Kam mizí peníze po úspěšné Kickstarter kampani?
zdroj: tisková zpráva

Kam mizí peníze po úspěšné Kickstarter kampani?

16. 4. 2012 20:09 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Ne každý chce na svůj projekt půl milionu nebo dokonce milion dolarů. Třeba tvůrcům strategie Star Command, která mimochodem vypadá velmi zajímavě, stačilo 20 tisíc dolarů. Nebo si to alespoň mysleli. Nakonec vybrali na Kicstarteru od více, než tisícovky lidí skoro 37 tisíc dolarů a nyní se v updatu na své Kickstarter stránce podělili se svými donátory a širokou veřejností obecně o informace, co se s vybranými financemi dělo, potažmo, proč drtivou většinu peněz vůbec nespolknul vývoj hry samotné, ale spousta nákladů vedlejších, s nimiž nepočítali. Je to velmi zajímavé čtení a potenciální poučení pro všechny, kteří si myslí, že výběrem dostatečného množství peněz vše končí a mají vyhráno.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Z celkem vybraných 36 967 dolarů si museli vývojáři hned odečíst 2000, které z nějakého důvodu nedorazily. Další 3000 dolarů zmizelo z částky za platby Amazonu a Kickstarteru. Celkem 10 000 tvůrci utratili za slíbené odměny svým donátorům, což znamená třeba rozeslání triček a plakátů.

Rázem jim tedy zbylo cca 22 000 dolarů, ze kterých ukrojila hudba do hry 6000 dolarů, výroba motivu na plakáty 2000, prezentace na PAX East 3000, poplatky právníkovi 4000 a pořízení ipadů nutných k vývoji a testování 1000 dolarů. A 16 000 dolarů bylo fuč.

Zbylo jim 6000 dolarů, které však pro ně představovaly jistou formu zisku, ze kterého museli ještě zaplatit daň. Ve výsledku jim tedy na samotný vývoj zůstaly 4000 dolarů, načež si museli říci, že asi někde udělali chybu a je třeba zjistit kde. Jen pro poučení ostatních, ale de facto i vlastní.

Při zpětné pohledu by určitě utratili všechny peníze ještě před koncem roku, aby nemohly být vedeny jako zisk a neplatili by z nich daň. Také by se vykašlali na všechny formality a neřešili smlouvy a ostatní věci přes právníka. Je to sice ta nejjistější cesta, jak se později nedostat do problémů, ale v případě podobného projektu by bylo lepší vyřešit všechno méně komplikovaně smlouvou na kusu papíru. Plakáty, trička a další odměny by také rozdávali za vyšší dary, protože nepočítali s tím, jak drahé bude zejména jejich rozesílání.

zdroj: Archiv

Zajímavá zkušenost s Kickstarterem samozřejmě neznamená, že hra nevznikne, naopak. Vývojáři si vzali už dříve půjčku a hra bude. Výše uvedené zveřejnili hlavně kvůli kolegům – aby se poučili z jejich chyb. A že jich nebylo málo. Otázkou ale zůstává, kolik týmů se po úspěšně dokončené Kickstarter kampani dostane do podobné situace, protože na začátku nedokázali předvídat, co je vlastně všechno čeká.

Rozhodně jsou to také informace k zamyšlení nejenom pro tvůrce, ale i pro donátory, kteří (a teď si jen dovozuju a nevztahuju to na všechny) v nadšení, že někdo opráší jejich oblíbenou značku, vysolí spoustu peněz a vlastně najisto počítají s tím, že za ně dostanou přesně to, co si vysnili. Vlastně až tak za rok, za dva vlastně uvidíme, jak to s tím vývojem díky prachům skrze Kickstarter je.

Kolik her, které získaly dost peněz v rámci současné mánie (zdravíme Wasteland, Larryho, Shadowrun a další), vlastně vznikne. Tou dobou už snad tvůrci Star Command budou jenom vzpomínat na obtížné začátky, budou mít splacenou půjčku a budou makat na svých dalších titulech. Už jen kvůli otevřenosti, se kterou se dělí o zkušenosti, jim to přeju. Ale kvůli hře samotné taky, protože, jak jsem psal na začátku, Star Command vypadá opravdu zajímavě. Mrkněte se sami na homepage.

Nejnovější články