Paradox Interactive se staví na stranu Epicu, kterému děkuje za vyšší podíl z prodejů
zdroj: tisková zpráva

Paradox Interactive se staví na stranu Epicu, kterému děkuje za vyšší podíl z prodejů

2. 7. 2019 12:30 | Byznys | autor: Patrik Hajda |

V minulém týdnu jste se mohli dočíst o plánech Epicu na změnu herního průmyslu skrz exkluzivitu. Šéf společnosti Tim Sweeney věří, že jedině exkluzivní nabídky přimějí ostatní obchody změnit zastaralou politiku rozdělení podílu 70 ku 30 ve prospěch tvůrců a vydavatelů. A firma Paradox Interactive přitakává.

„Myslím si, že rozdělení zisků poměrem 70/30 je pobuřující. Podle mě si majitelé platforem berou příliš peněz,“ řekl výkonný producent Fredrik Wester z Paradoxu (na obrázku výše) na přednášce v Gamelabu a zároveň vyzval novináře k citování jeho výroku. Splněno.

Wester dále poukázal na fakt, že současný poměr má své kořeny v 70. letech minulého století u společnosti Warner Bros., která aplikovala 70/30 na distribuci filmů na kazetách VHS. „To bylo fyzické. Stálo to hodně peněz. [Distribuce digitálních her] nic nestojí. Takže Epic dělá dobrou službu celému průmyslu, když vám dá 88 %. Skvělý tah. Moc vám za něj děkuji.“

Podle Westera je pro herní průmysl důležité mít kompetitivní alternativu Steamu, která má navíc ambice posouvat hranice ve prospěch tvůrců. Poukazuje hlavně na nové vývojáře, kteří mají nižší marže a hůř se zviditelňují. Zároveň považuje za slušnost nabízet tvůrcům vyšší podíl.

„Když je malá konkurence, majitel platformy si může ukrojit větší podíl z koláče. Ale s tím, jak roste konkurence, by měl adekvátně snižovat svůj podíl. Tak přeci funguje trh, ne?“ dodává Wester.

Toto jeho tvrzení rozvádí spoluzakladatel studia Tequila Works Raul Rubio: „Když jsme v roce 2012 vydali hru Deadlight, ten rok na Steamu vyšlo tolik her, kolik jich tam v dnešní době vyjde za měsíc. Pro nás to bylo skvělé, protože jsme byli vidět, lidé mohli hru vidět na Steamu. Dnes ale v podstatě spoléháte na meme, abyste na sebe vůbec upozornili.“

Svou troškou do mlýna přispěl i tvůrce logické adventury Q.U.B.E. Dan Da Rocha. Ten se o podílu u Epicu (88/12) vyjádřil jako o obrovské výhodě, protože těch 30 %, které si bere většina platforem, je často větší než profit malého studia.

Fanouškovská základna Epicu se rozrůstá a tvůrci musejí brát v potaz peníze – vydání hry musí mít finanční smysl. Zároveň si nikdy nemohou být jistí tím, zda je na Steamu jen malá, zato hlasitá skupinka naštvaných fanoušků, nebo celá jejich fanouškovská základna. Je to zkrátka o kompromisech.

Ovšem tak to bylo vždy a všude. Nikdy si nezavděčíte všem, ale pokud se zavděčíte většině a zároveň zaznamenáte větší zisky, což by klidně mohl být případ některých exkluzivit Epicu, pak vás čeká úspěch.

Nejnovější články