Polovina PC hráčů čeká s nákupem hry na první slevu, zjistil průzkum v USA
zdroj: tisková zpráva

Polovina PC hráčů čeká s nákupem hry na první slevu, zjistil průzkum v USA

10. 9. 2014 15:25 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Existují průzkumy, které odhalí navenek málo zjevné trendy, nebo vyvrátí letité mýty. V červnu tohoto roku uspořádaný průzkum NPD v USA však mezi takové nepatří, což neznamená, že je k ničemu. Naopak stvrzuje hypotézu, kterou lze vyvodit na základě pozorování vlastního nákupního chování. Jen si odpovězte na otázku: „Kupujete si digitální verze her na PC za plnou cenu těsně po vydání, nebo čekáte minimálně do první slevy?“ Pokud alespoň polovina z vás čeká na první, druhou či vánoční slevu, vykazujete známky typického nákupního chování, jaké prezentují právě výsledky průzkumu podle NPD.

Průzkumu se v USA účastnilo 6225 jedinců starších devíti let a celých 37 % z nich se označilo za PC hráče, kteří stráví hraním her v průměru 6,4 hodin týdně. Právě polovina z těchto PC hráčů podle NPD už za digitální verze her neplatí plnou cenu, nýbrž čekají na slevu.

Analytik NPD Liam Callahan komentuje v průzkumu zjištěné chování PC hráčů logicky – radí vydavatelům a prodejcům, aby s chováním hráčů počítali a přizpůsobili se mu. Když se Callahana pokusím parafrázovat, radí prodejcům a vydavatelům, aby nové tituly nehnali do slev příliš brzy a nesnižovali cenu v první slevě příliš nízko, ale aby zároveň nedrželi cenu hry příliš dlouho a prémiové hranici. Dobrá rada nad zlato, což... Hlavně, když je šalamounská.

Spíše než debatu o tom, jak si prodejci a vydavatelé s čekáním nemalé skupiny lidí na slevu hry poradí, lze brát průzkum NPD jako podnět k zamyšlení nad samotnou institucí slev, respektive slevových akcí. Už několikrát jsme se s kolegy v článcích a podcastech pozastavili nad tím, jak po nástupu Humble Bundle rapidně vzrostla frekvence slevových akcí v podstatě na všech kanálech digitální distribuce, a kolik nových čistě výprodejových internetových obchodů vzniklo. Ke spočtení kopií, vykrádaček a nápodob Humble Bundle by vám prsty na levé a pravé ruce opravdu nestačili. Možná by nepomohlo ani kdybyste počítali s prsty na nohou. Udělat jednoduchou stránku s nabídkou výprodeje několika her a hodit k tomu platební bránu je přeci jenom přesným odhadem asi milionkrát jednodušší než budovat kompletní e-shop....

Každopádně, zatímco masivní slevy před koncem roku na Steamu byly napoprvé a možná i napodruhé očekávané v podstatě jako svátek čirého konzumu, díky němuž si člověk doplní do archivu hry, které jej minuly, nebo by za ně víc než pár šupů nedal, dnes už nemá smysl na vánoční výprodej čekat. Statut výlučné akce mu vzaly letní slevy, oslavy x let či měsíců fungování služby, tematické slevy her jednoho žánru či od jednoho výrobce, denní slevy, bleskové denní slevy, ranní slevy, večerní slevy a samozřejmě rozdávání her zdarma. Nehovořím samozřejmě už jen o Steamu, nýbrž GOGu, Gamersgate, Green Man Gaming, PSN, Xbox Live a tisíci dalších kanálů digitální distribuce včetně zmíněných Humble a jiných Bundle.

Nestěžuju si ani náhodou, že možnosti nakupovat hry za solidní ceny jsou natolik široké, protože jde podle mého o nejlepší motivaci hry nekrást. Na druhou stranu s tímto trendem jde ruku v ruce jistá forma devalvace hodnoty her, zejména těch opravdu kvalitní. Když se vedle sebe prodávají dvě hry za dolar, tvůrci té špatné z nich se mohou radovat, že se aspoň něco prodá, protože za vyšší cenu by o hru nezakopl ani slepý pes. Tvůrci té dobré hry ale musí nutně plakat, že de facto přicházejí o peníze, protože jejich hra by se za vyšší cenu prodala stoprocentně.

Celým tímto cirátem se tak vlastně snažím říct, že by se mi líbila situace, kdy cena nějakým způsobem reflektuje i kvalitu, což se nyní podle mého názoru neděje. Právě na tom by prodejci a vydavatelé měli zamakat, aby sami sobě a tvůrcům her obecným tlačením cen na minimum nepodrazili nohy.

Když se ještě vrátím k průzkum NPD, tak celých 56 % z PC hráčů spadalo do skupiny občasných (casual) hráčů, zbytek byl při vyhodnocení výsledků označen za pravidelné „core“ hráče, co konzumují především akční hry, adventury, závodní hry, strategie, RPG, onlineovky atd.

Ve skupině PC hráčů patří těsným rozdílem větší podíl mužům (51 ku 49 %), přičemž mezi casual hráči převažují ženy, zatímco mezi core hráči muži. Tolik výsledky průzkumu z června letošního roku v USA, kterého se celkem účastnilo 6225 dotázaných, a za PC hráče se z toho označilo 37 %.

Nejnovější články