někdy přijde pro vydavatele jako vhodná výmluva...

Nejnovější články