„Konkurence ze strany Epicu prospívá všem,“ tvrdí šéf Valve Gabe Newell
Gabe Newell, 2020 | zdroj: Valve

„Konkurence ze strany Epicu prospívá všem,“ tvrdí šéf Valve Gabe Newell

23. 3. 2020 12:16 | Byznys | autor: Šárka Tmějová |

S vydáním Half-Life: Alyx se ze své nory vynořil také zakladatel a šéf společnosti Valve, sám velký Gabe Newell, a rozdal hned několik rozhovorů nejen na téma návratu do Half-Life a virtuální reality, ale i jiných palčivých záležitostí současného herního světa. Pro časopis Edge kupříkladu vyjádřil názor, že mu Epic Games Store vůbec nevadí. Proč? Konkurence z něj plynoucí je prý v konečném důsledku dobrá pro všechny zúčastněné strany.

Odpůrci Epic Games Store mají obvykle v rukávu jeden hlavní argument, proč je tenhle nováček mezi herními obchody špatný: exkluzivity. Některé hry se po štědrém příspěvku vývojářům mohou na rok objevit jen na Epicu a uživatelé Steamu si musí počkat, nebo sáhnout po novém launcheru. Některým však vadí čínské investice do Epicu nebo prostě jen nechtějí instalovat dalšího klienta.

Valve i Epic se ale podle všeho domnívají, že spíš než o politiku nepřátelskou k zákazníkům jde o zdravý konkurenční boj. V minulosti to uvedl jak šéf Epic Games Tim Sweeney, tak teď v rozhovoru i Gabe Newell. Podle něj je konkurence v dlouhodobém měřítku dobrá pro všechny, přestože počátky byly poněkud drsnější.

„Konkurence herních obchodů je pro všechny zdravá. Jsme díky ní upřímní, všichni jsou. Z krátkodobého hlediska je to špatné. ‚Ugh, vypadáme kvůli nim jako pitomci.‘ Ale dlouhodobě všichni těží z nově nabyté disciplíny, přemýšlí o věcech jinak, a to jen díky tomu, že přišli noví lidé a položili před vás výzvu,“ řekl Newell v rozhovoru.

Šéfa Valve prý v herním byznysu trápí něco trochu jiného než konkurence. Vlastně její pravý opak – snaha deformovat trh různými omezeními: „Děsí mě, že lidé milují model Applu, který má všechno dokonale pod kontrolou, anonymní úředníci, kteří vás nepustí na trh, když se jim zrovna nechce.“

Steam je proslulý prakticky nulovými omezeními ze strany provozovatele ve smyslu toho, jaký obsah na něm můžete prodávat. Před dvěma lety se dokonce otevřel i erotickému obsahu, tahle benevolence nicméně má i své kritiky. Zejména uživatele, kteří se cítí přehlcení množstvím balastu. Proto Valve nabízí různé možnosti, jak si nabídku nechat zkurátorovat – ať už pomocí různých filtrů, nebo důvěryhodných vlivných uživatelů.

Vždycky jde ale o svobodu volby, což je právě to, co Newell u konkurentů kritizuje. Otevřeně u Applu, náznakem právě u Epicu, který rok od spuštění na svém pultíku nabízí jen pár stovek titulů, na rozdíl od Steamu, kde jich naleznete desítky tisíc. V různorodé kvalitě a úrovni dokončenosti, přirozeně.

Každému vyhovuje jiný přístup a nedá se říct, že by vývojářský tým Steamu v loňském roce zahálel. Redesignu se dočkala celá knihovna, byla spuštěna streamovací služba Remote Play, fronta doporučení začala využívat strojového učení a tak podobně. Nakolik k tomu přispěl Epic, je samozřejmě otázkou, ani jedna strana se ale nebojí experimentovat.

Steam v minulém týdnu zlomil rekord v počtu současně přihlášených uživatelů. Potom, co hráče doma uvěznila koronavirová pandemie, překonal hranici 20 milionů, z nichž 6,2 milionu v tu dobu hrálo nějakou hru.

Co se Half-Life: Alyx týče, podle tweetu služby PlayTracker, která spravuje databázi majitelů titulů na Steamu, už ho den před vydáním vlastnilo přes 300 tisíc lidí. Což je na čistě VR titul obří úspěch.

Nejnovější články